interwiew met Ruuê wan
Meijel» directeur wan liet
Zeeland Nazomerfestival
Met vier theaterproducties op locatie probeert de orga
nisatie een zo breed mogelijk programma neer te zet
ten. Want de ervaring leert dat er twee soorten publiek
zijn voor het Zeeland Nazomerfestival. Bezoeker één
trekt de provincie in voor de theatervoorstellingen,
bezoeker twee is voornamelijk de hele week te vinden
in het Festivalhart, het Abdijplein te Middelburg, waar
alle muziekoptredens staan geprogrammeerd.
Van Meijel: 'Ons uitgangspunt is het toegankelijk
maken van theaterproducties. Door de locaties ligt de
drempel al wat lager, maar met muziek verwachten
we een nog groter bereik te hebben. Met het pro
gramma op het Abdijplein hopen we dat de bezoekers
zo geboeid raken door het Nazomerfestival-gevoel, dat
zij, ook al is het een jaar later, een keer een theater
voorstelling bijwonen.'
Uitgesproken
Het landschap is het vertrekpunt bij het samenstel
len van het theaterprogramma. Is de geschikte locatie
gevonden, dan wordt een voorstelling gekozen die er
het beste bij past. 'Zeeland heeft een prachtig uitge
sproken landschap, gevormd door de verhalen van de
Zeeuwen. De bijzondere objecten in het landschap,
zoals forten, tunnels en kastelen, maken deze streek
een ideaal podium voor theater. Theatrale plekken
worden ons op een dienblaadje aangereikt.'
Uniek aan het hele festival is dat de organisatie,
Stichting Theaterproductiehuis Zeelandia, zelf de
stukken produceert. Van Meijel: 'Alle voorstellingen
worden zo geregisseerd dat ze precies passen bij de
locatie. De gehele artistieke leiding houden we in
eigen handen. Het publiek krijgt serieuze producties
voorgeschoteld van hoge kwaliteit.'
Het imago 'elitefestival' verwerpt de festivaldi
recteur onmiddellijk. 'Zo'n imago krijg je al snel
wanneer je moeilijke kunstvormen, zoals theater, ten
tonele brengt. Maar ik durf te stellen dat onze produc
ties niet alleen te snappen zijn door de inside crowd.
Ik onderschat ons eigen publiek niet. Ook zouden wij
door onze hoge entreeprijzen elitair zijn. Maar met de
gratis voorstellingen en relatief goedkope concertkaar-
ten - in de Randstad betaal je soms het dubbele - is
het festival voor iedereen toegankelijk. Als je alle voor
stellingen wilt zien, wordt het inderdaad duur. Maar
het is aan het publiek zelf om keuzes te maken.'
Op de vraag of het lucratief is, antwoordt Van
Meijel volmondig 'nee'. 'Waarom veel mensen dit
denken, snap ik niet helemaal. Ondanks subsidie en
goede sponsoring is het altijd weer spannend of we
rondkomen. Wat velen niet beseffen, is dat wij alle
acteurs twee maanden op de loonlijst hebben staan.
Daarbij staat in ons geval hoge kwaliteit inherent
aan een grote financiële investering. Iets waar niet
iedereen rekening mee houdt. Het is dus ondenkbaar
dat wij geld overhouden, zelfs bij een goede kaartver
koop.'
Samenwerken met het Zeeland Nazomerfestival
is overigens wel denkbaar, maar dan alleen op basis
van gelijkheid. 'Wij hebben onze naam hoog te
houden. De artistieke verantwoordelijkheid is groot.
Amateurkunst, overigens ook erg belangrijk, is niet
de kunstvorm waarop wij inzetten. Daarom pleit
ik ervoor dat er provinciaal meer geld voor cultuur
beschikbaar komt. De amateur-branche hoeft dan niet
meer bij het Nazomerfestival aan te kloppen, maar
heeft genoeg ruimte om die dingen te doen waar zij
goed in zijn.'
Sluizen, schuur, houtloods en fort
Zeeland Nazomerfestival 2007 opende op 28 augus
tus met het drama Vloed in de sluizen van Hansweert.
Vloed werd speciaal gemaakt voor de Kleine Sluis, een
bijzondere theatrale ruimte met openstaande deuren
35 Zeeuws Tijdschrift 2007 5-6