Torenkamer Als je op zoek gaat naar expressiviteit in de architec tuur van Rouleau dan kun je de verhoogde tuinkamer van mevrouw weduwe Pohlman-Pieck, gelegen aan de Grote Zwanenstraat 26 niet missen. Opnieuw valt hier te genieten van een fraai staaltje ambacht uit 1926 door de manier waarop de achthoekige ruimte met parmantig piramidedak bekleed met leien als het ware moeiteloos voortvloeit uit de tuinmuur en het aangrenzende huis. Zowel aan de tuin- als aan de straatzijde zijn grote openingen, met bovenin een strook met kleurige glas-in-lood motieven. Terwijl de tuinmuur aan de straatzijde alleen kleine openin gen kent, met diepliggende kozijnen beveiligd tegen 'straatgeweld' met zwarte stalen tralies. In het met selwerk onder elk raam een tranenstrook van staande stenen. In het midden van de muur, daar waar alle togen van de openingen zitten en de vertande onder steuning van de torenkamer, is gekozen voor een don kere baksteen. Eronder en erboven is de baksteen licht rood. Voor de overspanning boven de toegangsdeur is opnieuw gekozen voor een archaïsche vorm. Jammer genoeg gaat de trapopgang naar de torenkamer tegen woordig schuil achter een strakke moderne muur. Zo is het sublieme overgangsmoment van publieke naar private ruimte, waar juist deze gazebo zo'n frappant exempel van is, voor ons verloren gegaan. Onze Lieve Vrouw Ter Eecken Donker is het binnen. Aardedonker zou je zeggen. Wanneer je naar binnen stapt, pal langs de plaquette waarop de naam van Rouleau verbonden wordt aan de kleine kapel Onze Lieve Vrouw Ter Eecken (1934) net buiten Sint Jansteen, onderga je plotseling een abrupte overgang als door een atmosferische storing: je betreedt een grot. Het duurt even voordat je de gedempte kleuren van het interieur gewaar wordt. Het blijkt een veel kleuriger geheel dan je zou verwachten. De gebrandschilderde ramen lichtten op tegen de achtergrond van de donkere baksteen, die van buiten Grote Zwanenstraat nummer 26 in Hulst; in 1926 zijn paviljoen, bergplaats en tuinmuur gebouwd in opdracht van mevrouw Pohlman-Pieck. Rouleau poseert hier voor 'zijn' muur. 16 Zeeuws Tijdschrift 2007 5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 16