nooit meer gaan kamperen. Zijn verpleegkundige belde echter met een thuiszorgorganisatie, regelde een telefoonnummer en deze man kampeert waar schijnlijk nog steeds aan de Zeeuwse kust. Met dit voorbeeld wordt tevens één van de belang rijkste elementen van de dienstverlening aangegeven: de betrouwbaarheid van levering. Dit geldt voor elke klant, in elke sector, maar zeker voor de klant die zorg of aanverwante dienstverlening behoeft. Er is voor hem of haar vaak geen alternatief. Als er niet geleverd kan worden waar zo'n klant op rekent, komt hij niet alleen niet meer terug maar zorgt ook voor een boel negatieve publiciteit... In het voorbeeld hierboven betreft het een alleen staande. Meestal reist een hulpbehoevende met zijn eigen hulpverlener, die alle of veel zorgtaken op zich neemt. Bij hulpbehoevende kinderen betreft het vaak hele gezinnen. Een dubbelgehandicapte jongen komt samen met zijn ouders op vakantie naar Zeeland. De ouders verrichten zelf de persoonlijke verzorging van hun zoon. Om zelf een beetje vakantie te hebben regelen ze via Holiday Comfort Care een verzorger voor de middagen. Hoezo kleine markt? De voorbeelden spreken voor zich. Holiday Comfort Care Het project 'Vakantie met zorg' kan de goede naam die Zeeland in de afgelopen jaren op het terrein van zorgvakantie heeft opgebouwd een enorme impuls geven. Met beperkte middelen zijn Zeeuwse zorg aanbieders en recreatieondernemers er al in geslaagd het aantal zorgtoeristen te vervijfvoudigen. Het is nog maar het begin. Voorop in het project staat dat iemand die zorgbehoevend is net zo vakantie moeten kunnen vieren als ieder ander. Naast betrouwbaar heid van levering is het minstens zo belangrijk dat de klant nauwelijks inspanningen hoeft te verrichten de gewenste dienstverlening te organiseren want als dat teveel moeite kost, haken mensen dikwijls af. Het Zeeuwse project gaat dan ook in eerste instantie uit van duidelijkheid en gemak. Goede informatie over wat Zeeland te bieden heeft via een nieuw op te zetten website van Promotie Zeeland Delta, die de moge lijkheid biedt tegelijk met de accommodatie ook de behoefte aan zorg en hulpmiddelen te bestellen via het bureau Holiday Comfort Care van ZorgStroom. De zorgbehoevende toerist kan in Zeeland dus al terecht en de ondernemers in de toeristische sector spelen op de nieuwe vraag in. Om werkelijk te slagen moet heel Zeeland erop ingericht worden want de toe gankelijkheid van het strand, horeca, theater en bios copen, binnensteden, winkels, wandel- en fietsroutes en openbaar vervoer kan nog veel verbeterd worden. We zijn evenwel op de goede weg want de neuzen van de betrokken partijen staan in de dezelfde richting. 63 Zeeuws Tijdschrift 2009 j 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2009 | | pagina 63