Jeffrey Vallance, 'Tota' from Icelandic Women and Fish, 1986, potlood op papier.
Riekwell: 'Onderscheidend in het geheel is dat het
een eigen combinatie maakt van aanbod, eigen pro
ductie en een breed publieksbereik. De visie en vorm
onderscheidt zich van de andere kunstenprogram
mering in de regio en daarbuiten. Het aanbod van
podiumkunsten, pop en beeldende kunst is verweven
op een wijze warbij zowel de onderdelen naast elkaar
als in een grote samenhang worden geprogrammeerd.
Het uitgangpunt is een keus voor een moderne
toonaangevende programmering van eigenzinnige
kunstproducenten die zich typeert door kleinschalige
vlalcke-vloerproducties en voorstellingen, actuele pop,
dance en rapoptredens en het zichtbaar maken van
hedendaagse beeldende kunst, fotografie en audio
visuele presentaties. En natuurlijk allerlei denkbare
cross-overs.
Met betrekking tot de beeldende kunst zal deCul-
tuurwerf meer dan tot nu toe een laboratorium moe
ten zijn waarin kunstenaars kunnen experimenteren
met alle disciplines. Riekwell: 'Studio's, verblijfplek-
ken en presentatieruimten voor jonge kunstenaars
zijn essentieel. Ook de verdere ontwikkeling van een
vaste relatie met bijvoorbeeld de Academie St. Joost
in Breda en kunstacademies in België en de rest van
Europa is noodzakelijk.'
De nieuwe plannen van deCultuurwerf moeten
vooral het jonge publiek enthousiasmeren. 'Het pro
gramma-aanbod en de sfeer moeten overigens ook
een uitnodiging zijn voor de oudere avonturiers die
zich aangetrokken voelen tot de kunsten. Er zullen
zeker onderdelen zijn die interessant zijn voor een
internationaal publiek, hoewel we hiermee nog in een
verkennende fase zitten', aldus Riekwell.
Uiteraard zijn subsidiegevers, met name de
gemeente Vlissingen, essentieel voor de feitelijke
realisatie van deCultuurwerf in de Machinefabriek.
31 Zeeuws Tijdschrift 2007 5-6