TOGETHER WE CARE DE KETENGERICHTE AANPAK VAN ZORGSAAM Stichting ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen of ZorgSaam tout court is met een omzet van meer dan €ioo miljoen en een kleine drieduizend personeelsleden een van de grootste zorgaanbieders in Zeeland en ook in de nationale context speelt het een deuntje mee. Centraal in die zorg staat het ZorgSaam ziekenhuis in Terneuzen met de low-cure afdelingen in Hulst en Oostburg. ZorgSaam biedt een breed pakket aan zorgdiensten: van IVP-behandeling tot kraamsuites en van robot tot esthetische chirurgie. ZorgSaam loopt samen met Curamus voorop in de ketengerichte aanpak van de zorg in Zeeland Door Paul van der Velde f Toen Paul Rademacher in 1993 bij de Stichting Ziekenhuisgroep Zeeuws-Vlaanderen kwam werken, was hij al gepokt en gemazeld zowel in de financiële, proces- als administratieve kant van het zorgbedrijf. Die ervaringen had hij opgedaan bij zorginstellingen in Limburg. Zijn vooropleiding genoot hij aan de Katholieke Universiteit Tilburg waar hij economie van de gezondheidszorg studeerde. Al in 1995 werd hij directeur van De Honte dat in 1988 in gebruik was genomen ter vervanging van de ziekenhuizen in Hulst (Liduina ziekenhuis), Sluiskil (Elisabeth ziekenhuis) en Terneuzen (Juliana ziekenhuis). In 2000 is ZorgSaam Ziekenhuis gefuseerd met ZorgSaam Thuis; zij vormen samen de Stichting ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen. Rademacher werd voorzitter van de Raad van Bestuur. In de jaren daarna sloten woonzorgcentra Emmaus (IJzendijlce), Coensdike (Aardenburg), Vremdieke (Hoek), Bachten Dieke (Terneuzen) en de Ambulancedienst Zeeuws- Vlaanderen zich bij ZorgSaam aan. Benchmarking, telemedicine en zorgonderwijs Zou het zonder de ZorgSaam aanpak denkbaar zijn geweest dat de neurologen van Terneuzen op de specialisten-ranglijst van Elseviers Magazine in 2008 op plaats 1 stonden en de orthopeden op 2? Dat ZorgSaam in een landelijk vergelijkend onderzoek naar de prestaties van thuiszorgorganisaties op plaats drie eindigde? Daarbij werd de bejegening, de erva ren professionaliteit en het gevoel van veiligheid met een 9 beloond en de ervaringen van cliënten met de ketenzorg met een 7,8. Rademacher is nog lang niet tevreden. 'In de zorg kun je nooit achterover leunen. De zorg moet zo dicht mogelijk bij de cliënt gebracht worden Wat lokaal kan, doen we in meer dan dertig front offices en in de back office doen we het specialistische werk. Ik zie een grote toekomst voor de telemedicine of telezorg maar ik zie ook problemen. Zo moet de steeds grotere hoeveelheid patiëntengegevens dertig jaar bewaard blijven. Dat zijn heel wat terabytes.' In verband daar mee vindt hij het patiëntendossier handig maar pleit voor een regionale uitvoering. Immers, de meeste cliënten gaan nooit de grenzen van de regio over. Dat gebeurt slechts in tien procent van de gevallen. 'Zorgaanbieders kunnen dan met gerichte vragen bij hun collega's in de regio terecht. Mensen zien niet graag dat al hun gegevens door elke zorgende in het land of ter wereld kunnen worden ingezien.' ZorgSaam probeert zijn reservoir aan werknemers op diverse manieren op peil te houden. Analisten van De Honte doen veel medisch gericht onderzoek voor Dow Chemical. Met dat bedrijf wordt gekeken naar een aantrekkelijke banenmix voor hoogopgeleide partners. Samen met ROC Westerschelde worden verpleegkundigen van niveau 3, 4 en 5 opgeleid. De H 22 Zeeuws Tijdschrift 2009 j 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2009 | | pagina 22