A De mythe van De Vliegende Hollander is door de Engelsman Marryat gerelateerd aan Temeuzen. Zou het u storen als de inwoners van Temeuzen een ver band leggen tussen uw beeld en de mythe: een naakte man die als het ware zijn eigen zeilen draagt? Dat vind ik zeker niet storend. Het beeld begint zijn leven hier op deze plek in Terneuzen. Het beeld wordt voortdurend gevormd door de opvattingen van de mensen hier. Ik ben in dat hele proces eigenlijk slechts een aangever. Ik beslis niet alleen over de bete kenis van het beeld. Wat vindt u eigenlijk van de plek waar uw beeld komt? En waarom hebt u het beeld met het gezicht naar de stad geplaatst? Ik ben erg blij met deze plek aan de Schelde. Vooral het avondlicht maakt me gelukkig. Dat valt precies binnen het domein van het beeld. De man staat met zijn gezicht naar de stad gekeerd. Met zijn doek lijkt hij iets aan te bieden aan de inwoners van de stad. Het beeld staat hier geweldig omdat het op zichzelf staat, in afzondering. Daardoor krijg je geen 'ruis' van mxmm m m voortdurende aandacht. Je moet speciaal naar deze plelc toe en zo wordt de communicatie met het beeld intiemer. Er ontstaat een stilteplek. Je zou het kunnen vergelijken met de zogenaamde Schutzmadonna, de Mariafiguur uit de middeleeuwen die bescherming aan de gelovigen geeft, onder haar cape. Elk nieuw beeld van Thorn Puckey is beter afgewerkt dan het vorige, zegt Alex de Vries, kunstcriticus, over u in een reeks van commentaren op moderne kunste naars. Bent u het met hem eens? Die opmerking hangt samen met mijn opvatting over een bepaalde slappe houding in de beeldende kunst van een paar jaren geleden. Men nam het toen niet zo nauw met de uitvoering van een kunstwerk. Ik kies duidelijk voor de techniek, voor het goed afwerken van een plastiek. Ik ben natuurlijk niet alleen een ambachtsman, maar ik vind het ambachtelijke een niet te verwaarlozen aspect van de beeldende kunst. Is er een beeld dat uw voorkeur heeft binnen uw eigen werk, met uitzondering van de man van brons? Mijn favoriete beeld is mijn nieuwste, L'Airêt de Mori, een beeld uit marmer. Het toont een zittende vrouw met het haar voor de ogen en met haar hand in een gebaar van afzondering voor haar gezicht. Met de andere hand biedt ze een pistool aan, met de elleboog in haar buik geduwd. Haar geslacht is duidelijk zichtbaar: oppervlak kig gezien een obsceen werk. Als beeld is het puur auto noom, niets voor de openbare ruimte. Het bestaat net als de 'man met de cape' uit twee vleugels en een midden stuk, zeg maar. Het is gek, maar al mijn goede werken vertonen die opbouw. Als altaarstukken, bijna. Biografische gegevens Thom Puckey (1948) is geboren te Engeland en studeerde aan de Slade School of Fine Art, London Royal College of Art, London (Master of Arts). In 1978 vestigt hij zich in Amsterdam. Hij is docent Autonome Kunst,aan de Academie voor Kunst en Vormgeving in Den Bosch. Zie voor een overzicht van zijn tentoonstellingen en opdrachten de website van Galerie Aschenbach Hofland, Amsterdam (www.gerhardhofland.com) Werken in uitvoering: Nieuwe Standskantoor (New Townhall)te Maastricht en Rotonde Couperuslaan te Etten-Leur. Het beeld De Anatomische Man van Thom Puckey wordt op 5 september om 14.30 uur door j.A.H. Lonink, burgemeester van Terneuzen, onthuld. Thom Puckey, Barret de mort, 2007, marmer, 85 x 65 x 85 cm, Galerie Aschenbach en Hofland, Amsterdam. 47 Zeeuws Tijdschrift 2007 5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 47