in zijn ontwikkeling geremd. Daarbij komt dat de ont
wikkeling van Vlissingen altijd verbonden is geweest
met de ontwikkeling van Antwerpen, en dat geldt ook
voor Gent en Terneuzen. Maar ik zou het nog breder
willen zien.
In 1989 was ik woordvoerder voor de Vierde Nota
Ruimtelijke Ordening en toen heb ik gewezen op
het belang van een Rijnscheldedelta. Kern van mijn
betoog was: je kunt gezien de snel veranderende
verhoudingen in de wereld, Zeeland en Vlaande
ren niet als een aparte regio zien. In Sjanghai kun
je zeventig kilometer rijden en dan zit je nog in de
haven. De schaalgrootte is daar enorm, daar zullen
wij, hoe lastig ook, rekening mee moeten houden. Er
moet samenhang, samenwerking komen tussen grote
gebieden. Tussen Vlaanderen, Zeeland en Rotterdam.
Dat hele gebied. Alleen dan kunnen we een slag in de
wereld maken en inspringen op niches die we hebben
met agrifood, bio-energie, biofuels enzovoorts.
Peijs Je hebt gelijk, maar het welslagen van die
opzet hangt in hoge mate af van de nationale politiek
in beide landen. Nu zitten daar nog verschillen in, die
moeten gestroomlijnd worden. Het moet duidelijk
worden gemaakt dat wij geen concurrenten zijn, maar
dat we samenwerken. We willen niet onze hand op
hoeven houden, maar het zelf verdienen.
Lonink Behalve eenduidige politieke besluitvor
ming is een goede infrastructuur cruciaal. Uit alle
onderzoeken blijkt hoe fundamenteel bijvoorbeeld de
aanleg van spoorwegen is. Tweede is de ontsluiting
c.q. verbinding Gent-Vlissingen en Terneuzen-Goes.
Ik wil hiermee zeggen dat achterlandverbindingen
voor de ontwikkeling van een gebied van doorslagge
vend belang zijn.
Dijkstra In bestuurlijk opzicht moeten we daarom
samen met Vlaanderen een strategische agenda
opstellen die alle onderwerpen - van cultuur tot eco
nomie - omvat. In die agenda staat de ontwikkeling
van het gehele Deltagebied centraal. In die agenda
wordt bepaald waar de ontwikkelingskansen liggen,
waarin we moeten investeren. En het zou best wel
eens kunnen dat als bijvoorbeeld Hessenatie bij ons
komt, wij de revenuen stoppen in een museum in
Antwerpen. Ik zeg het een beetje simpel, maar mijn
stelling is dat je heel veel deals kunt sluiten als je van
uit een gezamenlijk belang met een bestuurlijke over
eenkomst handelt. Dat is volgens mij de juiste manier
van ontwikkelen.
Termont In onze haven werken dik 71.000 men
sen direct. Indirect is de haven goed voor 15 procent
van de werkgelegenheid in heel Oost-Vlaanderen. In
de wereld vormen wij de regio die de grootste toege
voegde waarde genereert vanuit die Scheldemond,
zowel ecologisch als economisch. En het zou nog
beter kunnen, door nog betere samenwerking. In
z995 ben ik schepen geworden van de haven van
Gent en sindsdien heb ik me enorm ingespannen
om de havens van Gent en Temeuzen nauwer te
laten samenwerken. Sterker, ik heb geprobeerd beide
havens te laten fuseren. Daar is van alles en nog wat
tussen gekomen wat hier beter niet opgetekend kan
worden, maar ik heb het idee dat de geesten nu wel
weer rijp zijn voor een dergelijke oefening: fusie.
Lonink Ik voel veel voor zo'n verbond, maar
Zeeland zal altijd rekening moeten houden met de
invloedssferen van Breda en Rotterdam. Bovendien
zal nationaal beleid in dat geval een belangrijke rol
gaan spelen.
Waar staan we in 2030?
Peijs In 2030 zijn we een echte Europese regio
waar mensen kunnen wonen en werken waar ze wil
len. We hebben snelle verbindingen, ook over het
water. We hebben een groot industriegebeid in de zone
Gent-Terneuzen waar heel het gebied wel bij vaart. En
de grens, die kan je nergens meer terugvinden.
Termont Ik denk dat het Europa van de lidstaten
geen toekomst heeft. Die constructie bewijst meer
en meer dat ze er niet in slagen zich te organiseren.
Als je ziet wat er monetair gebeurt. Als je ziet hoe
het gaat met Griekenland. Ik ben ervan overtuigd dat
problemen meer en meer opgelost moeten worden
door de regio's en steden. De Scheldedelta heeft de
toekomst: gezamenlijke industriële ontwikkeling op
een duurzame manier.
Lonink Als Europa geen tegenwicht kan bieden aan
China en de VS, dan wordt het de oude man van de
wereld. Bovendien dreigt dan het gevaar van fragmen
tatie. We keren terug naar het nationale statenmodel en
ïo Zeeuws Tijdschrift 2010 1-2