De eerste indruk: wat zijn de mensen aardig en harte lijk. In de tweede plaats: wat een prachtige provincie en wat een hoop water! Dat water speelt een belang rijke rol. Zeeuwen leven echt met water.' In uw oude functie had u al met Zeeland te maken, onder andere vanwege dat water: waterstaat, scheep vaart, havenzaken. Hoe kijkt u nu als commissaris naar deze provincie? 'In de eerste plaats zie ilc hier een provincie, die probeert zijn eigen problemen op te lossen. Een provincie die ervan overtuigd is dat de ligging excen trisch is en dat Den Haag wel niet zo geïnteresseerd zal zijn. Zeeland moet geen klaagprovincie worden, maar er is wel een reden voor Zeeland op lande lijk niveau zijn geluid te laten horen. Bij sommige onderwerpen is dat gewoon nodig. Een aantal zaken ligt heel duidelijk en daar moet het rijk ook verant woordelijkheid in nemen, weliswaar in samenwer king met de provincie zelf. Het moet duidelijk zijn dat de integrale verantwoordelijkheid voor de veilig heid op de Westerschelde niet alleen op de schou ders van bijvoorbeeld Kapelle en Reimerswaal lean worden gelegd.' Behalve over veiligheid moet Zeeland ook zijn gedachte opmaken ten aanzien van samenwerking op het gebied van de havens, de samenwerking met Rotterdam, wel of niet een WCT, wel of niet een Containerterminal bij Verbrugge. Daar moeten we een besluit over nemen. Dat staat in juli op de agen da en na de vakantie valt het besluit. Dat is goed, want het begint langzamerhand een splijtzwam te worden in de Zeeuwse samenleving. Of het nu wel of niet gebeurt, besluiten brengen helderheid. Ik denk dat de verzelfstandiging van Zeeland Seaports (afgesproken in het collegeakkoord) snel ter hand moet worden genomen. Het is niet goed als er in zo'n haven besluiten worden genomen door drie gemeenteraden en Provinciale Staten. De haven is een economisch geheel en moet als een bedrijf ope reren. Dat zie je ook in Rotterdam. Daar gaat het nu veel beter dan toen destijds de gemeenteraad erover ging-' Als minister was u een voorstander van de WCT. Denkt u daar nu genuanceerder over? 'Dat zijn twee verschillende petten. Als minister was ik niet rechtstreeks verantwoordelijk voor de Zeeuwse havens, maar voor alle Nederlandse havens. Als ik daar als minister naar lceelc, dan dacht ik: er is geen Chinees die het verschil ziet in de havens van de Delta, zolang ze aan diep water liggen, niet te duur zijn, er snel gelost en geladen kan worden. Heel China is aan het werk om containers te vullen en die moeten voor een groot deel naar Europa. Vanuit die positie was ik voor samenwerking van de Nederlandse havens. Natuurlijk is het hier kleinschaliger dan op nationaal niveau. Dat probleem van samenwerking met Rotterdam moet eerst worden opgelost.' Welke positie nemen de Zeeuwse havens in uw visie als CdK in? 'Zeeland Seaports is geen Rotterdam en ook geen Amsterdam. Rotterdam is een zuivere containerha ven en Amsterdam een industriële. Zeeland Seaports bestaat uit twee havens. Terneuzen is een geheel andere haven dan Vlissingen. Beide hebben wel mooi diep water. Dat geeft ze ten opzichte van Antwerpen toch een kans. Er zit weliswaar een kantje aan die kans, waar heel voorzichtig mee moet worden omge sprongen, want de Zeeuwen houden er niet van dat als gevolg van havenactiviteiten Zeeuwse wegen verstopt raken. Het moet zo geregeld worden dat we dat vermijden. Dus moet er de aanzet tot een betere infrastructuur worden waargemaakt, waaronder een betere aansluiting op België valt. Dat is zo afgespro ken bij de onderhandelingen over de verdieping van de Westerschelde. De Belgen zouden hun leant van de infrastructuur, de aansluiting op Zeeland, verbeteren. Daarnaast moet het leeuwendeel van de afvoer gebeu ren via de binnenvaart. Daar is nog heel veel ruimte. De Zeeuwse havens nemen dus een kansrijke positie in, zowel nationaal, internationaal én financieel.' Als minister was u een groot voorstander van samen werking van de Nederlandse havens onderling en van 6 Zeeuws Tijdschrift 2007 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 6