ramp. Het boek leest inderdaad als een film: span nend, meeslepend. En veel drama; als je goed luistert, kun je de muziek bijna horen aanzwellen boven de inktzwarte zee. Dat hoort bij het genre.' En iets verderop: 'Launspach heeft met de watersnoodramp natuurlijk een prachtige troef in handen, en je voelt aan alles dat hij weet waarover hij schrijft. we heb ben het over een legendarische stormvloed. Dan heb je weinig aan klein, ingetogen proza.' De Watersnood als 'troef', als 'legendarische' stormvloed. Dan ben je inderdaad ver verwijderd van de traumatische, nooit verzonken realiteit van 1953, die bij velen na bijna zestig jaar nog steeds - in bepaalde gevallen door het ouder worden heviger dan ooit - in de boezem spookt. 1953 is een goedgeschre ven roman voor een breed publiek, maar vermoedelijk vooral een publiek waarvoor de Ramp altijd al 'legen darisch' was, iets van buiten en van elders. Jons Viruly igoyig86, vlieger en schrijver is een kloek en fraai gebonden 'leesboek' over Adriaan (Jons) Viruly (1904-1986), behalve vlieger ook auteur van een groot aantal boeken en verhalen over de lucht vaart en een ijverig correspondent, onder anderen met Zeeuwse literators als J.C. van Schagen en Johanna Kruit - de laatste correspondentie trouwens gepubli ceerd in jaargang 1999 van Zeeuws Tijdschrijt. Viruly leidde een lang en boordevol leven. Voordat hij in 1924 aan zijn vliegerloopbaan begon was hij actief in de theosofisch georiënteerde Praktisch- Idealisten Associatie én een talentvol amateur-wielren ner. In 1924 genoot hij een opleiding tot waarnemer bij de toenmalige Luchtvaartafdeeling, een jaar later de opleiding tot militair vlieger. Viruly maakte vele weer- vluchten voor het KNMI. In 1931 trad hij toe tot het vliegercorps van de KLM. Sindsdien bleef hij betrokken bij de vaak stormachtige ontwikkelingen in de com merciële luchtvaart, van de Indië-route van de KLM, de langste vliegroute ter wereld, tot het trans-Atlantisch vliegen in de Tweede Wereldoorlog en de jaren daarna. Als Chef Vliegdienst van de Noord Atlantische Route bereikte hij de hoogste rang binnen de KLM: die van commodore. Zijn actieve carrière als vliegenier hield op wegens een ongeval met de Super Constellation Triton in september 1954. Het jaar daarop trouwde Viruly met actrice Mary Dresselhuys. Voor dit tijdschrift is uiteraard de Zeelandconnec tie van Jons Viruly van belang. In jaren is die maar kort geweest, in betekenis echter groot. Zijn vader Jan Dionys Viruly werd burgemeester van Westkapelle in 1913; toen ze verhuisden was Jons net negen. In 1921 vertrok het gezin alweer naar Scheveningen, met mede neming van de 'Westkappelse' dienstbodes. Nadien kwamen de Vimly's nog regelmatig naar Westkapelle, maar lean Jons Viruly eigenlijk wel 'Zeeuw" worden genoemd? Zelf behield hij altijd het gevoel 'dat alles zijn ldeur gekregen heeft door mijn jeugdjaren op Westkappel,' schrijft Viruly in Mannen (1980). 'Toen, tussen mijn negende en mijn zestiende, is het allemaal begonnen. Opkijken naar vliegtuigen... De Engelse en de Duitse in de eerste oorlog. Meisjes. Het lezen en daardoor het schrijven. De zee. De lucht. De vertes. Alles. Die jaren hebben iets Zeeuws-essentieels bijge dragen aan alles wat me later overkwam.' Elders krijgt de Westkappelse jeugd, uit een tijd zonder 'bioscoop, sport of muziekmakerij' de gouden glans die voorbe houden lijkt aan de nostalgische herinnering. 'Je werd wakker en de dag was er dan tot je weer ging slapen. Geld speelde geen rol en je had het ook niet. Geld was Viruly en zijn dochter Avyola, die KLM-stewardess werd en vaak met haar vader vloog (foto uit het besproken boek) 93 Zeeuws Tijdschrift 2009 i 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2009 | | pagina 93