Hulst gebeurt. Bereikbaarheid is vooral voor chronisch zieken een probleem omdat ze frequent naar het zorg punt toe moeten. Dat is alleen met goed vervoer op te lossen maar in de toekomst kan die zorg ook naar de cliënt toe komen door ontwikkelingen in de IT. Neem bijvoorbeeld de diabetescoach. De cliënt kan zelf zijn waarden invoeren en krijgt een signaal wanneer hij erboven komt. Het maakt de cliënt veel bewuster van de manier waarop hij leeft want bij een ongezond levenspatroon worden de waarden over schreden en verslechtert zijn conditie wat tot ampu taties kan leiden. De diabetescoach heeft niet alleen een hoger welzijn en langere levensverwachting tot gevolg maar brengt tevens een aanzienlijke daling van de zorgkosten met zich mee. Immers, het tijdstip van de insulineafhanlcelijkheid van de diabeticus wordt steeds verder in de tijd vooruit geschoven. Op nog veel meer terreinen van de zorg is de positieve invloed van de IT merkbaar.' Het Zeeuws-Vlaamse model De trek naar Vlaanderen vanuit Nederland voor zorg bestaat al meer dan tien jaar en groeit nog steeds. Gij zen beaamt dat volmondig. 'Onlangs ontmoette ik de Vlaamse minister van Volksgezondheid en die vond de influx van Nederlanders zelfs spectacu lair in negatieve zin want er zijn nu wel een beetje veel kaaskoppen op zaal. Tot 2003 waren het vooral Nederlanders die op die manier de lange wachtlijsten wilden vermijden voor operaties met een jaar wacht tijd. Zij werden in Vlaanderen binnen een maand geholpen. Voor Zeeuws-Vlamingen was het de nor maalste zaak van de wereld naar academische zieken huizen in Brugge, Gent of Antwerpen te gaan omdat het in het Terneuzense ziekenhuis aan hoogwaardige specialistische hulp ontbrak. De OZ kende dan ook de Zeeuws-Vlaanderenregeling waarbij inwoners uit dat gebied voor speciale zorg naar Vlaanderen konden. Na de liberalisering in de zorg in 2003 verdwenen de wachtlijsten gaandeweg en is het alleen de cliënt die echt niet wil wachten die zijn heil daarom in Vlaanderen zoekt. In tegenstelling tot Nederland is er daar een overaanbod aan zorg. Toch zijn er nog andere redenen dat er, zoals de Vlaamse minister consta teerde, veel Nederlanders naar Vlaanderen gaan en dat is voor de empathische manier waarop gezorgd wordt en de goede ervaringen die eerder zijn opgedaan. Om te overleven werd het Terneuzense ziekenhuis al eind Aogëla Bras jaren negentig heel wat klantvriendelijker en gerichter op de totale zorg in Zeeuws-Vlaanderen. Er werden door het ziekenhuis heldere afspraken gemaakt met de andere zorgaanbieders in de streek vanuit het principe dat zorg bindt. Daarom heerst er veel meer de sfeer van leven en laten leven dan boven de Schelde waar dat principe nog niet zo doorgedrongen is.' CZ heeft die ketenbenadering van de zorg altijd gestimuleerd en ziet cliënten van boven de Schelde naar Terneuzen gaan juist vanwege de empathische verzorging. Volgens Bras probeert CZ actief die bena dering prikkels te geven door bijvoorbeeld smileys te geven aan ziekenhuizen die kindvriendelijk zijn. CZ houdt bij de inkoop van zorg duidelijk rekening met de mening van de cliënt. Het open concurrentiemodel dat CZ voorstaat zal straks bij één ziekenhuis boven de Schelde minder gaan werken, meent Gijzen. 'Dit kan de gidsfunctie die CZ op het terrein van de zorg heeft, ingewikkelder maken, strakke afspraken zullen gemaakt moeten worden. Wanneer de taakstellende afspraken of aanbevolen verbetertrajecten niet opge volgd worden, kan CZ altijd nog, als uiterste vorm, zelf een ziekenhuis oprichten. Een recente uitspraak van de Commissie Verticale Integratie die in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is opgericht, heeft dat mogelijk gemaakt en wij zullen er beslist gebruik van maken als het moet. Zorg moet binden, niet scheiden.' 38 Zeeuws Tijdschrift 2009 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2009 | | pagina 38