gezamenlijke promotie in het buitenland in het kader van Holland Ports. Welke rol ziet u - als CdK - voor de havens van Zeeland weggelegd? 'Ik denk dat de Zeeuwse havens Rotterdam, Antwerpen, Gent en Zeebrugge verbinden. Zeebrugge gaat een grote ontwikkeling tegemoet, want op zeker moment gaat Antwerpen het niet meer redden. Immers, er gaat eens een eind aan de verdieping van de Westerschelde komen. Dit wordt de laatste en die is 13,1 meter. In de Rijn-Scheldedelta worden speer punten gezocht, waarop kan worden samengewerkt. Bijvoorbeeld op het gebied van infrastructuur, toegan kelijkheid van bedrijventerreinen, innovatie. Er kun nen specialismen ontwikkeld worden waar de havens allemaal beter van worden. Zeeland is er één van een rij met heel diep water en gemakkelijk bereikbaar, niet duur aan loodsen, dus een fantastische locatie.' Er is dus alles voor te zeggen om de overslag in de Zeeuwse havens verder te laten groeien de komende tien jaar? 'Daar is inderdaad alles voor te zeggen. Er zit wel een grens aan. In dit collegeakkoord is afgesproken dat ontwikkeling mag, maar niet ten koste van duurzaam heid. Ilc ben van mening dat Zeeland Seaports een duurzame haven moet worden. Ook het achterland is heel belangrijk, dat moet op drie manieren toeganke lijk zijn: via de weg, het spoor maar vooral over water. We zullen ook eisen stellen aan de bedrijventerreinen. Er komt bijvoorbeeld een biopark bij Terneuzen. Wij willen bedrijven en de haven op alle mogelijke manie ren helpen, maar we willen er wel wat voor terug. We weten dat Zeeuwen een groene, schone provincie heel belangrijk vinden en daar gaat dit college voor. Duurzaamheid schrijft het college met een hoofd letter. Dus een verantwoorde groei in de komende tien jaar. Het bedrijfsleven speelt daarop in en toont interesse door te zoeken naar mogelijkheden duur zame ketens te maken. Ilc bedoel daarmee dat het ene bedrijf afval van een ander bedrijf gebruikt als secun daire grondstof. C02 is een afvalproduct van Dow en zal gebruikt gaan worden in de kassen. Yara zoekt serieus naar mogelijkheden om zo weinig mogelijk ammoniak te hoeven vervoeren en lijkt daar heel aar dig in te slagen.' Volgens recente studies en rapporten liggen er goede toekomstkansen voor de logistieke sector in Zeeland. Denkt u dat ook en hoe kan Zeeland die kansen het beste verzilveren? 'Geografisch ligt Zeeland heel centraal, maar we zijn niet van plan van Zeeland een soort racebaan te maken voor vrachtwagens. Niet voor niets heb ben we op het ministerie van Verkeer en Waterstaat tot de A4 in Brabant besloten. Het is zeker niet de bedoeling dat het vrachtverkeer van Rotterdam door Zeeland naar Antwerpen gaat. In de toekomst wil ik dat we in Nederland slimmer met logistiek omgaan. Voor mij betekent dat dat wij niet altijd zelf de vrachtwagen hoeven te rijden. Belangrijk is dat wij het 'brein' achter de vervoersstromen in Nederland, lees Zeeland, houden. Daarmee hou den we alle flankerende diensten van de logistiek, bijvoorbeeld financiële en juridische, in eigen huis. We regisseren dan de vervoersstromen meer dan dat we ze daadwerkelijk uitvoeren. We zien nu al dat er in Nederland duizenden chauffeurs tekort zijn, de hoogte van de Nederlandse lonen zal ons ook in die richting duwen. Uitgangspunt bij dit alles moet zijn duurzaam vervoer. Dus niet de modaliteit moet voor op staan, maar de schoonste en efficiëntste manier waarop je de goederen op het juiste tijdstip van A naar B kunt vervoeren. Soms zal dat de vrachtwagen zijn, soms het spoor, vaak het schip of zelfs een pijp leiding. De binnenvaart heeft bij convenant beloofd in 2015 schoon te zijn. Ook de vrachtwagens zijn dan schoon. Op dat moment heeft men het dus over een heel andere logistieke sector dan nu. Er moeten wel slimme oplossingen worden gevonden voor die ene extra handeling, die de binnenvaart duur maakt: hoe je een container van een schip op een vrachtwa gen krijgt. Die ene handeling meer verhindert veel verladers hun goederen per schip te verzenden. Er zal altijd sprake zijn van een stukje voor- of natrans port. Misschien is een zelf-lossend-schip de oplos sing. We vinden er vast iets op.' 7 Zeeuws Tijdschrift 2007 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 7