Buro Beeldende Kunst Vlissingen is verantwoorde lijk voor de ontwikkeling, advisering en uitvoering van het beleid voor beeldende kunst in de gemeen te Vlissingen. Zij organiseert tentoonstellingen van actuele kunst in Kunstruimte deWillem3 en op tijdelijke locaties. Verder adviseert zij over kunst in de openbare ruimte. In deWillem3 zijn twee expo sitieruimten en twee GastStudio's, waarin jaarlijks diverse exposities plaatsvinden. Verder zijn er vijf werkruimten voor professionele kunstenaars. In Kunstruimte de Willen^ is ook een Kunstuitleen te vinden. BBK Vlissingen gaat binnenkort op in deCultuurwerf. Open: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag 10.00 - 17.00 uur, www.buroblc.nl Vanaf 13 september tot n november is in deWil- lem.3 werk van Franclc Bragigand (Fr) te zien. Het werk van Bragigand gaat over verf en kleur. Hij gebruikt verf om kleur te geven aan alledaagse verschijningsvormen die hij daarmee een nieuwe betekenis toekent. werken een scheldwoord, terwijl de politiek graag met deze term smijt. Een eenheidsworst mogen we nooit worden. We bestaan omdat eigen identiteit tevens onze kracht is. Laten we op z'n minst naar elkaar ver wijzen, zodat alle kunstliefhebbers een totaalplaatje krijgen van wat er allemaal op dat gebied gebeurt. Overigens vind ik het ook een taak van de provin cie om het product Zeeuwse kunst in de markt te zet ten. Die moet ook buiten de grenzen van het Zeeuwse laten zien wat er hier allemaal gebeurt.' Wolfson is minder enthousiast over samenwerken. 'De praktijk wijst uit dat het veelal niet mogelijk is samen dingen te organiseren. Samenwerken is alleen mogelijk als de lijnen kort zijn en er een inhoudelijke klik is. Het komt maar weinig voor dat alle factoren overeenkomen. Er gebeurt in Zeeland veel dat zeer de moeite waard is op cultureel gebied. Informatie daar over is ook altijd bij ons te vinden in de Kabinetten van De Vleeshal. Bovendien doe ik in persuitingen vaak niets anders dan reclame maken voor iedereen. Uit volle overtuiging, want Zeeland-promotie is ont zettend belangrijk.' Ook Byvanck is van mening dat alle kunstinstellin gen vooral moeten zorgen dat hun eigen product goed is. 'Allianties zoeken is wél belangrijk. Het Zeeuws Museum moet het ook hebben van samenwerken. Alleen ben ik zo eigenwijs om niets af te doen aan de inhoud en eigen stijl. Hierdoor kan het zijn dat visies niet stroken en dus ook niet samengaan.' Toekomst Drie grote kunstinstellingen in Zeeland zijn op zoek naar een nieuwe identiteit. Alle middelen, maar vooral idealen worden ingezet. Byvanck: 'De komende jaren zal het Zeeuws Museum de Zeeuwse clichés, het imago van Zeeland, nog meer uitbuiten. Dit betekent afrekenen met de conventies. Door een enorme over tuigingskracht kan een nieuwe, naar buiten gerichte visie werken, maar dan moet er gebroken worden met de oude manier van denken. Zo eigenwijs als ik ben, maak ik dingen voor mijn eigen generatie. Als het écht goed is, dan ben ik ervan overtuigd dat andere gene raties het ook mooi vinden.' Over het programma van volgend jaar blijft de museumdirecteur geheimzinnig. 'Laten we het erop houden dat er voor volgende projec ten Zeeuwen teruggehaald worden vanuit de Randstad.' Riekwell: 'Wanneer het lukt om de financiële basis voor deCultuurwerf te realiseren, zal het belangrijkste deel van de middelen uiteraard ingezet worden voor de programmering. De organisatie zal bestaan uit een klein artistiek inhoudelijk bureau dat, zo nodig, aangevuld kan worden met externe programmeurs. In een accommodatie als de Machinefabriek is het denkbaar dat het aantal verblijfsstudio's voor kunste naars fors toeneemt. De beeldende kunst zou op deze manier nadrukkelijker een spoor kunnen achterlaten in Zeeland.' Zoals gezegd gaat Wolfson verder onderzoeken welke rol beeldende kunst en musea in onze samenle ving spelen. Ook de vraag luidt waar De Vleeshal een rol in zou kunnen spelen. 'Door andere disciplines te betrekken probeer ik het imago 'wij zijn er voor de kunst en de kunst is voor ons' op te rekken. Ook De Vleeshal kan zaken uit de samenleving een plek bieden. De achterliggende idee is dat we een plek voor ideeën zijn, voor debat en reflectie. Zo loop ik bijvoor beeld al lang rond om een expositie over het thema "de gereformeerde gemeenschap in Zeeland" te orga niseren. Een moeilijk onderwerp waarin een enorme uitdaging ligt.' 33 Zeeuws Tijdschrift 2007 j 5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 33