ERVARINGSWERKERS ZIJN DAPPERE MENSEN Begin 2008 konden alle Zeeuwen in een advertentie in hun huis-aan-huisbiad lezen dat Emergis, centrum voor geestelijke gezondheidszorg, op zoek was naar ervaringswerkers. Dat zijn mensen die als cliënt of patiënt de psychiatrie van binnenuit kennen. De advertentie leverde een stort vloed aan reacties op: tientallen telefoontjes, tachtig sollicitatiebrieven. Uiteindelijk heeft Emergis drie (ex-)patiënten in dienst genomen. Door Paul van der Velde De aanstelling van ervaringswerkers is een logisch gevolg van de introductie van de zogeheten rehabilita tiemethodiek bij de sector langdurige zorg en wonen (LZW) van Emergis. Ruim tien jaar geleden zijn de hulpverleners er overgestapt op een andere benadering van cliënten en patiënten, met als sleutelwoord 'samen werking'. Voortaan was het niet meer: 'De dokter weet wat goed voor u is', maar: 'Wat wilt u bereiken in uw leven en hoe kunnen we daar samen aan werken?' Niet alleen de cliënten, maar ook hun familie en naasten werden en worden bij dat proces betrokken. De afgelopen jaren deden de hulpverleners - art sen en verpleegkundigen - voor uiteenlopende pro jecten steeds vaker een beroep op de cliënten, omdat hun adviezen zo waardevol bleken te zijn. Gelukkig gaven en geven veel cliënten gehoor aan die verzoe ken, maar altijd op vrijwillige basis. De stap naar het aanstellen van betaalde ervaringswerkers was dan ook een logische, en tegelijkertijd een sprong in het diepe. Wat gaan ze doen? Hoe pakken ze het aan? Hoe rea geren de hulpverleners hierop? En ook: wat is de reac tie van de cliënten? Over de scheidslijn naar een nieuwe wereld Vrijdag 1 februari 2008 was de eerste werkdag van het drietal. Een spannende dag. Denk alleen maar aan het moment waarop de ervaringswerkers een sleutel kregen waarmee ze alle deuren van Emergis kunnen openen. Iets wat volstrekt normaal is voor iedereen die bij een instelling voor geestelijke gezondheidszorg komt werken, maar bijzonder als je cliënt bent. Zeker in het begin was het pionieren. Samen met hun leidinggevende zochten de drie uit hoe zij die nieuwe functie het beste konden invullen. Zij kregen de ruimte voor nieuwe ideeën en eigen kwaliteiten. Hun taak valt in drie delen uiteen. Ze geven adviezen over het beleid, ze onderhouden contacten met cliën ten en ondersteunen hen, en ze verzorgen scholing en voorlichting, bijvoorbeeld bij andere zorginstellingen en op scholen. Intussen zijn de ervaringswerkers ruim anderhalf jaar in dienst; hun jaarcontract is omgezet in een con tract voor onbepaalde tijd. En Emergis heeft inmid dels een vierde ervaringswerker aangesteld. De vier hebben zich een niet meer weg te den ken plaats in de organisatie verworven. Dankzij hun enthousiasme en dankzij hun inbreng vanuit het perspectief van de cliënt. Bovendien vervullen zij een voorbeeldrol voor andere cliënten. Regelmatig duikt de vraag op of er meer van dergelijke vaca tures komen. Dat lijkt een kwestie van tijd te zijn. Momenteel wordt onderzocht wat er mogelijk is. De reacties van hulpverleners zijn positief en ook cliën ten weten de weg naar de vier te vinden. Soms is hun positie lastig, want naast medewerker van Emergis zijn sommigen ook nog cliënt. Af en toe speelt dan het wij-zij-denken, wij (hulpverleners) versus zij (cli ënten) Ervaringsdeskundigen bevinden zich op de scheidslijn van dit wij en zij, maar vaststaat dat die lijn langzaamaan vervaagt. Met dank aan Ralph Gillissen. 86 Zeeuws Tijdschrift 2009 I 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2009 | | pagina 86