Marten van Heusden en Chantal de Jonge zijn zichtbaar trots. En dat mag ook wel want negentig procent van de klanten is tevreden. 'Een prachtig resultaat', zegt Marten van Heusden, manager Customer Care ('zeg maar hoofd klantencontact'). Chantal de Jonge, verantwoordelijk voor de telemarketing bij CSC, beaamt dat. 'Als wij ervoor kunnen zorgen dat klanten goed geïnfor meerd worden, positieve klantenervaring hebben, zoals wij dat zo mooi noemen, dan is onze mis sie geslaagd.' Door Rebecca van Wittene In één keer klaar De vragen die in het callcenter binnenkomen gaan niet alleen over storingen, facturen, boilers en voor schotbedragen maar ook over de producten: elektri citeit, gas, water, kabel en digitale televisie. De Jonge: 'Goed luisteren naar de klant, dat is misschien wel het allerbelangrijkste, voorzichtig en respectvol met je klanten omgaan!' Van Heusden: 'Doe je dat niet dan wordt dat meteen afgestraft. Dan leggen klanten klachten gewoon bij de PZC neer.' Eigenlijk is het simpel: klanten hebben een vraag en ze willen niet met een kluitje in het riet gestuurd worden. 'In één keer klaar, zeggen wij altijd. Dat wil zeggen dat wij ernaar streven om alle vragen in één telefoontje te beantwoorden. We zijn er nog niet, maar in 95 pro cent van de gevallen lukt het wel en we streven naar de honderd. In de afgelopen twee jaar is de hoeveel heid telefonisch contact gehalveerd door mensen goed te informeren. Ilc ken bedrijven die daar jaloers op zijn! Het zegt ook iets over de Zeeuwen, die zijn nuchter en laten zich niet gauw gek maken. Die den ken: ik ga het eerst even zelf uitzoeken.' Calamiteiten callcenter In betrekkelijk korte tijd is de klantencontactenor- ganisatie uitgegroeid tot een professionele organisa tie met een heel eigen, specifieke expertise. Met een grotere reikwijdte dan DELTA alleen.'Als bij DELTA iets gebeurt, er gaat bijvoorbeeld een leiding plat, dan moeten wij direct klaarstaan om de reacties van de klanten op te vangen. Maar je kunt zo'n orga nisatie natuurlijk ook breder inzetten. Zo is er dit jaar een nieuwe Waakvlamovereenkomst opgezet, waarbij Zeeuwse overheden in het geval van een calamiteit gebruik kunnen maken van het callcen ter van DELTA. 'Zodra er een calamiteit is splitsen we het huidige callcenter van DELTA op: een groep werkt vanaf dat moment voor de Veiligheidsregio Zeeland, de andere medewerkers zorgen ervoor dat de DELTA-dienstverlening overeind blijft. Je ziet dat het werkt. Zo hadden we een gasstoring in Hulst. Dan merk je dat de pers direct bij de burgemeester staat die op dat moment de crisis moet managen, wij staan klaar om zijn boodschap door te geven aan de burger.' Om de calamiteitendraaiboeken aan te scherpen worden regelmatig proeven gehouden. Zo werd bij de Waterproef eerst een dijkdoorbraak en vervolgens een evacuatie in scène gezet. Chantal de Jonge: 'Dan ervaar je pas hoe belangrijk het is dat medewerkers goed geïnformeerd zijn. Wat opviel was dat mensen vooral belden met persoonlijke vragen. Niet 'wat moet ik betalen' maar: ik moet om medicijnen en het water staat tot m'n knieën, wat moet ik doen? Je moet, ook al is het een nagespeelde situatie, inlevingsvermogen hebben. Je weet dat het niet echt is maar het voelt wel echt. Dat is ontzettend interessant en leerzaam.' Van Heusden: 'Wat ik uniek vind aan de Zeeuwse medewerkers is dat je op ze kan rekenen, dag en nacht. Als je zegt: je moet nü komen, dan staan ze er gewoon.' De Jonge: 'Ze hebben hart voor de zaak en de mens.' 43 Zeeuws Tijdschrift 2009 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2009 | | pagina 47