initiatieven tot een uitgebreide vlootbeschrijving.' Hieruit ontstond het idee van Leen, Kees en Frederik om een scheepvaartgeschiedenis samen te stellen van alle Mullers die van de Puttershoelcse smid Johan Christoffel Muller afstammen. 'De schepen die in het bezit van de familie waren zouden een rode draad in het verhaal vormen. In een latere fase besloot Frederik de tekst rond de verschillende personen en de vlootlijsten in twee gescheiden delen van het boek op te nemen. Vanaf 2000 werden de plannen geconcretiseerd en Frederik verklaarde zich bereid om het beschikbare en nog te verzamelen materiaal te ordenen en in een boek te verwerken.' Beide rederijen openden hiervoor hun archieven en zegden steun toe bij de financiering van het boek. Schippers - Slepers - Reders werd uiteindelijk gepubliceerd bij het Scheldt Information Office in Terneuzen, dat al langer dan een halve eeuw de voor de maritieme sector belang rijke Scheldt Guide uitgeeft. Voor de ship lovers, maritieme documentalisten en andere geïnteresseerden zijn de vlootlijsten uiteraard een zeer belangrijke component van het boek. Alle Mullerschepen zijn per hoofdstuk in de lijsten opge nomen, met de belangrijkste technische gegevens en de eigenaren. Van een groot aantal schepen is door maritiem schilder Piet Griep een waarheidsgetrouwe gouache gemaakt. Een ander aspect van Schippers - Slepers - Reders, dat een grotere groep lezers zal aanspreken, is dat de familiegeschiedenis in samenhang wordt gezien met ontwikkelingen op maritiem-economisch en maatschappelijk gebied. Zo blijkt de interessante telg Stoffel Muller (1771-1833), schipper en rond reizend prediker, oprichter te zijn geweest van de 'Zwijndrechtse Nieuwlichters' of Mullerianen, een religieuze sekte met christelijk-socialistische en paci fistische beginselen die, los van elke kerk, bestond van 1816 tot 1843 en die een uitgebreide reeks publi caties inspireerde. Arthur van Schendel baseerde er zijn roman De Waterman op en de bekende Zeeuwse volks- en letterkundige P.J. Meertens koesterde lang de (onuitgevoerde) wens om er een mooie monografie over te schrijven. Maatschappelijke ontwikkelingen en lange-ter- mijnproblemen genoten altijd al de belangstelling van auteur Frederik Muller. 'Hij was bijvoorbeeld ook nauw betrokken bij de problematiek rond de rivier dijkverhogingen en was lid van de toen opgerichte Coördinatiecommissie Rivierdijkverzwaring van de provincie Zuid-Holland,' vertelt Brigitte Janik. Uit cul tuurhistorische belangstelling zette hij zich als lid van deze commissie met succes in voor het behoud van oude boerderijen, molens en historische lintbebou wingen. Een rigoureuze sloop van oude bebouwing zoals in Puttershoek, kon zo worden voorkomen. Zelf bewoonde Frederik met zijn vrouw sinds 1982 een oude boerderij met boerenerf in de Alblasserwaard. Medewerking 'In de zomer van 2004 was een eerste ruwe vorm van het boek geschreven en was de vlootlijst nagenoeg klaar,' zegt Brigitte Janik. 'Frederik had echter nog andere werkzaamheden, zoals medewerking verlenen aan de Tweede Kamerverhoren over de Betuwelijn.' Op 31 oktober kwam de grote slag: Frederik overleed plotseling aan een hartstilstand. Het boek moest vol tooid worden, vond Brigitte, en gelukkig vond ze steun bij Leen en Kees en alle andere leden van de familie Muller die bij het boek betrokken waren. Brigitte Janik, van huis uit econome en vóór haar verhuizing naar Nederland in 1974 werkzaam aan het Institut für Sozialwissenschaften aan de universiteit van Basel, zou het karwei redactioneel afronden. Dat behelsde onder meer het structureren van de hoofdstukken, controle van de data en de teksten, selectie van het beeldmate riaal, het verzorgen van de communicatie tussen alle betrokkenen en het vervaardigen van de uitgebreide indices. Zo bevat het boek een uitgebreide personenin- dex, gesplitst in een algemeen en een Mullerdeel. Ook alle genoemde schepen zijn in een index opgenomen. 'Gelukkig was ik altijd al nauw bij het Muilerproject betrokken,' vertelt Brigitte, 'en ook met de tot dan geschreven tekst voldoende bekend.' Maar, zo bena drukt ze, er zijn nog veel meer personen geweest die uit vriendschap voor Frederik een hand hebben toe gestoken en medewerking hebben verleend, buiten 'de normale kostencalculatie'. Zo is de fraaie grafische verwerking en lay-out te danken aan Willem Neeteson Lemkes en zijn medewerkers. Brigitte Janik: 'Alleen hierdoor kon Frederiks werk worden voltooid en werd het boek een mooie herinnering aan hem.' Frederik Muller, Schippers - Slepers - Reders. 225 jaar scheep vaartgeschiedenis van de familie Muller. Terneuzen: Scheldt Information Service, 2006. ISBN 10: 9090212701, ISBN 13: 9789090212708, 39,50. Informatie: www.multraship.nl,www.scheldtguide.com 59 Zeeuws Tijdschrift 2007 i 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 59