De eerste indruk: wat zijn de mensen aardig en harte
lijk. In de tweede plaats: wat een prachtige provincie
en wat een hoop water! Dat water speelt een belang
rijke rol. Zeeuwen leven echt met water.'
In uw oude functie had u al met Zeeland te maken,
onder andere vanwege dat water: waterstaat, scheep
vaart, havenzaken. Hoe kijkt u nu als commissaris
naar deze provincie?
'In de eerste plaats zie ilc hier een provincie, die
probeert zijn eigen problemen op te lossen. Een
provincie die ervan overtuigd is dat de ligging excen
trisch is en dat Den Haag wel niet zo geïnteresseerd
zal zijn. Zeeland moet geen klaagprovincie worden,
maar er is wel een reden voor Zeeland op lande
lijk niveau zijn geluid te laten horen. Bij sommige
onderwerpen is dat gewoon nodig. Een aantal zaken
ligt heel duidelijk en daar moet het rijk ook verant
woordelijkheid in nemen, weliswaar in samenwer
king met de provincie zelf. Het moet duidelijk zijn
dat de integrale verantwoordelijkheid voor de veilig
heid op de Westerschelde niet alleen op de schou
ders van bijvoorbeeld Kapelle en Reimerswaal lean
worden gelegd.'
Behalve over veiligheid moet Zeeland ook zijn
gedachte opmaken ten aanzien van samenwerking
op het gebied van de havens, de samenwerking met
Rotterdam, wel of niet een WCT, wel of niet een
Containerterminal bij Verbrugge. Daar moeten we
een besluit over nemen. Dat staat in juli op de agen
da en na de vakantie valt het besluit. Dat is goed,
want het begint langzamerhand een splijtzwam te
worden in de Zeeuwse samenleving. Of het nu wel
of niet gebeurt, besluiten brengen helderheid.
Ik denk dat de verzelfstandiging van Zeeland
Seaports (afgesproken in het collegeakkoord) snel ter
hand moet worden genomen. Het is niet goed als er
in zo'n haven besluiten worden genomen door drie
gemeenteraden en Provinciale Staten. De haven is
een economisch geheel en moet als een bedrijf ope
reren. Dat zie je ook in Rotterdam. Daar gaat het nu
veel beter dan toen destijds de gemeenteraad erover
ging-'
Als minister was u een voorstander van de WCT.
Denkt u daar nu genuanceerder over?
'Dat zijn twee verschillende petten. Als minister was
ik niet rechtstreeks verantwoordelijk voor de Zeeuwse
havens, maar voor alle Nederlandse havens. Als ik
daar als minister naar lceelc, dan dacht ik: er is geen
Chinees die het verschil ziet in de havens van de
Delta, zolang ze aan diep water liggen, niet te duur
zijn, er snel gelost en geladen kan worden. Heel
China is aan het werk om containers te vullen en die
moeten voor een groot deel naar Europa. Vanuit die
positie was ik voor samenwerking van de Nederlandse
havens. Natuurlijk is het hier kleinschaliger dan op
nationaal niveau. Dat probleem van samenwerking
met Rotterdam moet eerst worden opgelost.'
Welke positie nemen de Zeeuwse havens in uw visie
als CdK in?
'Zeeland Seaports is geen Rotterdam en ook geen
Amsterdam. Rotterdam is een zuivere containerha
ven en Amsterdam een industriële. Zeeland Seaports
bestaat uit twee havens. Terneuzen is een geheel
andere haven dan Vlissingen. Beide hebben wel mooi
diep water. Dat geeft ze ten opzichte van Antwerpen
toch een kans. Er zit weliswaar een kantje aan die
kans, waar heel voorzichtig mee moet worden omge
sprongen, want de Zeeuwen houden er niet van
dat als gevolg van havenactiviteiten Zeeuwse wegen
verstopt raken. Het moet zo geregeld worden dat we
dat vermijden. Dus moet er de aanzet tot een betere
infrastructuur worden waargemaakt, waaronder een
betere aansluiting op België valt. Dat is zo afgespro
ken bij de onderhandelingen over de verdieping van
de Westerschelde. De Belgen zouden hun leant van de
infrastructuur, de aansluiting op Zeeland, verbeteren.
Daarnaast moet het leeuwendeel van de afvoer gebeu
ren via de binnenvaart. Daar is nog heel veel ruimte.
De Zeeuwse havens nemen dus een kansrijke positie
in, zowel nationaal, internationaal én financieel.'
Als minister was u een groot voorstander van samen
werking van de Nederlandse havens onderling en van
6 Zeeuws Tijdschrift 2007 3-4