JOHANNES GOEDAERT d@ ontdekker van Je metamorfose van insecten Johannes Goedaert, Stilleven met boeket rozen in een vaas, 1640-1668. Olieverf op paneel, collectie Zeeuws Museum. Foto: Ivo Wennekes. De insecten op het schilderij in Middelburg, zijn terug te vinden in de Metamorphosis Naturalis. Bij het vergelijken van de verschillende edities van de Metamorphosis Naturalis is te zien dat Goedaert de kleuren in de loop van de tijd verandert, vooral bij het koolwitje. De datering van het schilderij zou op die manier nauwkeuriger te bepalen zijn. Johannes Goedaert (1617-1668) schreef de Metamorphosis Naturalis, dat in drie delen (1662-1669) door de Middelburgse uitgever Jaques Fierens is uitgegeven. Het veranderde de kijk op de levende wereld in de zeventiende eeuw niet zoals Darwins werk dat in de negentiende eeuw deed, maar toch. Het beschrijft hoe insecten verschillende stadia doorlopen en niet, zoals voor die tijd werd aangenomen, spontaan uit vocht tevoorschijn kwamen. Hiermee legde Goedaert mede een tijdbom onder de theorie van de spontane genera tie die ervan uitging dat het leven vanzelf ontstond. Door Veronica Frenks Uit eitjes komen rupsen, die zich terugtrekken in een cocon om er vervolgens als een vlinder uit te komen. Nu de gewoonste zaak van de wereld, voor de tijdgenoten van Goedaert een volledig nieuwe kijk op de wereld. Hoe komt het dat Goedaert zo goed als vergeten is? Wie geïnteresseerd is in het zeventiende- eeuwse Zeeland, komt de naam van Middelburgse entomoloog avant la lettre en (fijn) schilder die lid was van het Sint Lucasgilde in Middelburg zeker tegen. Zijn portret, een gravure naar het schilderij dat de kunstenaar Willem Eversdijck van hem maakte, prijkt in de Zeeuwse Encyclopedie, evenals het prachtige titel blad van de Metamorphosis Naturalis. Een bloemstil- leven hangt in het Zeeuws Museum en een prachtige tekening van een Walchers landschap bevindt zich in het Rijksprentenkabinet in Amsterdam. De belangstelling die de Zeeuw aan de dag legde voor insecten was opmerkelijk voor zijn tijd want insecten werden toen gezien als symbolen van bederf en verderf. Oolc een mooie vlinder stond voor de vergankelijkheid van het leven. Al eerder waren er insecten getekend, maar nog niemand had ze ook zo minutieus beschreven als Goedaert had gedaan. Goedaert-kenner Na enig speurwerk kwam ik tot de ontdekking dat er zich al iemand meer dan tien jaar met Goedeaert bezig houdt: Kees Beaart amateur-historicus en natuurvorser te Lekkerkerk. Hij verzamelt alles was betrekking heeft op Goedeart. Aanvankelijk had Beaart weiirig met Zeeland maar nu brengt hij veel tijd door in het Zeeuws Archief en de Zeeuwse Bibliotheek op zoek naar sporen van Goedaerts leven: 'Goedaert keek en keek, was als een soort fenome- noloog en empirist avant la lettre bezig zijn waarne mingen te beschrijven: hij hield rupsen in potten, flessen en flesjes en in benen en houten doosjes. Hij beschreef hoe de rupsen een gat in hout vraten. Vervolgens noteerde hij wat hij zag en welke indruk die waarnemingen op hem maakten, hij voegde er een datum, soms voorzien van een jaartal, aan toe. Linnaeus verwijst dikwijls naar de afbeeldingen van Goedaert en heeft zelfs enige namen als soortnaam van de Middelburger overgenomen.' Middelburg vormde het centrum van het Walcherse platteland dat in de zeventiende eeuw een van de meest economisch, technologisch en wetenschappelijk 63 Zeeuws Tijdschrift 2008 j 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2008 | | pagina 65