interwiew met Ruuê wan Meijel» directeur wan liet Zeeland Nazomerfestival Met vier theaterproducties op locatie probeert de orga nisatie een zo breed mogelijk programma neer te zet ten. Want de ervaring leert dat er twee soorten publiek zijn voor het Zeeland Nazomerfestival. Bezoeker één trekt de provincie in voor de theatervoorstellingen, bezoeker twee is voornamelijk de hele week te vinden in het Festivalhart, het Abdijplein te Middelburg, waar alle muziekoptredens staan geprogrammeerd. Van Meijel: 'Ons uitgangspunt is het toegankelijk maken van theaterproducties. Door de locaties ligt de drempel al wat lager, maar met muziek verwachten we een nog groter bereik te hebben. Met het pro gramma op het Abdijplein hopen we dat de bezoekers zo geboeid raken door het Nazomerfestival-gevoel, dat zij, ook al is het een jaar later, een keer een theater voorstelling bijwonen.' Uitgesproken Het landschap is het vertrekpunt bij het samenstel len van het theaterprogramma. Is de geschikte locatie gevonden, dan wordt een voorstelling gekozen die er het beste bij past. 'Zeeland heeft een prachtig uitge sproken landschap, gevormd door de verhalen van de Zeeuwen. De bijzondere objecten in het landschap, zoals forten, tunnels en kastelen, maken deze streek een ideaal podium voor theater. Theatrale plekken worden ons op een dienblaadje aangereikt.' Uniek aan het hele festival is dat de organisatie, Stichting Theaterproductiehuis Zeelandia, zelf de stukken produceert. Van Meijel: 'Alle voorstellingen worden zo geregisseerd dat ze precies passen bij de locatie. De gehele artistieke leiding houden we in eigen handen. Het publiek krijgt serieuze producties voorgeschoteld van hoge kwaliteit.' Het imago 'elitefestival' verwerpt de festivaldi recteur onmiddellijk. 'Zo'n imago krijg je al snel wanneer je moeilijke kunstvormen, zoals theater, ten tonele brengt. Maar ik durf te stellen dat onze produc ties niet alleen te snappen zijn door de inside crowd. Ik onderschat ons eigen publiek niet. Ook zouden wij door onze hoge entreeprijzen elitair zijn. Maar met de gratis voorstellingen en relatief goedkope concertkaar- ten - in de Randstad betaal je soms het dubbele - is het festival voor iedereen toegankelijk. Als je alle voor stellingen wilt zien, wordt het inderdaad duur. Maar het is aan het publiek zelf om keuzes te maken.' Op de vraag of het lucratief is, antwoordt Van Meijel volmondig 'nee'. 'Waarom veel mensen dit denken, snap ik niet helemaal. Ondanks subsidie en goede sponsoring is het altijd weer spannend of we rondkomen. Wat velen niet beseffen, is dat wij alle acteurs twee maanden op de loonlijst hebben staan. Daarbij staat in ons geval hoge kwaliteit inherent aan een grote financiële investering. Iets waar niet iedereen rekening mee houdt. Het is dus ondenkbaar dat wij geld overhouden, zelfs bij een goede kaartver koop.' Samenwerken met het Zeeland Nazomerfestival is overigens wel denkbaar, maar dan alleen op basis van gelijkheid. 'Wij hebben onze naam hoog te houden. De artistieke verantwoordelijkheid is groot. Amateurkunst, overigens ook erg belangrijk, is niet de kunstvorm waarop wij inzetten. Daarom pleit ik ervoor dat er provinciaal meer geld voor cultuur beschikbaar komt. De amateur-branche hoeft dan niet meer bij het Nazomerfestival aan te kloppen, maar heeft genoeg ruimte om die dingen te doen waar zij goed in zijn.' Sluizen, schuur, houtloods en fort Zeeland Nazomerfestival 2007 opende op 28 augus tus met het drama Vloed in de sluizen van Hansweert. Vloed werd speciaal gemaakt voor de Kleine Sluis, een bijzondere theatrale ruimte met openstaande deuren 35 Zeeuws Tijdschrift 2007 5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 35