De Zeeuwse investeerders willen een Noordwest- Europese cruise line opzetten die gericht is op de Amerikaanse markt. Deze cruise line moet Amerikanen naar het historische moois van Zeeland lokken en van daaruit naar steden brengen als Londen en Kopenhagen. De ontwikkeling van de cruisetermi nal is een joint venture van scheepsagent Shipping Trading Transport (STT) en aandeelhouder van dit bedrijf, Inchcape Shipping Services (ISS). En daarmee is ook meteen veel kennis van de markt in huis want Inchcape is al elf jaar vertegenwoordiger van cruise lines op Amsterdam, Rotterdam en Zeebrugge, vertelt STT-directeur Alex Nelis. De twee ondernemingen staan er niet alleen voor. Aan de verdere uitwerking van het plan werken mee de hotelketen Amadore Groep, Kamer van Koophandel Zeeland, provincie Zeeland, Rabobank, Stichting Promotie Vlissingen, Taxicentrale Vlissingen en het havenbedrijf Zeeland Seaports. Publiekstrekkers 'Voor iedereen die meedoet, valt wat te verdienen', meent Nelis. Volgens hem biedt de combinatie van toerisme en scheepvaart uitgelezen economische kan sen voor de provincie. De cruisemarkt kent namelijk een groei van vijf tot tien procent per jaar. Mikpunt voor Zeeuwse bodem zijn vooral Amerikanen. Niet alleen omdat dit fervente cruisetoeristen zijn die dol zijn op folklore en cultuur, maar ook omdat de cruisemarkt daar zeer goed is georganiseerd. En het is, volgens hem, heus niet zo dat alleen de provincie Noord-Holland deze doelgroep veel te bieden heeft. Met publiekstrekkers als Amsterdam, het IJsselmeer en de Zaanstreek binnen de grenzen, is Noord- Holland goed voor een omzet van 4,6 miljard als het gaat om de cruise-industrie. 'Wil je daar een graantje van meepikken, dan zul je in cruisetermen moeten leren denken, met andere ogen naar Zeeland kijken. Dan zie je een heel andere kant. Volgens ons een erg mooie en passende.' Een Amerikaan wil bovenal worden vermaakt. En dat kan in deze provincie gemakkelijk, want stelt Nelis: 'Zeeland heeft een grote dichtheid aan bezienswaardigheden. Een dag in de provincie kan bestaan uit een bezoek aan historische plaatsen als Veere, Middelburg, Hulst, Sluis, Zierikzee, de bou levard van Vlissingen maar bovenal de Deltawerken en niet te vergeten het Vlaamse achterland. De uiteindelijke locatie van de terminal in de Vlissingse Buitenhaven, is in elk geval ideaal, meent Nelis. Waarom? 'De haven is in elk geval goed bereikbaar, ligt vlak bij de snelweg en het spoor en binnen een straal van 250 kilometer zijn verschil lende internationale luchthavens te vinden.' Maar de Buitenhaven vergt nog aanpassingen om het de cruisetoerist naar de zin te kunnen maken. Het plan is een zogenoemde vingerpier aan te leggen voor schepen met een diepgang van acht meter die gemid deld zeven- tot achthonderd passagiers aan boord heb ben. Er komen een aankomst- en vertrekterminal, een hotel en een evenementenhal. Voor wie niet van boord gaat moet er tenslotte een en ander te doen zijn in de vorm van lcant-en-lclaar vermaak direct op de wal. Enige 'opschoning' van het gebied is daarbij op zijn plaats. Het oog wil ook wat. Een enorme verbouwing van de haven hoeft niet, vindt Nelis. 'Vergeet niet dat in Zeebrugge de cruiseschepen tussen de containers aanmeren.' Hoge hakken De initiatiefnemers geven zich drie jaar om Zeeland Cruise Port van de grond te tillen. Er is door de verschillende partijen al een samen werkingsovereenkomst getekend. Verder ligt er een kleurige brochure met op de voorkant een in klederdracht gehuld pikant Zeeuws meisje op stiletto hakken. De steden van The Dutch Delta prijken in volle glorie aan de binnenzijde van de folder. Als je, zegt Nelis, iets wil betekenen in de cruisewereld moet je voor promotie naar de Seatrade Cruiseshipping Convention in Miami. Dat heeft een delegatie van de plannenmakers een paar maanden geleden bij gevolg gedaan. Nelis: 'De opkomst was groot en er was veel belangstel ling. Daarbij hebben Nederlandse diplomaten en de directeur van het havenbedrijf Amsterdam, Hans Gerson, een heel positieve bijdrage geleverd aan de promotie van Zeeland en verdere samen werking.' Met touroperators Kuoni en Holland International wordt serieus gewerkt aan verdere invulling van programma's. Zeeland hoeft bin nenkort niet meer voor de Nederlandse Antillen als cruisebestemming onder te doen als het aan de initiatiefnemers van Zeeland Cruise Port ligt. 29 Zeeuws Tijdschrift 2007 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 29