25 APRIL 1903. nimmer deed om te kwetsen; maar eeniglijlc, om de genezing des te zekerder te doen plaats hebben, om de goede zaak bevorderlijk te zijn' (vii). Hij dekte zich in tegen mogelijke kritiek: 'Mijne kritiek betrof altijd toestanden, nimmer personen. De behartiging van de waarachtige belangen eener stad, die mij gastvrij heeft opgenomen, deed mij den pen opvatten; die drijfveer alleen heeft, in eerlijkheid en goede trouw, mij deze bladen in het licht doen zen den' (viii). En over de scherpe toon die hij aansloeg, zegt hij het volgende: 'En nu de toon, die ik heb aan geslagen? Ik meen, dat hij de eenig geschikte was om het onderwerp, dat ik behandeld heb, bij het groote publiek ingang te doen vinden. De naakte leden der ellende heb ik gemeend soms in een behagelijk, maar altijd doorzichtig, kleed te moeten hullen, zouden zij op den duur niet afschuw in plaats van belangstelling wekken. En vinde het werk zelf zijnen weg, dan is ook het doel bereikt' (viii). Bij het historisch deel van het boek wordt hier niet stilgestaan maar wel bij zijn beschrijving van het armenwezen. Hij ontwierp een driedelige classificatie van de armen: aan de top de arbeidende klasse, daar onder de neringlozen en bedeelden en ten slotte het eigenlijke proletariaat. De soms plastisch geformu leerde rapportage ('menschengestalten, geen mensen meer') schetst een schokkend beeld van de sociale toestanden in Middelburg, de onmenselijke behui zing, de prostitutie en drankzucht, de slechte voeding en de schijneffecten van de liefdadigheid: 'Onze phi- lantropie is nog te veel door egoïsme besmet, onze weldaden dragen nog te veel het kenmerk van zelf zucht en eigenbelang'. In plaats van uitreikingen van aalmoezen moest er volgens Coronel veel breder wor den gewerkt: er moest beter onderwijs komen, betere volkslectuur, volkszangonderwijs goede verzorging van zuigelingen, zedelijke en maatschappelijke ont wikkeling en zo voort. Betere volkslectuur? Ja, want zelfs in de bovenlaag van de behoeftigen, de 'arbeidende klasse' waren zij die konden lezen 'alleen geboeid door verhalen over moord, roof, brand en schrikkelijke gebeurtenissen'. Coronel constateerde dat de godsdienst hier geen steun bood: 'Blind fanatisme staat hier soms naast het diepste heidendom'. Op de onderste trede, die van het proletariaat, leefden volgens Coronel 'menschen op de laagsten trap van beschaving, die aan verdierlijlcing grenst'. VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS: p. 3 lil., ff. p. 1.15. Afzonderlijke Nos. 10 et. WIJNHAVEN 85 ROTTERDAM. Ditocvers: NEQERLANDSCHE KIOSKEN-MAATSCHAPPIJ cn Naaml. Vennootschap BOEK- EN KUNSTDRUKKERIJ vourheej; r Die zich de vriend van den werkman gelooft Je kuut je bij mij komen bedrinken, jongens; je kunt bij mij jc bed komen btlfe de kleeren van je kinderen: ik zal altijd yoml voor jc blijven zorgen. Ik ataak nóóit. T Omslag van De Ware Jacob (1903) met als onderwerp de funeste rol van de drank. Afschuwelijke spelonken Coronel geeft een uiterst gedetailleerde beschrijving van de woonomstandigheden van het proletariaat. '(277) De kleine ramen der woning, die ons hier tot studie zal strekken, zijn gedeeltelijk met groene glaazen, gedeeltelijk met veelkleurig en bemorst papier beplakt of met lompen toegestopt, en de havelooze deur, zonder sluiting, wijzen ons als van zelf den weg aan. Wij zullen maar vrijpostig binnen- loopen, zonder kloppen of vragen; elk welgekleed bur ger is er welkom en de binnentreedende wordt reeds met begeerige blikken ontvangen. De hoop van een "onderstandje" teelcent zich reeds in de gelaatstrekken der bewoners. Wij zijn dan in dat verblijf der ellende omringd van wezens, die alleen het uiterlijk van men schen hebben, doch menschen op den laagsten trap 80 Zeeuws Tijdschrift 2009 5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2009 | | pagina 80