de zorgvraag vooral in de verpleging en verzorging de komende jaren aanzienlijk zal toenemen. Mensen zullen steeds meer op hun eigen verantwoordelijkheid worden aangesproken om hun gezondheid actief in de gaten te houden door veel te bewegen en biologi sche producten te eten. De overheid helpt verder mee met preventieve maatregelen zoals het rookverbod in de horeca. Voorkomzorg Tegelijkertijd ligt er tegenwoordig in Zeeland ook heel veel nadruk op wat we voorkomzorg noemen. Dit betekent dure zorg zoveel mogelijk vermijden door de zorg zo te organiseren dat aandoeningen in een vroeg tijdig stadium gesignaleerd en verholpen worden. Daarbij is er continu aandacht voor het efficiënter maken van de zorgprocessen. Vaak wordt hierbij door fusies tussen instellingen getracht schaalvoordelen te halen. Niet zelden gaat dit gepaard met maatschappe lijke onrust. De al een aantal jaren spelende discussie rond de ziekenhuizen boven de Westerschelde is daar een goed voorbeeld van. Daarnaast kunnen ontwikke lingen in de ICT en domotica (huiselijke elektronica) uitkomst bieden. Toch wordt om allerlei redenen nog maar weinig vooruitgang geboekt. Een goed voorbeeld daarvan is de invoering van het elektronisch patiëntendossier dat ernstig gefrustreerd wordt door partijen die wijzen op de mogelijke risico's voor de privacy van patiënten. Projecten die thuiszorg mogelijk maken via beeldver binding met zorgverleners stranden vaak doordat ze nog te weinig aansluiten bij de huidige werkwijze in de reguliere zorgverlening (en ouderen huiverig zijn voor de nieuwe technologie). Voor Zeeland speelt ook nog dat grootschaliger uitrol van innovatieve ontwikkelingen wordt bemoei lijkt omdat we als een dunbevolkte provincie gezien worden. We lopen hier ernstige risico's voor een adequate opbouw van een passende infrastructuur bij de groei van de zorgsector. Een groot deel van de regie in de zorgsector is onder andere via wetgeving als de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) op een zo laag mogelijk schaalniveau, namelijk bij de gemeenten neergelegd. De in principe sympathieke veronderstelling is dat daarmee het best aangesloten kan worden bij wat de lokale vraag is. Wanneer echter de zorgsector zelf juist de beweging maakt om zich steeds grootschaliger te organiseren is hier de nodige frictie te verwachten en zal het steeds moeilijker wor den om efficiëntieslagen te maken en toch maatwerk te blijven leveren. Pas in Zeelandstad zal die slag gemaakt kunnen worden. Literatuur Harbers, M.M. (2008). Zijn er verschillen tussen Nederland en andere landen? Volksgezondheid Toekomst Verkenning, Nationaal Kompas Volksgezondheid. Bilthoven: RIVM, <www.nationaalkom- pas.nl> Gezondheid en ziekte\Sterfte, levensverwachting en DALY's\Gezonde levensverwachting. Jorritsma, P. en M. Olde Kalter. (2008). Grijs op reis. Over de mobiliteit van ouderen. Den Haag: Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Kraker, P. de, I. van der Tak en D. van der Wouw (2008). Van vrijwilligerswerk naar vrijwillige inzet. Middelburg: Scoop. Poos M.J.J.C. 2008. Neemt de levensverwachting toe of af? Volksgezondheid Toekomst Verkenning, Nationaal Kompas Volksgezondheid. Bilthoven: RIVM, <www.nationaalkompas.nl> Gezondheid en ziekte\Sterfte, levensverwachting en DALY's\ Levensverwachting. Provincie Zeeland (2009). Versterken, Vernieuwen, Verbinden: Sociaal-Economische Schets Zeeland. Middelburg: Provincie Zeeland. SCP (2008). Verpleging en verzorging verklaard. Den Haag: SCP. Viazorg (2007). Arbeidsmarktverkenning 2007-2011. Goes: Viazorg. Vriends, K.L.H.M. e.a. (2008). Gezondheid boven water in Zeeland; regionale volksgezondheid toekomstverkenning 2008, Goes: GGD Zeeland. 46 Zeeuws Tijdschrift 2009 i 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2009 | | pagina 46