De Zeeuwse investeerders willen een Noordwest-
Europese cruise line opzetten die gericht is op
de Amerikaanse markt. Deze cruise line moet
Amerikanen naar het historische moois van Zeeland
lokken en van daaruit naar steden brengen als Londen
en Kopenhagen. De ontwikkeling van de cruisetermi
nal is een joint venture van scheepsagent Shipping
Trading Transport (STT) en aandeelhouder van dit
bedrijf, Inchcape Shipping Services (ISS). En daarmee
is ook meteen veel kennis van de markt in huis want
Inchcape is al elf jaar vertegenwoordiger van cruise
lines op Amsterdam, Rotterdam en Zeebrugge, vertelt
STT-directeur Alex Nelis. De twee ondernemingen
staan er niet alleen voor. Aan de verdere uitwerking
van het plan werken mee de hotelketen Amadore
Groep, Kamer van Koophandel Zeeland, provincie
Zeeland, Rabobank, Stichting Promotie Vlissingen,
Taxicentrale Vlissingen en het havenbedrijf Zeeland
Seaports.
Publiekstrekkers
'Voor iedereen die meedoet, valt wat te verdienen',
meent Nelis. Volgens hem biedt de combinatie van
toerisme en scheepvaart uitgelezen economische kan
sen voor de provincie. De cruisemarkt kent namelijk
een groei van vijf tot tien procent per jaar. Mikpunt
voor Zeeuwse bodem zijn vooral Amerikanen. Niet
alleen omdat dit fervente cruisetoeristen zijn die
dol zijn op folklore en cultuur, maar ook omdat de
cruisemarkt daar zeer goed is georganiseerd. En het
is, volgens hem, heus niet zo dat alleen de provincie
Noord-Holland deze doelgroep veel te bieden heeft.
Met publiekstrekkers als Amsterdam, het IJsselmeer
en de Zaanstreek binnen de grenzen, is Noord-
Holland goed voor een omzet van 4,6 miljard als het
gaat om de cruise-industrie. 'Wil je daar een graantje
van meepikken, dan zul je in cruisetermen moeten
leren denken, met andere ogen naar Zeeland kijken.
Dan zie je een heel andere kant. Volgens ons een erg
mooie en passende.'
Een Amerikaan wil bovenal worden vermaakt.
En dat kan in deze provincie gemakkelijk, want
stelt Nelis: 'Zeeland heeft een grote dichtheid aan
bezienswaardigheden. Een dag in de provincie kan
bestaan uit een bezoek aan historische plaatsen als
Veere, Middelburg, Hulst, Sluis, Zierikzee, de bou
levard van Vlissingen maar bovenal de Deltawerken
en niet te vergeten het Vlaamse achterland.
De uiteindelijke locatie van de terminal in de
Vlissingse Buitenhaven, is in elk geval ideaal, meent
Nelis. Waarom? 'De haven is in elk geval goed
bereikbaar, ligt vlak bij de snelweg en het spoor en
binnen een straal van 250 kilometer zijn verschil
lende internationale luchthavens te vinden.' Maar
de Buitenhaven vergt nog aanpassingen om het de
cruisetoerist naar de zin te kunnen maken. Het plan
is een zogenoemde vingerpier aan te leggen voor
schepen met een diepgang van acht meter die gemid
deld zeven- tot achthonderd passagiers aan boord heb
ben. Er komen een aankomst- en vertrekterminal, een
hotel en een evenementenhal. Voor wie niet van boord
gaat moet er tenslotte een en ander te doen zijn in
de vorm van lcant-en-lclaar vermaak direct op de wal.
Enige 'opschoning' van het gebied is daarbij op zijn
plaats. Het oog wil ook wat. Een enorme verbouwing
van de haven hoeft niet, vindt Nelis. 'Vergeet niet dat
in Zeebrugge de cruiseschepen tussen de containers
aanmeren.'
Hoge hakken
De initiatiefnemers geven zich drie jaar om
Zeeland Cruise Port van de grond te tillen. Er
is door de verschillende partijen al een samen
werkingsovereenkomst getekend. Verder ligt er
een kleurige brochure met op de voorkant een
in klederdracht gehuld pikant Zeeuws meisje op
stiletto hakken. De steden van The Dutch Delta
prijken in volle glorie aan de binnenzijde van de
folder. Als je, zegt Nelis, iets wil betekenen in
de cruisewereld moet je voor promotie naar de
Seatrade Cruiseshipping Convention in Miami.
Dat heeft een delegatie van de plannenmakers een
paar maanden geleden bij gevolg gedaan. Nelis:
'De opkomst was groot en er was veel belangstel
ling. Daarbij hebben Nederlandse diplomaten en
de directeur van het havenbedrijf Amsterdam,
Hans Gerson, een heel positieve bijdrage geleverd
aan de promotie van Zeeland en verdere samen
werking.' Met touroperators Kuoni en Holland
International wordt serieus gewerkt aan verdere
invulling van programma's. Zeeland hoeft bin
nenkort niet meer voor de Nederlandse Antillen
als cruisebestemming onder te doen als het aan de
initiatiefnemers van Zeeland Cruise Port ligt.
29 Zeeuws Tijdschrift 2007 3-4