HET LOT VAN ROMEINEN Door André van der Veeke Ik kan 's nachts liggen tobben over het lot van de Romeinen. Wat bepaalde hun ondergang? Waren ze onder invloed van het christendom hun andere wang kwijtgeraakt? En welke les moeten wij uit hun geschiedenis trekken? Om met het laatste te beginnen. De geschiedenis deelt geen gratis lessen uit. Dat is een axioma voor iedere historicus en liefhebber van de geschiedenis. De problemen van de Romeinen waren duizelingwek kend. Teloorgang van hun religie door de opkomst van een monotheïstisch christendom, richtingenstrijd rond de keizerstroon, deling van het rijk, een tsunami aan vijandige volkeren die richting de oorspronkelijke stadstaat spoelden, overheersing van het burgerlijke bestuur door soldatenkeizers. Is het wellicht een historische wetmatigheid dat ieder groot rijk op den duur onder eigen gewicht bezwijkt? Onwillekeurig denk ik bij zo'n vraag aan de Amerikaanse Romeinen. De VS kunnen waarschijn lijk ook niet in alle eeuwigheid doorgaan met het drukken van nieuwe dollars en de rest van de wereld op laten draaien voor de tekorten op de betalingsba lans. In eigen land mogen we getuige zijn van de achteruit gang en wellicht de ondergang van het christendom. Wat betekent dat voor staat en maatschappij als een zo belangrijk verbindend element als een dominante religie verdwijnt? Een mooie kluif voor mijn favoriete historicus A. Th.van Deursen, maar helaas zal hij het antwoord wel niet meer geven. Een andere ingrijpende verandering in de Lage Landen: hoe kon het gebeuren dat migranten binnen enkele decennia de meeste volksbuurten in onze grote steden hebben overgenomen? Waarom gingen er zo weinig alarmschellen rinkelen toen dat proces zich voltrok? Waren er historici die ons waarschuwden? Nee, die bevonden zich veilig in het nabije of verre verleden. Het was een armzalige profeet die ons op de con sequenties wees. Af en toe verscheen hij op het tv- scherm om met nasale, penetrante stem te waarschu wen tegen het kwaad van de ongelimiteerde migratie. Hij had overigens oolc geschiedenis gestudeerd en was tevens aanvoerder van een conservatief partijtje toen het conservatisme nog niet in de mode was. Pas toen de gerespecteerde politicus Bollcestein zich met de thematiek bemoeide, kwam er een maat schappelijke discussie op gang. Maar ook hij werd met drek bekogeld door woordvoerders van linkse par tijen. In het Nederland van de laatste decennia van de vorige eeuw was een onafhankelijke analyse van de maatschappelijke werkelijkheid taboe. Je was goed of je was fout, daar ging het om. Die onzalige erfenis uit de jaren na de Tweede Wereldoorlog, in de volksziel geïmplementeerd door de historicus dr. L. de Jong, bepaalde grotendeels de hou ding in ons Laagland tegenover nieuwe maatschappe lijke problemen. (Historicus? Het kan dus toch!) Maar goed, het is natuurlijk niet de taak van een historicus om het hier en nu te redden. Daar hebben we politici voor. Die willen vanzelfsprekend wel graag hun voordeel doen met het werk van historici. De geschiedenis biedt immers gelegenheid tot bezinning en inzicht. Zelfben ik gek op de zogenaamde historische sen satie. Ilc zal hiervan een concreet voorbeeld geven. Ooit las ik een berichtje in een regionale krant over een vingerafdruk op een schaal, achtergelaten door een Romeinse pottenbakker. Het berichtje maakte me gelukkig. En dat niet alleen. Even later vond ik mezelf terug achter het toetsenbord van mijn computer. Het was een kwestie van urgentie. Ilc moest erover schrij ven. 56 Zeeuws Tijdschrift 2008 i 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2008 | | pagina 56