Integratie van Zeeuws zorgonderwijs. Het ROC Zeeland,
het ROC Westerschelde, het Hoornbeeekcollege en de
Hogeschool Zeeland (HZ) signaleren allemaal deze trend.
Samenwerking is belangrijk in Zeeland. Niet alleen tussen
de scholen onderling maar evenzeer met de zorginstellingen,
begrip en vaardigheden zijn gericht op het weten
schappelijk onderbouwen van de klinische praktijk.
Dat is winst voor de organisatie en de studenten.
Een voorbeeld daarvan is het niet meer desinfecteren
voordat er geïnjecteerd wordt. Dat is onderzocht in
Amerika en wordt in steeds meer ziekenhuizen toege
past. Een ander voorbeeld is de visie op het separeren
in de geestelijke gezondheidszorg. In de USA is men
al langer dan in Nederland bezig de toepassing van
dwang en drang terug te dringen. Medewerkers van
Emergis hebben een studiereis gemaakt naar Amerika
om te leren hoe ze een verdere daling van het aantal
toepassingen van dwang en drang kunnen bewerkstel
ligen. Samen met hen hebben we deze ervaringen
geïmplementeerd in het onderwijs.'
met ViaZorg en met Vlaamse ziekenhuizen, hogescholen en
universiteiten. Dat onderschrijven diverse mensen uit de
raktijk van het zorgonderwijs. Door Margot Verhaagen
ROC Zeeland: naar competentiegericht onder
wijs
Anita Hagen, teamleider Verpleegkunde bij het
Cluster Zorg van het ROC Zeeland, schetst ook een
beeld van een dynamische onderwijsomgeving. 'Voor
veel zorgverleners in Zeeland verzorgt het ROC
Zeeland opleidingen op mbo-niveau. We zijn niet
alleen nauw verbonden met die zorginstellingen op
uitvoerend niveau maar ook op management- en
beleidsniveau. Een grote opgave waar we voor staan is
dat we met ingang van 2010 competentiegericht moe
ten gaan opleiden. Daar betrekken we de zorginstel-
Nurses on Tour
Leroy de Priester, student verpleegkunde aan
Hogeschool Zeeland, richtte in 2007 de stichting
Nurses on Tour op. Leroy de Priester, wiens roots
op Ambon liggen, ontving voor zijn initiatief de
prestigieuze ECHO Award 2009. De ECHO Award
is ingesteld om talentvolle studenten van niet-
westerse herkomst die opvallen door studietalent en
maatschappelijke betrokkenheid, aan te moedigen.
De jury vond het vooral bijzonder dat Leroy zijn
competenties als student Verpleegkunde combineert
met ondernemerschap. Hij heeft zich vanaf het
eerste jaar van de opleiding Verpleegkunde intensief
ingezet voor hulp en ontwikkeling op het gebied van
medische en sociale hulpverlening in diverse ont
wikkelingslanden.
Nurses on Tour groeide uit tot een bloeiende
organisatie die hij samen met drie medestudenten
runt. Nurses on Tour zet zich in om de malaria en
bijkomende problematiek in afgelegen dorpen in
het noorden van Ghana te bestrijden. De stichting
voorziet zwangere vrouwen en kinderen van een
muskietennet en gezondheidsvoorlichting over
malaria. Op verschillende manieren zamelt De
Priester geld in voor deze stichting.
35 Zeeuws Tijdschrift 2009 j 3-4