Lex janse (I) en Stephan Buijsse kregen het schaalvoordeel van een grote organisatie. De ZVZO ging verder door bijvoorbeeld kwaliteitska ders voor de verpleeghuiszorg te ontwikkelen of stan daardprotocollen op te stellen voor infectiepreventie. We zijn ook gekomen tot een gemeenschappelijke klachtenbehandeling en streven er nu naar die op een Zeeuws niveau te tillen. Dat zou een echte doorbraak betekenen.' Cliënt als uitgangspunt De zorginstellingen deden er veel aan de zorg onder de aandacht van het grote publiek te brengen. We hielden imagopresentaties in de Vlaanderen Hallen in Axel waar de zorgorganisaties zich gezamenlijk presenteerden maar we hielden individueel ook opendeurdagen. Iedereen in de zorg raakte ervan doordrongen dat samenwerking de way to go is om de kwaliteit en de efficiëntie van de zorg (in Zeeuws- Vlaanderen) te verbeteren. Ons gezamenlijk doel was een breed en gevarieerd zorgaanbod van goede kwa liteit op het niveau van een middelgrote stad aan te bieden. Die opschaling hebben we door steeds meer samenwerking bereikt. In het begin zaten we met 35 mensen om de tafel, nu met 15. Dat komt niet omdat er organisaties zijn afgevallen maar omdat er fusies plaats hadden, daar waar het natuurlijk aanvoelde. In de hele periode is er sprake geweest van een stabiel management dat veel heeft geïnvesteerd in persoon lijke relaties en onderling vertrouwen. Het steunde daarbij zwaar op de input van de professionals in het veld die de meest geschikte innovatieve zorgvormen aandroegen waarbij de cliënt het uitgangspunt is. Er kan beter met geld dan met cliënten heen en weer geschoven worden. We zijn geleidelijk gaan voelen dat jouw succes ook het mijne is en omgekeerd.' In tegenstelling tot boven de Schelde zijn er in de laatste jaren vrij weinig nieuwe zorgaanbieders in Zeeuws-Vlaanderen bijgekomen ondanks de voort gaande liberalisatie in de zorg. Janse kijkt om zich heen naar de rozenweelde in zijn tuin in Kapelle en vervolgt: 'Als er nieuwe spelers op de markt kwamen, werd hen duidelijk gemaakt dat ze zich aan onze benadering van samenwerking in de zorg moesten aanpassen en zich in de praktijk moesten bewijzen. De succesvolle hebben dat inderdaad gedaan.' Lief voor elkaar maar wel exclusief? Janse hoeft zich geen moment te bedenken. 'Bij ons staat het beste zorgresultaat van de cliënt voorop. Wij denken anders dan boven de Schelde niet in termen van een zware structuur of organisatiemodel. Veelal zijn die vanaf het begin ten dode opgeschreven; wij kiezen veelal voor een pragmatische aanpak. Kijk naar de palliatieve zorg. In plaats van een topzware organi satie hebben wij één coördinator aangesteld die de professionals bij elkaar brengt die het werk moeten doen. Bij ons functioneert het al lang prima maar hier boven de Schelde woekert de discussie voort over het te gebruiken model terwijl in Zeeuws-Vlaanderen bewust gekozen wordt voor de cliënt, dus de inhoud van het probleem. De uiteindelijke organisatorische vormgeving is niet zo van belang. Het gaat erom dat iemand het doet en niet wie het doet. Het succes dat we in Zeeuws-Vlaanderen in de zorg hebben geboekt, maakt het gebied ideaal voor pilots, want door onze positieve en coöperatieve mentaliteit hebben ze er een grote leans van slagen.' 15 Zeeuws Tijdschrift 2009 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2009 | | pagina 15