Sommige moeten even wachten op de gang omdat we nog bedden moeten opmaken van mensen die net met ontslag zijn. Er is meestal veel begrip bij de mensen. Er wordt veel gepraat op zo'n dag. Van opname tot ontslag moet alles goed uitgelegd worden in de korte tijd dat de cliënt er is. Er moet ook worden geluisterd want de cliënt wil graag zijn verhaal kwijt. Ik bekijk met de opnameverpleeglcundige de opna mes voor volgende week. Wat kan er in en wat niet, is meestal de vraag. Het is steeds een gepuzzel om het aanbod goed te verdelen over de beschikbare bedden. Het operatielcamer(OK)-programma en de cliënten bezetting voor de volgende dag wordt uitgedraaid. Zo hebben we een overzicht van wie om hoe laat gehol pen wordt. Op basis van die uitdraai wordt de plan ning voor de volgende dag gemaakt in het planbord. Zo krijgen cliënten een bed toegewezen en wordt er een verpleegkundige aan gekoppeld. Voor het allemaal rond is, was het eigenlijk al tijd om naar huis te gaan. [ASV] Het belang van een goede en correcte informatiever strekking aan cliënten kan niet overschat worden. Die hoeveelheid aan te bieden informatie wordt met het jaar trouwens groter. Informatie over het ZorgZwaartePaklcet (ZZP) is om te beginnen van groot belang. De toekomstige cliënte die vandaag met haar familie is komen kijken in het verzorgingshuis krijgt ook te horen hoe dat in elkaar zit. Vaak hebben cliënten de indruk van: onze ouders zitten binnen en hoeven (kunnen) niks meer zelf en de familie hoeft ook niets meer te doen. Niets is minder waar. Alles wat een bewoner nog kan, moet hij zo lang mogelijk blijven doen. Zelf koffie en thee zetten, stof afnemen enzovoort. Tevens vertel ik dat de nachtdienst die zeven nachten per week aanwezig is in het verzor gingshuis, ook uit de ZZP bekostigd moet worden. Van familieleden en mantelzorgers worden blijvende inspanningen verwacht en ook dat komt in het gesprek aan de orde. We lichten de toekomstige cli ënten en hun familie tevens in over de mogelijkheid particuliere zorg in te kopen. [LB] AVOND Ilc heb een late dienst en die is van 15.15 tot 23.30. Je begint dan aan de telefooncentrale en je krijgt vele telefoontjes binnen; bijvoorbeeld mensen die vragen om een afspraak te maken met een specialist, mensen die bellen naar hun specialist voor een uitslag of een huisarts die de dienstdoende specialist wil spreken. Vanaf 17.00 doen we aan de receptie ook de opnames. Er komt een man aan de balie die van de afdeling de opname van zijn vrouw moet doorgeven aan ons. Hij vertelt op welke afdeling ze ligt en geeft verdere aanvullende gegevens. Die avond krijg ik nog een paar opnames door maar dan door de afdelingen zelf. Tijdens de bezoekuren komen de mensen vragen op welke afdeling ze iemand kunnen vinden. Mijn col lega werkt tot 20.00 en dan zit je alleen tot je collega komt die de nacht gaat werken. Zij begint om 23.15. Die avond moet ik ook de dienstdoende van de OK terugbellen. De kinderafdeling belt dat er nog een meisje van 10 jaar komt die opgenomen moet wor den. Een kwartier later komt ze met haar ouders bin nen en ze melden zich. Ik zeg hen dat ze door mogen lopen naar de kinderafdeling en bel de afdeling dat ze eraan komen. Even later komt er een vrouw aan de receptie. Zij is door een verpleegkundige van de spoedeisende hulp naar mij gestuurd om een pons plaatje van haar man te laten maken. Haar man is thuis van de trap gevallen en nu op de spoedeisende hulp terechtgekomen. Ondertussen is mijn collega gearriveerd. Ilc vertel haar welke specialisten aanwezig zijn. Na de overdracht ga ik naar huis. [AH] Het is vanavond 'Huiskamergesprek' waarbij de cliën ten en de medewerkers van de afdeling samenkomen met de teamleidster, die de cliënten vraagt hoe alles loopt en of iedereen tevreden is. Opmerkingen en verbeterpunten worden er ook besproken. Het is een leuk en gezellig gesprek waarbij de teamleidster de bevindingen op papier noteert. Er zijn veel positieve opmerkingen maar ook minpunten worden aangege ven door een aantal bewoners. Hopelijk kunnen we daar in de toekomst aan werken. Na het gesprek een lekkere maaltijd met mosselen. Iedereen geniet ervan en ik kan daar over meepraten want de mosselen vlo gen naar binnen [AL] Sonja Arendse [SA] fysiotherapeute; Liesbeth de Bruijn [LB] zorg- makelaar; Jacqueline Ellen [JE] verpleeghuisarts; Anja van Hecke [AH] receptionistBianca Herwigh [BH] verpleegkundige; Nadja d'Hondt [NH] verpleegkundige; Anika de Letter [AL] leerling verzorg- dende; Greet Tourlamain [GT] ergotherapeute; Anja Verschueren [AV] verpleegkundige; Astrid de Visser [ASV] veipleegkundige. 33 Zeeuws Tijdschrift 2009 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2009 | | pagina 33