f North Sea S rS- Worpswede Fjs(.herhu|Je r DENMARK Sylt NETHERLANDS Duhnen Altenwalde Dangast ,0e>' A S- Kreyenbrück Bergen/Amsterdam Wo Katwijk'>v., Blaricuoi Haag- laren. tfe -JtGZTuicu. KatothouV:«»' Schwalenber^ Berli Qo^erbeek Kevelaer •Essen DEUTSCHLAND •Sint-Martems-Latem Bruxelle rf ïervüren -Bonn tat Havre BELGIUM Frankfurt^. M. Darmstadt Röllshausen Witlinghausen Hetlerau Kleinsassen Goppeln Kronberg i.T. Jablonec Liepaja Klaipeda Nidden/ J LITHUi V Olsztyn Warszawa Lódz Wroclaw Szklarska Poréba/ Schrei berhau *Praha Bronowice Kraków Vanaf uiterst links. Marie Tak van Poortvliet Museum Domburg, detail. Thomas Mann Haus in Nidden. Kunstbaten in Ahrenshoop. Ontwerp voor de EuroArt cultuurtoeris- tische route van Domburg naar Nidden. Foto's: H.G. Pawelcik. Kees Spoor in Amsterdam. 'Je wordt bedwelmd. De rust is hier onzegbaar. Je innerlijk houdt je zoo bezig en buiten strijdjt] de zon met al de herfst koeleuren.' Iedere kolonie bewandelde op geheel eigen wijze de weg van de realistische naar de moderne kunst, maar het duinlandschap, de afgelegenheid, de weids heid en het al genoemde water en bijzondere licht hadden ze gemeen. In Domburg was het vooral de Franse invloed die tot vernieuwing leidde. Jan Toorop en Piet Mondriaan waren de belangrijkste vertegen woordigers van het Nederlandse luminisme, dat zijn basis had in de moderne Franse kunststromingen. Voor Ahrenshoop gold een nauwe verbondenheid met Berlijn en langs die weg met het Duitse expres sionisme, en soms met het Franse fauvisme. Er zat in enkele gevallen een revolutionair aspect in, net als in Domburg. De expressieve olieverfschilderijen van Dora Koch-Stetter, die in Berlijn was opgeleid, ver tonen niet het parelmoer- of pastelachtige effect dat men vaalc in Domburg en bijvoorbeeld het Deense Skagen zag, maar een warm en direct, bijna heftig kleurgebruik. In Nidden overheersten gloeiende, aardse kleuren. Pechsteins expressionisme was in de jaren 1909-1920 bepalend voor de ontwikkeling van de moderne kunst in die kolonie. In 1923 kwam de Kurische Nehrung onder Litouws gezag en in 1940 werd Litouwen bezet door de Sovjet- Unie. Ahrenshoop maakte na de nazi-periode (1933- 1945) deel uit van de DDR. Vrijheid - ook voor de kunsten - kwam na de hereniging van Oost- en West- Duitsland in 1989 en nadat Litouwen in 1991 weer onafhankelijk was geworden. Dat maakt deze tentoon stelling, dit samenwerkingsverband tussen Domburg, Nidden en Ahrenshoop in Europese context, afgezien van de kunsthistorische betekenis extra bijzonder. Een gelouterde atmosfeer Er is niets nieuw onder de zon: in 1892 schreef een Domburgse badgast al in het plaatselijke badkrantje dat er een plek was waar de mens zo af en toe naartoe moest 'om zich te rukken uit zijne stofomgeving en te leven in eene gelouterde atmosfeer, waar hij het leven in zich voelt tintelen.' Wie aan ontspanning toe was, vond in Domburg 'rust voor 't lichaam, beweging voor de ziel, rein leven voor zijn geest!' Die behoefte is er altijd geweest, al dan niet ondergesneeuwd. Bovenstaande opmerking lijkt het perfecte credo voor de niet aan (zomer)recessen gebonden vakantieganger nieuwe stijl die EuroArt voor ogen heeft. Het initiatief van EuroArt verdient dan ook alle aandacht van Walcherse instellingen, niet alleen de culturele en toeristische maar ook de economische, de horeca en de ondernemers. In hoeverre lean Walcheren hieraan tegemoetko men? De nieuwe vakantieganger zal waarschijnlijk niet op zoek zijn naar fritestenten, lawaaierige dis co's en cafés. En jengelende radio's op het strand - ondanks de MP3-spelers met oordopjes - en halfblote mensen in de Dorpsstraat zullen vermoedelijk zijn voorkeur niet hebben. Maar je kunt niet weten: hier ligt een nieuw onderzoeksterrein braak met talloze mogelijkheden, waarbij de internationale contacten voor verrassende aspecten kunnen zorgen. Wie alvast iets van de oude sfeer van Domburg, Nidden en Ahrenshoop wil proeven, kan tot eind september 2007 terecht in het Marie Tak van Poortvliet Museum Domburg en vanaf half oktober in de Kunstkaten in Ahrenshoop. Ook de Engels- en Duitstalige publicatie (met Nederlands inlegvel) bij de tentoon stelling is een bron van informatie. Publicatie Colour and Sun! Artists' Colonies by the Sea: Domburg - Nidden/ Nida - Ahrenshoop 1870-1930, Deventer 2007, 96 p., 15,-. Brochure EuroArt. European Federation of Artists' Colonies. A Network, Worpswede 2006, 23 p., 4,95. 51 Zeeuws Tijdschrift 2007 5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 51