Buro Beeldende Kunst Vlissingen is verantwoorde
lijk voor de ontwikkeling, advisering en uitvoering
van het beleid voor beeldende kunst in de gemeen
te Vlissingen. Zij organiseert tentoonstellingen
van actuele kunst in Kunstruimte deWillem3 en op
tijdelijke locaties. Verder adviseert zij over kunst in
de openbare ruimte. In deWillem3 zijn twee expo
sitieruimten en twee GastStudio's, waarin jaarlijks
diverse exposities plaatsvinden. Verder zijn er vijf
werkruimten voor professionele kunstenaars. In
Kunstruimte de Willen^ is ook een Kunstuitleen
te vinden. BBK Vlissingen gaat binnenkort op in
deCultuurwerf.
Open: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
10.00 - 17.00 uur, www.buroblc.nl
Vanaf 13 september tot n november is in deWil-
lem.3 werk van Franclc Bragigand (Fr) te zien. Het
werk van Bragigand gaat over verf en kleur. Hij
gebruikt verf om kleur te geven aan alledaagse
verschijningsvormen die hij daarmee een nieuwe
betekenis toekent.
werken een scheldwoord, terwijl de politiek graag met
deze term smijt. Een eenheidsworst mogen we nooit
worden. We bestaan omdat eigen identiteit tevens
onze kracht is. Laten we op z'n minst naar elkaar ver
wijzen, zodat alle kunstliefhebbers een totaalplaatje
krijgen van wat er allemaal op dat gebied gebeurt.
Overigens vind ik het ook een taak van de provin
cie om het product Zeeuwse kunst in de markt te zet
ten. Die moet ook buiten de grenzen van het Zeeuwse
laten zien wat er hier allemaal gebeurt.'
Wolfson is minder enthousiast over samenwerken.
'De praktijk wijst uit dat het veelal niet mogelijk is
samen dingen te organiseren. Samenwerken is alleen
mogelijk als de lijnen kort zijn en er een inhoudelijke
klik is. Het komt maar weinig voor dat alle factoren
overeenkomen. Er gebeurt in Zeeland veel dat zeer de
moeite waard is op cultureel gebied. Informatie daar
over is ook altijd bij ons te vinden in de Kabinetten
van De Vleeshal. Bovendien doe ik in persuitingen
vaak niets anders dan reclame maken voor iedereen.
Uit volle overtuiging, want Zeeland-promotie is ont
zettend belangrijk.'
Ook Byvanck is van mening dat alle kunstinstellin
gen vooral moeten zorgen dat hun eigen product goed
is. 'Allianties zoeken is wél belangrijk. Het Zeeuws
Museum moet het ook hebben van samenwerken.
Alleen ben ik zo eigenwijs om niets af te doen aan de
inhoud en eigen stijl. Hierdoor kan het zijn dat visies
niet stroken en dus ook niet samengaan.'
Toekomst
Drie grote kunstinstellingen in Zeeland zijn op zoek
naar een nieuwe identiteit. Alle middelen, maar vooral
idealen worden ingezet. Byvanck: 'De komende jaren
zal het Zeeuws Museum de Zeeuwse clichés, het
imago van Zeeland, nog meer uitbuiten. Dit betekent
afrekenen met de conventies. Door een enorme over
tuigingskracht kan een nieuwe, naar buiten gerichte
visie werken, maar dan moet er gebroken worden met
de oude manier van denken. Zo eigenwijs als ik ben,
maak ik dingen voor mijn eigen generatie. Als het écht
goed is, dan ben ik ervan overtuigd dat andere gene
raties het ook mooi vinden.' Over het programma van
volgend jaar blijft de museumdirecteur geheimzinnig.
'Laten we het erop houden dat er voor volgende projec
ten Zeeuwen teruggehaald worden vanuit de Randstad.'
Riekwell: 'Wanneer het lukt om de financiële basis
voor deCultuurwerf te realiseren, zal het belangrijkste
deel van de middelen uiteraard ingezet worden voor
de programmering. De organisatie zal bestaan uit
een klein artistiek inhoudelijk bureau dat, zo nodig,
aangevuld kan worden met externe programmeurs.
In een accommodatie als de Machinefabriek is het
denkbaar dat het aantal verblijfsstudio's voor kunste
naars fors toeneemt. De beeldende kunst zou op deze
manier nadrukkelijker een spoor kunnen achterlaten
in Zeeland.'
Zoals gezegd gaat Wolfson verder onderzoeken
welke rol beeldende kunst en musea in onze samenle
ving spelen. Ook de vraag luidt waar De Vleeshal een
rol in zou kunnen spelen. 'Door andere disciplines
te betrekken probeer ik het imago 'wij zijn er voor
de kunst en de kunst is voor ons' op te rekken. Ook
De Vleeshal kan zaken uit de samenleving een plek
bieden. De achterliggende idee is dat we een plek voor
ideeën zijn, voor debat en reflectie. Zo loop ik bijvoor
beeld al lang rond om een expositie over het thema
"de gereformeerde gemeenschap in Zeeland" te orga
niseren. Een moeilijk onderwerp waarin een enorme
uitdaging ligt.'
33 Zeeuws Tijdschrift 2007 j 5-6