gezamenlijke promotie in het buitenland in het kader
van Holland Ports. Welke rol ziet u - als CdK - voor
de havens van Zeeland weggelegd?
'Ik denk dat de Zeeuwse havens Rotterdam,
Antwerpen, Gent en Zeebrugge verbinden. Zeebrugge
gaat een grote ontwikkeling tegemoet, want op zeker
moment gaat Antwerpen het niet meer redden.
Immers, er gaat eens een eind aan de verdieping van
de Westerschelde komen. Dit wordt de laatste en die
is 13,1 meter. In de Rijn-Scheldedelta worden speer
punten gezocht, waarop kan worden samengewerkt.
Bijvoorbeeld op het gebied van infrastructuur, toegan
kelijkheid van bedrijventerreinen, innovatie. Er kun
nen specialismen ontwikkeld worden waar de havens
allemaal beter van worden. Zeeland is er één van een
rij met heel diep water en gemakkelijk bereikbaar, niet
duur aan loodsen, dus een fantastische locatie.'
Er is dus alles voor te zeggen om de overslag in de
Zeeuwse havens verder te laten groeien de komende
tien jaar?
'Daar is inderdaad alles voor te zeggen. Er zit wel een
grens aan. In dit collegeakkoord is afgesproken dat
ontwikkeling mag, maar niet ten koste van duurzaam
heid. Ilc ben van mening dat Zeeland Seaports een
duurzame haven moet worden. Ook het achterland is
heel belangrijk, dat moet op drie manieren toeganke
lijk zijn: via de weg, het spoor maar vooral over water.
We zullen ook eisen stellen aan de bedrijventerreinen.
Er komt bijvoorbeeld een biopark bij Terneuzen. Wij
willen bedrijven en de haven op alle mogelijke manie
ren helpen, maar we willen er wel wat voor terug.
We weten dat Zeeuwen een groene, schone provincie
heel belangrijk vinden en daar gaat dit college voor.
Duurzaamheid schrijft het college met een hoofd
letter. Dus een verantwoorde groei in de komende
tien jaar. Het bedrijfsleven speelt daarop in en toont
interesse door te zoeken naar mogelijkheden duur
zame ketens te maken. Ilc bedoel daarmee dat het ene
bedrijf afval van een ander bedrijf gebruikt als secun
daire grondstof. C02 is een afvalproduct van Dow en
zal gebruikt gaan worden in de kassen. Yara zoekt
serieus naar mogelijkheden om zo weinig mogelijk
ammoniak te hoeven vervoeren en lijkt daar heel aar
dig in te slagen.'
Volgens recente studies en rapporten liggen er goede
toekomstkansen voor de logistieke sector in Zeeland.
Denkt u dat ook en hoe kan Zeeland die kansen het
beste verzilveren?
'Geografisch ligt Zeeland heel centraal, maar we
zijn niet van plan van Zeeland een soort racebaan
te maken voor vrachtwagens. Niet voor niets heb
ben we op het ministerie van Verkeer en Waterstaat
tot de A4 in Brabant besloten. Het is zeker niet
de bedoeling dat het vrachtverkeer van Rotterdam
door Zeeland naar Antwerpen gaat. In de toekomst
wil ik dat we in Nederland slimmer met logistiek
omgaan. Voor mij betekent dat dat wij niet altijd
zelf de vrachtwagen hoeven te rijden. Belangrijk
is dat wij het 'brein' achter de vervoersstromen in
Nederland, lees Zeeland, houden. Daarmee hou
den we alle flankerende diensten van de logistiek,
bijvoorbeeld financiële en juridische, in eigen huis.
We regisseren dan de vervoersstromen meer dan dat
we ze daadwerkelijk uitvoeren. We zien nu al dat er
in Nederland duizenden chauffeurs tekort zijn, de
hoogte van de Nederlandse lonen zal ons ook in die
richting duwen. Uitgangspunt bij dit alles moet zijn
duurzaam vervoer. Dus niet de modaliteit moet voor
op staan, maar de schoonste en efficiëntste manier
waarop je de goederen op het juiste tijdstip van A
naar B kunt vervoeren. Soms zal dat de vrachtwagen
zijn, soms het spoor, vaak het schip of zelfs een pijp
leiding. De binnenvaart heeft bij convenant beloofd
in 2015 schoon te zijn. Ook de vrachtwagens zijn
dan schoon. Op dat moment heeft men het dus over
een heel andere logistieke sector dan nu. Er moeten
wel slimme oplossingen worden gevonden voor die
ene extra handeling, die de binnenvaart duur maakt:
hoe je een container van een schip op een vrachtwa
gen krijgt. Die ene handeling meer verhindert veel
verladers hun goederen per schip te verzenden. Er
zal altijd sprake zijn van een stukje voor- of natrans
port. Misschien is een zelf-lossend-schip de oplos
sing. We vinden er vast iets op.'
7 Zeeuws Tijdschrift 2007 3-4