Jeffrey Vallance, 'Tota' from Icelandic Women and Fish, 1986, potlood op papier. Riekwell: 'Onderscheidend in het geheel is dat het een eigen combinatie maakt van aanbod, eigen pro ductie en een breed publieksbereik. De visie en vorm onderscheidt zich van de andere kunstenprogram mering in de regio en daarbuiten. Het aanbod van podiumkunsten, pop en beeldende kunst is verweven op een wijze warbij zowel de onderdelen naast elkaar als in een grote samenhang worden geprogrammeerd. Het uitgangpunt is een keus voor een moderne toonaangevende programmering van eigenzinnige kunstproducenten die zich typeert door kleinschalige vlalcke-vloerproducties en voorstellingen, actuele pop, dance en rapoptredens en het zichtbaar maken van hedendaagse beeldende kunst, fotografie en audio visuele presentaties. En natuurlijk allerlei denkbare cross-overs. Met betrekking tot de beeldende kunst zal deCul- tuurwerf meer dan tot nu toe een laboratorium moe ten zijn waarin kunstenaars kunnen experimenteren met alle disciplines. Riekwell: 'Studio's, verblijfplek- ken en presentatieruimten voor jonge kunstenaars zijn essentieel. Ook de verdere ontwikkeling van een vaste relatie met bijvoorbeeld de Academie St. Joost in Breda en kunstacademies in België en de rest van Europa is noodzakelijk.' De nieuwe plannen van deCultuurwerf moeten vooral het jonge publiek enthousiasmeren. 'Het pro gramma-aanbod en de sfeer moeten overigens ook een uitnodiging zijn voor de oudere avonturiers die zich aangetrokken voelen tot de kunsten. Er zullen zeker onderdelen zijn die interessant zijn voor een internationaal publiek, hoewel we hiermee nog in een verkennende fase zitten', aldus Riekwell. Uiteraard zijn subsidiegevers, met name de gemeente Vlissingen, essentieel voor de feitelijke realisatie van deCultuurwerf in de Machinefabriek. 31 Zeeuws Tijdschrift 2007 5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 31