NVM
PART N E RS
'Particuliere gedachten over industrialisatie' (ZT 1969
nr. VI) werden van repliek gediend door A.J. Kaland
(ZT 1970 nr. II). Hij wilde een toelichting geven,
omdat volgens hem zijn tegenargumenten in andere
media onjuist waren verwoord. Kaland benadrukt dat
Rotterdam en Antwerpen niet met Zeeland vergeleken
kunnen worden. Ook vindt hij dat de offers die moe
ten worden gebracht in de artikelen van De Schipper
en Van Maldes te zwaar worden aangezet of niet klop
pen. 'Van een ingezonden-stukkenschrijver kan ik
alles hebben. Niet van een wetenschappelijk gevormd
medewerker van een Economisch Technologisch
Instituut. Wat zij publiceren behoort niveau te heb
ben, verantwoord te zijn en zeker foutloos.' De eer
dergenoemde auteurs zien in Kalands commentaar
vervolgens weer aanleiding te reageren in de vorm
van een naschrift.
In de volgende decennia zien we de aandacht ver
schuiven naar bedrijven die zich in het Sloegebied of
de Kanaalzone gevestigd hebben. Ook zien we met de
ontwikkeling van de moderne zeehavens de aandacht
Controletoren bij brugovergang Zelzate. Foto: Corné Bastiaansen.
voor de vroegere zeehavens toenemen. In de jaren
zeventig verschijnen allerlei bijdragen over histori
sche havens en wordt opgeroepen te behouden wat
behouden kan worden (zie onder andere ZT 1976 nr.
Ill: 'Havens van monumentale waarde' door A.H. van
Dijk, M.A. van Es en C.A. van Swigchem). De totaalvi
sies op de nieuwe havens blijven uit.
Pas in 1997 in het Kanaalzonenummer keert
er iets van terug. Zo wordt onder meer uitge
breid gekeken naar de mogelijkheden van één
Kanaalzonegemeente. Toenmalig burgemeester
van Terneuzen Ron Barbé: 'Er komt één gemeente
Kanaalzone. Daar ben ik stellig van overtuigd.
Als de Westerscheldetunnel er ligt is er ook één
gemeente Kanaalzone, dus over vijf hooguit zes jaar.'
Burgemeester Van Rest van Sas van Gent is veel
terughoudender: 'Geografisch zou één gemeente te
uitgestrekt worden. Waarom zouden we groter moe
ten? De provinciale verhoudingen zouden ook ver
stoord kunnen raken, want dan zouden Terneuzen en
Sas van Gent samen in één klap de grootste gemeente
van Zeeland worden. Waarom moet dat allemaal?
Geef me één goede reden.' Barbé kreeg gelijk maar
nog eerder kwam er met Zeeland Seaports een
Zeeuws havenschap. Dat is nu tien jaar geleden en
vormde aanleiding tot deze special over de betekenis
van de haven en het havenbedrijf voor Zeeland.
ECHTE MAKELAAR
Molenwater 81
Postbus 320, 4330 AH Middelburg
telefoon 0118-616617
fax 0118 - 628278
e-mail info@schulting-partners.nl
www.schulting-partners.nl
52 Zeeuws Tijdschrift 2007 j 3-4