Torenkamer
Als je op zoek gaat naar expressiviteit in de architec
tuur van Rouleau dan kun je de verhoogde tuinkamer
van mevrouw weduwe Pohlman-Pieck, gelegen aan
de Grote Zwanenstraat 26 niet missen. Opnieuw valt
hier te genieten van een fraai staaltje ambacht uit
1926 door de manier waarop de achthoekige ruimte
met parmantig piramidedak bekleed met leien als
het ware moeiteloos voortvloeit uit de tuinmuur en
het aangrenzende huis. Zowel aan de tuin- als aan
de straatzijde zijn grote openingen, met bovenin een
strook met kleurige glas-in-lood motieven. Terwijl
de tuinmuur aan de straatzijde alleen kleine openin
gen kent, met diepliggende kozijnen beveiligd tegen
'straatgeweld' met zwarte stalen tralies. In het met
selwerk onder elk raam een tranenstrook van staande
stenen. In het midden van de muur, daar waar alle
togen van de openingen zitten en de vertande onder
steuning van de torenkamer, is gekozen voor een don
kere baksteen. Eronder en erboven is de baksteen licht
rood. Voor de overspanning boven de toegangsdeur is
opnieuw gekozen voor een archaïsche vorm. Jammer
genoeg gaat de trapopgang naar de torenkamer tegen
woordig schuil achter een strakke moderne muur. Zo
is het sublieme overgangsmoment van publieke naar
private ruimte, waar juist deze gazebo zo'n frappant
exempel van is, voor ons verloren gegaan.
Onze Lieve Vrouw Ter Eecken
Donker is het binnen. Aardedonker zou je zeggen.
Wanneer je naar binnen stapt, pal langs de plaquette
waarop de naam van Rouleau verbonden wordt aan
de kleine kapel Onze Lieve Vrouw Ter Eecken (1934)
net buiten Sint Jansteen, onderga je plotseling een
abrupte overgang als door een atmosferische storing:
je betreedt een grot. Het duurt even voordat je de
gedempte kleuren van het interieur gewaar wordt. Het
blijkt een veel kleuriger geheel dan je zou verwachten.
De gebrandschilderde ramen lichtten op tegen de
achtergrond van de donkere baksteen, die van buiten
Grote Zwanenstraat nummer 26 in Hulst; in 1926 zijn paviljoen,
bergplaats en tuinmuur gebouwd in opdracht van mevrouw
Pohlman-Pieck. Rouleau poseert hier voor 'zijn' muur.
16 Zeeuws Tijdschrift 2007 5-6