'Het gros van de mensen komt niet zomaar langs bij de huisarts. Daarnaast hoor je vooral de 85-plussers klagen dat de huisarts niet meer spontaan bij hen bin nenstapt. Vroeger gebeurde dat wel. En als iemand dan toch met een klacht komt, is er vaak geen tijd om naar de onderliggende oorzaken te kijken. Om dit complex aan factoren het hoofd te bieden hebben we het preventief ouderenspreekuur ingesteld', vertelt verpleeghuisarts Martijn Heijens van de Curamus- locatie De Blaauwe Hoeve. Toegespitste doelgroep 'De doelgroep voor het preventieve spreekuur zijn alle 70-plussers in de gemeente Hulst. Dat komt neer op maar liefst 2500 personen, dus moesten we de groep versmallen. Zo is iedereen die al bekend is bij de huisartsen en bij de zorginstel lingen buiten beschouwing gelaten. Daarna heb ben we alle 85-plussers, alle 80-plussers die een jaar lang niet bij de huisarts zijn geweest en alle 70-plussers die meer dan vier verschillende medi cijnen gebruiken, uitgenodigd. Dat is al een flinke schifting. De wijkverpleegkundige doet de eerste screening. Zij heeft inzage in het patiëntendos sier. Indien nodig gaan de mensen daarna naar de huisartsenpraktijk die de spil in de hele aanpak is. Van hieruit worden de uitnodigingen naar de ouderen verstuurd en worden de bruggen naar de benodigde zorgverleners geslagen. Als ik een spreekuur doe, gebeurt dat ook op de locatie van de huisartsenpraktijk, die overigens hier op het terrein zit. Ook mijn adviezen komen in het huis artsendossier terecht en het is de huisarts die een zaak uiteindelijk oppakt.' 18 Zeeuws Tijdschrift 2009 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2009 | | pagina 18