De Storm van William Shakespeare, opgevoerd op akkers bij Wilhelminadorp, 2009. Foto: ZNF-Lex de Meester. koombaar binnen in de wereld van het stuk zoals die alleen op locatie beleefd kan worden.' De inspiratie van Claus blijft doorwerken 'Ik kies voor de kunst. De wil is alles,' zegt Charley Toorop in Zittend Meisje. De onzekerheid die actrice Chris Thys er subtiel in laat doorklinken is veelzeg gend. De dag na de première zit ze -nauwelijks ervan bijgekomen- aan tafel om te vertellen over de vrouw van de wereld die ze al weken wil doorgronden. Twijfelkonten zijn het, al die kunstenaars en juist dat maakt ze interessant. 'Weer een doek en nog een. Altijd moet het beter.' Ook Mallems is gevoelig, zeker voor kritiek in deze dagen. Niet dat hij daar niet tegen kan maar je merkt dat hij zich verantwoordelijk voelt voor zijn spelers. Het publiek moet het festival omarmen en goede recensies zijn belangrijk maar het gaat toch vooral om het artistieke proces en dat is kwetsbaar. Zelfs Decleir, imposant van postuur en met die prettige bescheidenheid die veel Vlamingen eigen is, oogt ietwat verlegen. Ondanks -of veeleer dankzij?- zijn indrukwekkende palmares. We praten over Under Milk Wood, de legendarische tekst van Dylan Thomas in die meesterlijke vertaling van Hugo Claus. De tekst die hem terug naar het theater bracht, die -zoals hij het zelf formuleert- schreeuwt om gezegd te worden, dus toen Koen De Sutter hem benaderde zei hij met een ja. Maanden zijn ze ermee bezig geweest, lang en intens. Aftasten en uitproberen, telkens opnieuw, om een voorstelling te krijgen die van het papier afkomt. Hugo Claus lcomt vaak ter sprake deze week. Er is een poëzieprogramma opgedragen aan zijn oeuvre met Connie Palmen, Ramsey Nasr en de hui dige stadsdichter van de Sinjorenstad. 'Niet iedereen kent Claus', grapt Joke van Leeuwen. 'Ik herinner me dat hij zich eens in een hotel inschreef en dat ze bij de receptie vroegen: met een c of met een lc?' Toen Phaedra werd gespeeld in Zierilczee, tijdens het ZNF 2005, is hij incognito binnengeslopen. Hij had geen zin in aandacht maar hij wou bij de acteurs zijn. 'Dat zijn herinneringen om te koesteren', zegt Mallems, 'ook voor het festival. Claus was om mee samen te werken echt een schat, hij hield van zijn acteurs. Ook die relatie met Jan Decleir is bijzonder, dat zijn hechte banden. Ik denk dat iedereen die met literatuur en theater bezig is schatplichtig is aan Claus. Hij was de eerste schrijver die onder de kerk toren vandaan kwam en liet zien dat er een andere wereld is dan het eigen dorp.' 65 Zeeuws Tijdschrift 2009 j 5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2009 | | pagina 65