dacht voor bezoekersaantallen dan voor de bredere
maatschappelijke taak van het museum. Zouden
musea zich niet veel nadrukkelijker tot de samen
leving moeten verhouden? Zijn credo: 'Om musea
opnieuw te kunnen definiëren, moet het kunsthisto
risch georiënteerde perspectief, als enige leidraad en
context voor wat er in musea getoond wordt, zo veel
mogelijk worden losgelaten.' Ofwel, wanneer musea
willen nagaan hoe we ons tot de moderne werkelijk
heid kunnen verhouden, moeten ze de massacultuur
serieus nemen. Mode, reclame, videoclips, nieuwe
media, design moeten een volwaardige plek krijgen in
de traditionele tempels van hoge cultuur.
Wolfson: 'Kunst kan dus op een heel eigen manier
reflecteren op maatschappelijke ontwikkelingen. In
mijn ogen doen musea dit nog te weinig. Musea die
zich wél tot de samenleving willen verhouden, met
name musea voor hedendaagse kunst, belanden
helaas nogal eens in een spagaat. Het kunsthistorisch
perspectief biedt hen hiervoor onvoldoende basis.
Ontsnappen is mogelijk, maar dan moet dit perspec
tief zo veel mogelijk worden losgelaten. Musea moe
ten worden opgevat als plek voor ideeën.'
Jong publiek
Op zijn vakantieadres maakt hij toch tijd voor
een interview. Leon Riekwell, oprichter van Buro
Beeldende Kunst (deWillernj) te Vlissingen en
programmeur van deCultuurwerf kan wel wat rust
gebruiken. Er staat een druk cultureel jaar voor hem
op het programma. Ook al laat de feitelijke realisatie
van deCultuurwerf in de Machinefabriek op het voor
malige KSG-terrein op zich wachten, in oktober 2007
start al wel deCultuurwerf als samenwerkingsorgaan.
Dan moeten Buro Beeldende Kunst, Uit in Vlissingen,
alle organisatoren van de festivals en Poppodium de
Piek zich gezamenlijk sterk maken voor het kunstkli
maat. Deze organisaties vormen sinds vorig jaar de
Stichting Kunst en Cultuur Vlissingen, die is ontstaan
door de verzelfstandiging van de Raad voor Kunst en
Cultuur. Allen moeten uiteindelijk gaan samenwerken
onder één naam: deCultuurwerf.
Riekwell: 'deCultuurwerf is, zolang er nog geen
nieuwe accommodatie beschikbaar is, een metafoor
voor een andere aanpak van programmeren waarbij
een mix van disciplines tot stand komt. De achterlig-
De Vleeshal, gevestigd in het oude stadhuis op de
Markt in Middelburg, organiseert tentoonstellingen
en projecten rond hedendaagse beeldende kunst en
aanverwante disciplines. Hierbij wordt steeds de rol
en positie van de beeldende kunst in de samenleving
onderzocht. Naast De Vleeshal zelf worden er ook
tentoonstellingen in De Kabinetten van De Vleeshal
georganiseerd, die een meer traditioneel museaal
karakter hebben.
Open: dinsdag t/m zondag van 13.00 - 17.00 uur. De
toegang is gratis, www.vleeshal.nl
Vanaf 22 september tot 2 december is in de Vleeshal
in Middelburg werk van de Amerikaan Jeffrey
Vallance te zien. Vallance onderzoekt vreemde feno
menen, paranormale gebeurtenissen en de soms
bizarre relatie tussen het religieuze en het seculiere.
In De Vleeshal toont Vallance een grote serie reli
kwieën van wonderlijke verbanden en voorvallen. In
één van de relikwieën worden de omstandigheden
waaronder Elvis Presley is overleden in verband
gebracht met de lijkwade van Christus, middels een
stukje tapijt uit Presley's badkamer.
gende gedachte is dat op deze manier Vlissingen op
het gebied van de professionele kunsten in de regio
Walcheren, de provincie Zeeland en ook daarbuiten
een rol van betekenis blijft spelen. Bovendien ligt
de opdracht er een eigenzinnige bijdrage te leveren
op het al bestaande aanbod. Daarbij is nadrukkelijk
gekeken naar de ervaringen met festivals, de program
mering van beeldende kunst, de popcultuur alsook
naar de inspanningen van individuele programmeurs
in de stad.'
De programmering wordt getoetst op een aantal
uitgangspunten, zoals kwaliteit, eigenzinnigheid,
experimenteel, humor en authenticiteit. De zes hoofd
thema's zijn: Podium (voor theater, toneel, dans,
cabaret), Muziek (wereld, jazz, blues, pop, rap, dance),
Beeldende Kunst (tentoonstellingen, installaties, per
formances, artfashion), Fricties (politiek en cultuur,
filmhuisfilms, carte blanche voor makers), Toestanden
(festivals op basis van thema's, dance, cross-over podi
umkunsten en beeldende kunst, literatuur), Festival
(Onderstroom, Bevrijdingsfestival, Winterfestival).
30 Zeeuws Tijdschrift 2007 5-6