Het Zeeuws Museum is gevestigd in de Abdij van Middelburg. De collectie omvat onder meer de beroemde Zeeuwse wandtapijten, de historische col lectie van het Koninklijk Zeeuws Genootschap der Wetenschappen en de collectie hedendaagse kunst van de Provincie Zeeland. Open: tot i november dinsdag t/m zondag, van i november tot i maart woensdag t/m zondag 10.00-17.00 uur, vrijdagavond 17.00-21.00 uur. www.zeeuwsmuseum.nl Tot 26 augustus toonde het Zeeuws Museum in een aparte zaal het schilderij Gebed voor de Maaltijd (1907) van Jan Toorop (een detail is hiernaast afgebeeld). Het werk geldt als een van de zeldzame luministische werken van de kunstenaar. Aanleiding voor de ten toonstelling van dit bijzondere werk is een teruggave- claim van de Amerikaanse bankier Walter Eberstadt. In september 2007 wordt een uitspraak verwacht. zaal te hangen. Het nieuwe museum is een cultuur producent. Het gebruikt de collecties als grondstof voor het erfgoed van de toekomst.' Niet iedereen is blij met Byvancks strategie. Vlak na de opening zijn de recensies lovend, maar som mige kritieken daarentegen vernietigend. Byvanck: 'Het nieuwe Zeeuws Museum is zogezegd visueel ingericht. Alles draait om compositie. Als bezoeker word je uitgedaagd na te denken, te voelen en te ondervinden. Informatie vind je nauwelijks. De muse umstukken worden stilistisch getoond. Beeld is hier het belangrijkste aspect. Iets wat veel erfgoedliefheb bers bijvoorbeeld maar moeilijk kunnen begrijpen.' Het nieuwe museum moet als nationaal en inter nationaal proeflab gaan dienen. Byvanck. 'Ik wil als het ware het lokale goed de wereld in slingeren. Van iets intens lokaals iets mondiaals maken. Laten zien dat Zeeland de moeite waard was en nog steeds is.' Voor de complete Zeeuwse geschiedenis hoef je overigens geen bezoek te brengen aan het Zeeuws Museum. 'Het is onmogelijk het hele verhaal van Zeeland te vertellen. Zou ook oersaai worden. Nee, ik wil de focus leggen op kleine stukken geschiedenis. Door deze onderdelen uit te vergroten, is de belevenis veel intenser en volgens mij ook veel mooier. Voor de complete geschiedenis moet je maar een boek lezen.' Rutger Wolfson, directeur van De Vleeshal sinds 2000, is van hetzelfde laken een pale. Net als Byvanck probeert hij met zijn visie de museumwereld tot andere inzichten te brengen. Misschien niet helemaal verwonderlijk, aangezien beide heren samenwerkten in het centrum voor beeldende kunst te Rotterdam, Withe de Wit. In dezelfde periode maakten zij hun entree in Zeeland. Twee jonge ambitieuze mannen, met een missie. Zij werden geacht de Zeeuwse wereld van de beeldende kunst nieuw leven in te blazen. Dit ging in eerste instantie niet geheel zonder slag of stoot. Wolfson: 'Ik was jong en brutaal. Mijn overtui ging was dat management mijn sterke leant zou zijn. Onzeker was ik meer over de inhoud. Zou ik genoeg te vertellen hebben? Om zenuwachtig van te worden. Maar uiteindelijk bleek het leidinggeven, een clubje mensen sturen, veel moeilijker te zijn dan ik dacht. Ideeën, inhoudelijke strategieën zat ik juist niet om verlegen. De eerste vijf jaar werkte ik dag en nacht. Nu heb ik de slag te pakken en godzijdank meer tijd voor mijn gezin.' Aardbeving Wolfson wist al in 2003 een lichte aardbeving in de kunstwereld te veroorzaken. Met zijn publicatie Kunst in Ciisis boekte hij provinciale, landelijke en zelfs internationale bekendheid. Het boek is een bundel met essays van museumdirecteuren, tentoonstelling makers, critici en kunstenaars. Wolfson stelt hierin dat in het verleden crises nooit het voortbestaan van de hedendaagse kunst hebben bedreigd, maar dat door de vervaging van grenzen er wel degelijk gevaar dreigt. Zelf meent hij dat deze vervaging allesbe halve negatief is. In de hedendaagse praktijk van De Vleeshal komt zijn gedachtegoed tot leven. Hier brengt hij hoge cultuur, zoals beeldende kunst, litera tuur en architectuur samen met de lage cultuur, zoals mode, videoclips en nieuwe media. Om zijn idealen nog meer te onderbouwen, ver scheen afgelopen augustus weer een essay van zijn hand Het museum als plek voor ideeën. De onaantastba re positie die kunst lange tijd heeft genoten is volgens de directeur niet langer vanzelfsprekend. De autoriteit van het museum is daarmee onder druk komen te staan. Tegenwoordig is er volgens Wolfson meer aan- 29 Zeeuws Tijdschrift 2007 5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 29