Senegalese vrouwen. zich vaak 'medium', 'mr.', of'prof.'. Zij passen niet alleen hun terminologie, maar ook hun technieken aan: zij gebruiken soms tarotkaarten of een glazen bol, middelen die in West-Afrika onbekend zijn. In Nederland worden hun activiteiten vaak met de ndoi- ge scepsis bekeken. Gerard Molenwijk van Stichting Skepsis is van mening dat de Afrikaanse helderzien den 'oplichters zijn die argeloze burgers van hun geld proberen af te helpen' (de Volkskrant, 3 december 2004). Ook in Dakar is een discussie over de oprecht heid van marabouts gaande. Ondanks de volle wachtkamers met goedbetalende klanten staat iedere Senegalees wantrouwend tegenover hun activiteiten. Hoewel ze niet uitsluiten dat er ook betrouwbare marabouts zijn, weten zij ook dat de grote meerder heid van marabouts, net als zijzelf, naar Dakar zijn gekomen om in hun levensonderhoud te voorzien. Zij weten dat om dit doel te bereiken sommige mara bouts alles zullen proberen hun klanten geld afhandig te maken. In Senegalese kranten staan dagelijks arti kelen over 'charlatans' die zijn gearresteerd op ver denking van misbruik. Ook de Senegalese overheid is verontrust en probeert op het moment een wet aan te nemen die de praktijken van marabouts controleert. Misbruik door marabouts is natuurlijk alleen mogelijk als er behoefte is aan hun diensten. In Dakar gaan deze behoefte en de angst ervoor samen. In Nederland lijkt hetzelfde het geval te zijn. De Senegalezen die ik sprak hebben een verklaring voor de populariteit van marabouts in Europa: als in de Senegalese steden de behoefte al zoveel groter is dan op het Senegalese platteland, dan moet die behoefte in verstedelijkt Europa enorm zijn. Het werk van Amber Gemmeke (1977) is geboren in Vlissingen. Ze zat op de Vlissingse School Vereniging, een basisschool en zat op het atheneum van de Scholengemeenschap Scheldemond. Ze was geïnspireerd door de geschiedenisleraren Elsgeest en Van Hoek. Ze studeerde van 1995-2000 culturele antropologie in Leiden. Daarna volgde ze een eenjarige postdoctorale opleiding in Parijs. Haar promotie-onderzoeksvoorstel werd door de Universiteit Leiden geaccepteerd. Haar afstudeerbegeleider Jan Jansen bracht haar op haar onderwerp. Omdat ze in Jordanië Arabisch studeerde en marabouts veel werken met Arabische teksten was de link snel gelegd. Op haar proefschrift met als titel 'Marabout Women in Dakar. Creating Trust in a Rural Urban Space' hoopt ze aan de Universiteit Leiden te promoveren. Haar promotoren zijn de hoogleraren P. Speyer en P. Geschiere. Haar proefschrift ligt nu bij de referent en in mei 2008 zal ze het waarschijnlijk kunnen verdedigen. Dit is de eerste bijdrage van een nieuwe reeks onder de titel 'Bijna Tijd' waarin Zeeuwse promovendi die op het punt staan of juist gepromveerd zijn in het voetlicht worden gezet. Amber Gemmeke zal deze reeks gaan vormgeven en zij roept eenieder op naam en e-mailadressen te verstrekken van Zeeuwen die op het punt van promoveren staan. Haar adres is: A.Gemmeke@let.leidenuniv.nl. marabouts in Europa wordt vaak met trots gemeld in Senegal. Senegalezen zijn er bijvoorbeeld van overtuigd dat de Wereldcup Voetbal in 2002 door Frankrijk werd gewonnen met behulp van Senegalese marabouts. Een marabout die ik sprak noemde het werk van marabouts in Europa een vorm van ontwik kelingshulp. 'Jullie Europeanen zijn ons ver vooruit op het gebied van techniek,' zei hij, 'en in het Midden- Oosten spreekt men de heilige taal van de Koran, het Arabisch, vloeiend. Maar hier in West-Afrika heb ben wij een unieke kennis van magie, en die kennis gebruiken wij nu om anderen te helpen.' 70 Zeeuws Tijdschrift 2008 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2008 | | pagina 72