NVM PART N E RS 'Particuliere gedachten over industrialisatie' (ZT 1969 nr. VI) werden van repliek gediend door A.J. Kaland (ZT 1970 nr. II). Hij wilde een toelichting geven, omdat volgens hem zijn tegenargumenten in andere media onjuist waren verwoord. Kaland benadrukt dat Rotterdam en Antwerpen niet met Zeeland vergeleken kunnen worden. Ook vindt hij dat de offers die moe ten worden gebracht in de artikelen van De Schipper en Van Maldes te zwaar worden aangezet of niet klop pen. 'Van een ingezonden-stukkenschrijver kan ik alles hebben. Niet van een wetenschappelijk gevormd medewerker van een Economisch Technologisch Instituut. Wat zij publiceren behoort niveau te heb ben, verantwoord te zijn en zeker foutloos.' De eer dergenoemde auteurs zien in Kalands commentaar vervolgens weer aanleiding te reageren in de vorm van een naschrift. In de volgende decennia zien we de aandacht ver schuiven naar bedrijven die zich in het Sloegebied of de Kanaalzone gevestigd hebben. Ook zien we met de ontwikkeling van de moderne zeehavens de aandacht Controletoren bij brugovergang Zelzate. Foto: Corné Bastiaansen. voor de vroegere zeehavens toenemen. In de jaren zeventig verschijnen allerlei bijdragen over histori sche havens en wordt opgeroepen te behouden wat behouden kan worden (zie onder andere ZT 1976 nr. Ill: 'Havens van monumentale waarde' door A.H. van Dijk, M.A. van Es en C.A. van Swigchem). De totaalvi sies op de nieuwe havens blijven uit. Pas in 1997 in het Kanaalzonenummer keert er iets van terug. Zo wordt onder meer uitge breid gekeken naar de mogelijkheden van één Kanaalzonegemeente. Toenmalig burgemeester van Terneuzen Ron Barbé: 'Er komt één gemeente Kanaalzone. Daar ben ik stellig van overtuigd. Als de Westerscheldetunnel er ligt is er ook één gemeente Kanaalzone, dus over vijf hooguit zes jaar.' Burgemeester Van Rest van Sas van Gent is veel terughoudender: 'Geografisch zou één gemeente te uitgestrekt worden. Waarom zouden we groter moe ten? De provinciale verhoudingen zouden ook ver stoord kunnen raken, want dan zouden Terneuzen en Sas van Gent samen in één klap de grootste gemeente van Zeeland worden. Waarom moet dat allemaal? Geef me één goede reden.' Barbé kreeg gelijk maar nog eerder kwam er met Zeeland Seaports een Zeeuws havenschap. Dat is nu tien jaar geleden en vormde aanleiding tot deze special over de betekenis van de haven en het havenbedrijf voor Zeeland. ECHTE MAKELAAR Molenwater 81 Postbus 320, 4330 AH Middelburg telefoon 0118-616617 fax 0118 - 628278 e-mail info@schulting-partners.nl www.schulting-partners.nl 52 Zeeuws Tijdschrift 2007 j 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 52