Afbeelding 3. Olieverf op paneel, 37 x 50, gesigneerd E.H. 1805, Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam A.0074(01). Te zien is de Brits-Russische landing bij Callantsoog in 1799. De gebeurtenissen in Noord-Holland maakten deel uit van de grote Europese oorlog tussen Frankrijk en Groot-Brittannië en hun beider bondgenoten. De ver wachting was dat de bevolking na de inval in opstand zou komen en stadhouder Willem V, in 1795 bij de Bataafse omwenteling verjaagd, in zijn rechten zou herstellen. Van een orangistische volksopstand kwam echter niets en na zware gevechten bij Bergen en Castricum blies het inva sieleger eind oktober 1799 onverrichterzake de aftocht. Het betrekkelijk kleine paneel toont een groot aantal schepen op een rede, de meeste liggen voor anker. De ongeveer twintig oorlogsschepen voeren de Britse vlag en hebben een lange wimpel, de tricolour pennant, aan de grote mast. Rechts van het midden ligt een groot schip met de rode vlag van de Royal Navy in top. Een achtriemssloep, links van het schip, lijkt enige hoge officieren in rode uniformjassen te vervoeren. Op de voorgrond varen drie scheepjes die de rood-wit-blauwe 'prinsenvlag' voeren. Het schilderij is gemaakt aan het einde van zijn leven toen Hoogerheyden wat meer experimenteerde met de compositie. Hij had niet meer de neiging om de schepen keurig in hun geheel af te beelden. Dus geen verzame ling scheepsportretten, maar een wirwar van tuigage en scheepjes die bij een fris briesje echt lijken te bewegen op de flink golvende zee. groot stuk van verschillende snauwschepen van de Middelburgsche Commercie Compagnie in het bezit van de gemeente Middelburg, liggen de schepen keurig op een rij, zonder dat er sprake is van enig ver band of interactie tussen de schepen. De opdrachtge ver zal het zo gewild hebben want de schepen moes ten goed herkenbaar zijn (afbeelding 1). In de loop der tijd ontwikkelde Hoogerheyden een wat subtielere methode voor het weergeven van sche pen op een rede. Centraal staat meestal een schip en profil. Eromheen liggen andere schepen, op de spiegel gezien vaak onder een hoek van 45 graden. Op deze twee posities maakte Hoogerheyden nauwelijks varia ties. Behalve de compositie herhaalde Hoogerheyden ook delen van de voorstelling op andere schilderijen. Als voorbeeld ziet u hier zijn vroegst bekende schilde rij, de Essequebo Sociëteit uit 1772 (afbeelding 2). In zijn laatste jaren worden de composities losser en de schilderijen verhalender. Voorbeelden hiervan zijn onder meer twee schilderijen van de Britse vloot op de rede van Den Helder (afbeelding 3). Het hoogtepunt van het werk van Hoogerheyden vormen de schilderijen die zijn gewijd aan de vloot die de Bataafse Republiek in 1804 in gereedheid bracht als ondersteuning voor Napoleons ambities om de Britse eilanden aan te vallen. In Vlissingen werd daartoe een eskader bijeengebracht, onder bevel van schout-bij-nacht Carel Hendrik VerHuell. Eén van Hoogerheydens beste werken is De Secrete Macht in de haven van Vlissingen (afbeelding 8). Chroniqueur van zijn tijd Als zeeschilder aan de kost komen was in zijn tijd niet eenvoudig. Er was maar een kleine markt voor (dure) schilderijen, maar er lagen wel kansen om met de ver koop van tekeningen en prenten rond te komen. De prenten naar ontwerp van Hoogerheyden verschillen qua opzet niet wezenlijk van zijn schilderijen. Ook hier zijn de schepen correct weergegeven en is de compositie evenwichtig, maar schematisch. Dat de kwaliteit van de prent sterk afhankelijk was van de graveur is te zien op Hoogerheydens prent van de verovering op de Schelde van de Franse brik La Sainte Lucie (afbeelding 9). Op zijn schilderijen toont Hoogerheyden zich een zorgvuldig chroniqueur van het zeewezen van zijn tijd in lijn met de Van de Velde-traditie. In de zomer van 1786 onderhandelden graveur Matthias de Sallieth en Engel Hoogerheyden met Daniël Radermacher (1722-1803) 47 Zeeuws Tijdschrift 2007 i 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 47