Ze zitten de hele dag met een joystick in hun cabine
om containers in de auto te kieperen. Intussen moe
ten ze het verkeer in de gaten houden dus moeten ze
heel gericht en functioneel kunnen werken en ver
schillende voertuigen kunnen bedienen. Ook moeten
ze in staat zijn binnen bepaalde tijden routes te rijden
want productiviteit is belangrijk. De beheerders van
de milieustraten moeten weer communicatief onder
legd zijn. Laat ik het anders zeggen: ze moeten asser
tief zijn want "de spiegel van de maatschappij" staat
hier op de stoep. Ik hoef je niks te vertellen: als men
sen een halfuur in de rij hebben gestaan willen ze
hun kar het liefst in een keer omkiepen en weer weg.
Het vraagt dus nogal wat van onze mensen. Zij zijn
verantwoordelijk voor de goede uitvoering want daar
mee beheers je de kosten. We zijn nu bezig met de
implementatie van een nieuw computerprogramma,
een intensieve maar belangrijke ontwikkeling, waarin
de operationele kant van de bedrijfsvoering gekop
peld wordt aan de financiële. Ons doel is tenslotte om
goedkoop te werken en tegelijkertijd voordeel te halen
uit de ingezamelde tonnen.'
'Weet je wat het mooie is: de afvalwereld blijft in
beweging. Telkens als je denkt: nu hebben we het
allemaal gehad dan komt er ineens weer zo'n duvel
uit een doosje en moet je het concept aanpassen.
Recycling bijvoorbeeld is enorm in ontwikkeling.
Waar we vroeger niet eens van durfden dromen is nu
mogelijk. De meeste mensen hebben wel een fleece
trui, nou: die is gewoon van kunststof flessen en fla
cons gemaakt! We willen dat dus gescheiden gaan
inzamelen, fe moet weten wat je doet want zo'n inza-
melstructuur is kostbaar. Kunststof weegt niet veel
dus voor drie ton moet je 3000 inzamelpunten heb
ben. Je moet afwegen of er gezien het aantal inzamel-
voertuigen nog sprake is van milieu-evenwicht. We
staan op het punt onze drie overslagstations te gaan
gebruiken om het ingezamelde kunststof samen te
brengen. De samenwerkende Zeeuwse gemeenten
hebben besloten om bollen te plaatsen, brengvoor-
zieningen voor plastic. Creatief denken moet je, en
daarin zit de uitdaging. Om het dusdanig te organi
seren dat er een milieuvoordeel is terwijl de burger
toch niet meer moet betalen. Over die evenwichtsbalk
moeten wij continu manoeuvreren. Het is een dyna
mische wereld, interessant omdat het altijd anders is.
Het staat nooit stil. Ik zou bijna zeggen: hier blijf je
jong van geest.'
25 Zeeuws Tijdschrift 2009 1-2