Ze zitten de hele dag met een joystick in hun cabine om containers in de auto te kieperen. Intussen moe ten ze het verkeer in de gaten houden dus moeten ze heel gericht en functioneel kunnen werken en ver schillende voertuigen kunnen bedienen. Ook moeten ze in staat zijn binnen bepaalde tijden routes te rijden want productiviteit is belangrijk. De beheerders van de milieustraten moeten weer communicatief onder legd zijn. Laat ik het anders zeggen: ze moeten asser tief zijn want "de spiegel van de maatschappij" staat hier op de stoep. Ik hoef je niks te vertellen: als men sen een halfuur in de rij hebben gestaan willen ze hun kar het liefst in een keer omkiepen en weer weg. Het vraagt dus nogal wat van onze mensen. Zij zijn verantwoordelijk voor de goede uitvoering want daar mee beheers je de kosten. We zijn nu bezig met de implementatie van een nieuw computerprogramma, een intensieve maar belangrijke ontwikkeling, waarin de operationele kant van de bedrijfsvoering gekop peld wordt aan de financiële. Ons doel is tenslotte om goedkoop te werken en tegelijkertijd voordeel te halen uit de ingezamelde tonnen.' 'Weet je wat het mooie is: de afvalwereld blijft in beweging. Telkens als je denkt: nu hebben we het allemaal gehad dan komt er ineens weer zo'n duvel uit een doosje en moet je het concept aanpassen. Recycling bijvoorbeeld is enorm in ontwikkeling. Waar we vroeger niet eens van durfden dromen is nu mogelijk. De meeste mensen hebben wel een fleece trui, nou: die is gewoon van kunststof flessen en fla cons gemaakt! We willen dat dus gescheiden gaan inzamelen, fe moet weten wat je doet want zo'n inza- melstructuur is kostbaar. Kunststof weegt niet veel dus voor drie ton moet je 3000 inzamelpunten heb ben. Je moet afwegen of er gezien het aantal inzamel- voertuigen nog sprake is van milieu-evenwicht. We staan op het punt onze drie overslagstations te gaan gebruiken om het ingezamelde kunststof samen te brengen. De samenwerkende Zeeuwse gemeenten hebben besloten om bollen te plaatsen, brengvoor- zieningen voor plastic. Creatief denken moet je, en daarin zit de uitdaging. Om het dusdanig te organi seren dat er een milieuvoordeel is terwijl de burger toch niet meer moet betalen. Over die evenwichtsbalk moeten wij continu manoeuvreren. Het is een dyna mische wereld, interessant omdat het altijd anders is. Het staat nooit stil. Ik zou bijna zeggen: hier blijf je jong van geest.' 25 Zeeuws Tijdschrift 2009 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2009 | | pagina 29