Twee Fajoem-portretten: een anonieme soldaat en een vrouw, genaamd Aline, tweede eeuw n.Chr. Egyptisch Museum, Cairo
toe aan de dichtkunst. Achter elk van de afbeeldin
gen zit een verhaal. Het onderdeel Amor werd geïl
lustreerd met twee bijzonder fraaie schilderingen
van een anonieme soldaat en een vrouw genaamd
Aline. Ze maken deel uit van een serie indrukwek
kende portretten die tussen 100 en 300 n.Chr. van
de Egyptische oudheid in de Romeins-Egyptische
stad Fajoem werden gemaakt. De portretten wer
den na de dood van de afgebeelde persoon met de
mummie in de graftombe geplaatst. Dit corpus
behoort tot het beste dat van de Romeinse schilder
kunst bewaard is gebleven en geeft een goed beeld
van het hoge technische en inhoudelijke niveau van
de toenmalige schilders. De soldaat en Aline waren
tijd- en rijksgenoten van de eind-tweede-eeuwse
Aardenburgers. Ze worden in de ommegang voorge
steld als eikaars geliefden (al waren ze dat in werke
lijkheid beslist niet).
70 Zeeuws Tijdschrift 2008 j 3-4
Klimaatsverandering
Zoals gezegd werden de gedichten op 17 juni 2006
feestelijk gepresenteerd - op de warmste dag van
één van de warmste zomers uit de afgelopen jaren
(althans zo voelde het aan)Leerlingen van het
ZwinCollege in Oostburg, bij gelegenheid in stijl
gekleed in stola en toga, droegen een aantal Romeinse
gedichten voor en ook gaf een troep Romeinse solda
ten acte de presence. Zo klonk - weliswaar met een
wat hard Nederlands accent, maar onmiskenbaar klas
siek - 1700 jaar nadat de Romeinen de nederzetting
verlieten in Aardenburg weer Latijn op straat. Zou
het woord van Catullus misschien toch niet helemaal
waar zijn? Soles occidere et redire possunt: Nobis,
cum semel occidit brevis lux, Nox est perpetua una
dormienda. De zon gaat uit, gaat aan Als ons licht
is uitgedoofd Wacht ons de nacht - voorgoed (ver
taling Paul Claes).