dacht voor bezoekersaantallen dan voor de bredere maatschappelijke taak van het museum. Zouden musea zich niet veel nadrukkelijker tot de samen leving moeten verhouden? Zijn credo: 'Om musea opnieuw te kunnen definiëren, moet het kunsthisto risch georiënteerde perspectief, als enige leidraad en context voor wat er in musea getoond wordt, zo veel mogelijk worden losgelaten.' Ofwel, wanneer musea willen nagaan hoe we ons tot de moderne werkelijk heid kunnen verhouden, moeten ze de massacultuur serieus nemen. Mode, reclame, videoclips, nieuwe media, design moeten een volwaardige plek krijgen in de traditionele tempels van hoge cultuur. Wolfson: 'Kunst kan dus op een heel eigen manier reflecteren op maatschappelijke ontwikkelingen. In mijn ogen doen musea dit nog te weinig. Musea die zich wél tot de samenleving willen verhouden, met name musea voor hedendaagse kunst, belanden helaas nogal eens in een spagaat. Het kunsthistorisch perspectief biedt hen hiervoor onvoldoende basis. Ontsnappen is mogelijk, maar dan moet dit perspec tief zo veel mogelijk worden losgelaten. Musea moe ten worden opgevat als plek voor ideeën.' Jong publiek Op zijn vakantieadres maakt hij toch tijd voor een interview. Leon Riekwell, oprichter van Buro Beeldende Kunst (deWillernj) te Vlissingen en programmeur van deCultuurwerf kan wel wat rust gebruiken. Er staat een druk cultureel jaar voor hem op het programma. Ook al laat de feitelijke realisatie van deCultuurwerf in de Machinefabriek op het voor malige KSG-terrein op zich wachten, in oktober 2007 start al wel deCultuurwerf als samenwerkingsorgaan. Dan moeten Buro Beeldende Kunst, Uit in Vlissingen, alle organisatoren van de festivals en Poppodium de Piek zich gezamenlijk sterk maken voor het kunstkli maat. Deze organisaties vormen sinds vorig jaar de Stichting Kunst en Cultuur Vlissingen, die is ontstaan door de verzelfstandiging van de Raad voor Kunst en Cultuur. Allen moeten uiteindelijk gaan samenwerken onder één naam: deCultuurwerf. Riekwell: 'deCultuurwerf is, zolang er nog geen nieuwe accommodatie beschikbaar is, een metafoor voor een andere aanpak van programmeren waarbij een mix van disciplines tot stand komt. De achterlig- De Vleeshal, gevestigd in het oude stadhuis op de Markt in Middelburg, organiseert tentoonstellingen en projecten rond hedendaagse beeldende kunst en aanverwante disciplines. Hierbij wordt steeds de rol en positie van de beeldende kunst in de samenleving onderzocht. Naast De Vleeshal zelf worden er ook tentoonstellingen in De Kabinetten van De Vleeshal georganiseerd, die een meer traditioneel museaal karakter hebben. Open: dinsdag t/m zondag van 13.00 - 17.00 uur. De toegang is gratis, www.vleeshal.nl Vanaf 22 september tot 2 december is in de Vleeshal in Middelburg werk van de Amerikaan Jeffrey Vallance te zien. Vallance onderzoekt vreemde feno menen, paranormale gebeurtenissen en de soms bizarre relatie tussen het religieuze en het seculiere. In De Vleeshal toont Vallance een grote serie reli kwieën van wonderlijke verbanden en voorvallen. In één van de relikwieën worden de omstandigheden waaronder Elvis Presley is overleden in verband gebracht met de lijkwade van Christus, middels een stukje tapijt uit Presley's badkamer. gende gedachte is dat op deze manier Vlissingen op het gebied van de professionele kunsten in de regio Walcheren, de provincie Zeeland en ook daarbuiten een rol van betekenis blijft spelen. Bovendien ligt de opdracht er een eigenzinnige bijdrage te leveren op het al bestaande aanbod. Daarbij is nadrukkelijk gekeken naar de ervaringen met festivals, de program mering van beeldende kunst, de popcultuur alsook naar de inspanningen van individuele programmeurs in de stad.' De programmering wordt getoetst op een aantal uitgangspunten, zoals kwaliteit, eigenzinnigheid, experimenteel, humor en authenticiteit. De zes hoofd thema's zijn: Podium (voor theater, toneel, dans, cabaret), Muziek (wereld, jazz, blues, pop, rap, dance), Beeldende Kunst (tentoonstellingen, installaties, per formances, artfashion), Fricties (politiek en cultuur, filmhuisfilms, carte blanche voor makers), Toestanden (festivals op basis van thema's, dance, cross-over podi umkunsten en beeldende kunst, literatuur), Festival (Onderstroom, Bevrijdingsfestival, Winterfestival). 30 Zeeuws Tijdschrift 2007 5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 30