Als servicemonteur komt er nogal wat op je af. Naast technisch verant woordelijke ben je zeker niet minder het gezicht van de zaak naar de klant thuis. Negen van de tien keer is alles in orde. Maar het komt zo nu en dan voor dat je te maken krijgt met een ontevreden klant. Hans Plak is sinds twee jaar storings coördinator bij de afdeling Infra van DELTA en al vijftien jaar monteur. Hij maakt er een sport van te zorgen dat uiteindelijk iedereen tevreden is. Door Lineke Broos meten met snoer, kabel en apparatuur is de klus bin nen de gestelde tijd geklaard. Hans Plak heeft door de jaren heen als monteur al het nodige meegemaakt. Maar zoals het een professio nele technicus betaamt, is het horen, zien en zwijgen. Hij maakt rare dingen mee, maar wil er niets over kwijt. Privacy staat bij hem hoog in het vaandel. Het werk van een servicemonteur van DELTA is tegenwoordig een stuk complexer dan vroeger. 'Geen stroom hebben, betekent dat je vrijwel van de buitenwereld bent afgeslo ten: immers geen televisie, telefoon of internet. Mensen zijn afhankelijker van stroom dus ook een stukje onge duldiger.' Toch klaagt Hans niet over zijn klandizie: 'Ik krijg meer koffie aangeboden dan ik op kan.' Het mooiste van zijn vak vindt hij de werkzaam heden maar boven alles gaat de sociale dimensie van zijn dagelijks werk. 'Ik kom bij iedereen thuis en ik weet nooit van tevoren waar ik terechtkom. Het ver helpen van de storing is natuurlijk het belangrijk ste, maar ik vind het zelf een sport met de klant een prettige omgang te hebben.' Of hij het naar zijn zin heeft bij DELTA? Het feit dat hij er al ruim vijftien jaar werkt, zegt volgens hem genoeg. 'De sfeer onder ling is perfect. Onderling als collega's staan we ook altijd voor elkaar klaar. De gevarieerde werkzaamhe den zorgen ervoor dat de sleur er niet in sluipt. Ik kan oprecht zeggen dat ik iedere dag met veel plezier naar mijn werk ga.' 15 Zeeuws Tijdschrift 2009 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2009 | | pagina 19