dramatisch, vlak en gelaagd, fel of gedempt van kleur - naast, boven en onder elkaar hangen. Daarvandaan gaat men op reis, aldus Sadowsky, door de zalen en de landen heen - en zelfs door de tijd. De glazen tuin- gang die twee zalen verbindt is door de Düsseldorfse mediakunstenaar Mischa Kuball veranderd in een doorwaadbare, blauwgolvende watergang. In een vol gende ruimte verbeeldt een video van de Nederlandse kunstenaar Jeroen Offerman het klassieke thema van de romantische vlucht op hedendaagse wijze en iets verderop bevindt zich een educatieve projectruimte die speels is vormgegeven door de uit Stuttgart afkomstige decorontwerper Birgit Angele. Veel Nederlandse kunst dus, maar geen neo- impressionistische en Zeeuwse werken. Thorsten Sadowsky beaamt dat het ontbreken van één of meer Toorops, Hart Nibbrigs en Mondriaans - van het Nederlandse luminisme - een gemis is en belooft zich voor de aanschaf ervan in te zetten. Aanvankelijk zou Sadowsky, die in april 2008 was aangesteld om het museum in zijn oprichtingsfase te begeleiden, aan het eind van het jaar naar het Ulmer Museum in Zuid- Duitsland vertrekken, maar eind september heeft hij besloten als zakelijk directeur van het MKDW aan te blijven. Het is duidelijk dat het MKDW de beschikking heeft over een geweldig netwerk. Tijdens het ope ningsweekend was het museum gratis toegankelijk en bezochten zo'n 4.000 mensen de tentoonstelling; binnen twee weken kon men de 10.oooste bezoeker verwelkomen. Reikwijdte De succesvolle opbouw en start van het museum schrijft Frederik Paulsen voornamelijk aan de rela tief jonge en energieke Sadowsky toe. Hoewel de laatste de contracten met het Ulmer Museum al in juli 2009 had getekend, heeft Paulsen hem kunnen overhalen op Föhr te blijven. In Ulm is met grote teleurstelling op Sadowsky's beslissing gereageerd. Kulturbürgermeisterin Sabine Mayer-Dölle liet weten dat de stad de van huis uit Westfaalse historicus zo veel mogelijk inzake zijn salaris tegemoet was geko men, maar dat men hem een mecenas als Paulsen niet kon bieden. Sadowsky bracht naar buiten dat hij zijn besluit niet lichtvaardig had genomen. Zijn con tract in Ulm was voor vier jaar opgesteld en bij het aangaan ervan had het tentoonstellingsbudget van het museum er anders uitgezien dan nu, in september. De spraakmakende tentoonstellingen die hij op het oog had stonden onder zware financiële druk. Het budget van het Ulmer Museum omvatte jaarlijks niet meer dan 70.000, sponsoring was in deze tijden van crisis bijna niet mogelijk en stedelijke bezuinigingen op cultureel gebied waren nog aanstaande. Voor hem woog zwaar dat hij niet wist hoe hij onder die voor waarden zijn werk goed moest doen, terwijl Paulsen hem een 'sehr guten Gestaltungsrahmen' had geboden waardoor hij met bijzondere tentoonstellingen 'auf hohem Niveau international' zou kunnen werken. De droom van iedere enthousiaste museumdi recteur - met een reikwijdte die Ulm ook niet kon bieden. Wat Sadowslcy's keuze betekent voor zijn relatie met de door de overheid gesubsidieerde musea in Duitsland zal de toekomst moeten leren. Er zijn begripvolle reacties, maar hemzelf is duidelijk, zo ver telde hij, dat zijn afzegging hem niet tot glorie strekt en dat hij ook zichzelf ermee beschadigt. In het algemeen is het de stroeve verhouding tus sen museumdirecties en verzamelaars die mede heeft geleid tot de bloei van het particuliere museum en hebben musea als het zeer kapitaalkrachtige MKDW op dit moment het overwicht. Van de kunst uit gezien winnen wij daar allemaal bij: de bijzondere, nu voor iedereen toegankelijke internationale Sammlung Kunst der Westldiste zal door een ambitieus en geën gageerd zakelijk leider met veel gevoel voor kunst en bijgestaan door een kunsthistorische staf niet alleen haar onmisbare, in de tijd voortschrijdende uitbreiding krijgen maar ook door wisseltentoonstellingen in bin nen- en buitenland het kunstklimaat levendig houden. Paulsen is een opmerkelijk mecenas, hij onder steunt naast zijn uit Ferring Pharmaceuticals voort vloeiende bezigheden projecten als een Russische expeditie naar de Noordpool (en gaat zelf mee), een textielacademie tevens cultureel centrum in Bhutan en de Tate Modern in Londen, maar het is het MKDW met de daaraan verbonden goedgeoliede publiciteits- machine dat nu in de schijnwerpers staat en zeer enthousiast wordt onthaald. Een Zeeuws mecenaat? Is zoiets in Zeeland mogelijk? We kennen in Nederland natuurlijk prachtige instellingen als het op particulier initiatief gebaseerde Kröller-Müller Museum en Museum Beelden aan Zee, maar hoe 76 Ze euws Tijdschrift 2009 j 5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2009 | | pagina 76