in zijn ontwikkeling geremd. Daarbij komt dat de ont wikkeling van Vlissingen altijd verbonden is geweest met de ontwikkeling van Antwerpen, en dat geldt ook voor Gent en Terneuzen. Maar ik zou het nog breder willen zien. In 1989 was ik woordvoerder voor de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening en toen heb ik gewezen op het belang van een Rijnscheldedelta. Kern van mijn betoog was: je kunt gezien de snel veranderende verhoudingen in de wereld, Zeeland en Vlaande ren niet als een aparte regio zien. In Sjanghai kun je zeventig kilometer rijden en dan zit je nog in de haven. De schaalgrootte is daar enorm, daar zullen wij, hoe lastig ook, rekening mee moeten houden. Er moet samenhang, samenwerking komen tussen grote gebieden. Tussen Vlaanderen, Zeeland en Rotterdam. Dat hele gebied. Alleen dan kunnen we een slag in de wereld maken en inspringen op niches die we hebben met agrifood, bio-energie, biofuels enzovoorts. Peijs Je hebt gelijk, maar het welslagen van die opzet hangt in hoge mate af van de nationale politiek in beide landen. Nu zitten daar nog verschillen in, die moeten gestroomlijnd worden. Het moet duidelijk worden gemaakt dat wij geen concurrenten zijn, maar dat we samenwerken. We willen niet onze hand op hoeven houden, maar het zelf verdienen. Lonink Behalve eenduidige politieke besluitvor ming is een goede infrastructuur cruciaal. Uit alle onderzoeken blijkt hoe fundamenteel bijvoorbeeld de aanleg van spoorwegen is. Tweede is de ontsluiting c.q. verbinding Gent-Vlissingen en Terneuzen-Goes. Ik wil hiermee zeggen dat achterlandverbindingen voor de ontwikkeling van een gebied van doorslagge vend belang zijn. Dijkstra In bestuurlijk opzicht moeten we daarom samen met Vlaanderen een strategische agenda opstellen die alle onderwerpen - van cultuur tot eco nomie - omvat. In die agenda staat de ontwikkeling van het gehele Deltagebied centraal. In die agenda wordt bepaald waar de ontwikkelingskansen liggen, waarin we moeten investeren. En het zou best wel eens kunnen dat als bijvoorbeeld Hessenatie bij ons komt, wij de revenuen stoppen in een museum in Antwerpen. Ik zeg het een beetje simpel, maar mijn stelling is dat je heel veel deals kunt sluiten als je van uit een gezamenlijk belang met een bestuurlijke over eenkomst handelt. Dat is volgens mij de juiste manier van ontwikkelen. Termont In onze haven werken dik 71.000 men sen direct. Indirect is de haven goed voor 15 procent van de werkgelegenheid in heel Oost-Vlaanderen. In de wereld vormen wij de regio die de grootste toege voegde waarde genereert vanuit die Scheldemond, zowel ecologisch als economisch. En het zou nog beter kunnen, door nog betere samenwerking. In z995 ben ik schepen geworden van de haven van Gent en sindsdien heb ik me enorm ingespannen om de havens van Gent en Temeuzen nauwer te laten samenwerken. Sterker, ik heb geprobeerd beide havens te laten fuseren. Daar is van alles en nog wat tussen gekomen wat hier beter niet opgetekend kan worden, maar ik heb het idee dat de geesten nu wel weer rijp zijn voor een dergelijke oefening: fusie. Lonink Ik voel veel voor zo'n verbond, maar Zeeland zal altijd rekening moeten houden met de invloedssferen van Breda en Rotterdam. Bovendien zal nationaal beleid in dat geval een belangrijke rol gaan spelen. Waar staan we in 2030? Peijs In 2030 zijn we een echte Europese regio waar mensen kunnen wonen en werken waar ze wil len. We hebben snelle verbindingen, ook over het water. We hebben een groot industriegebeid in de zone Gent-Terneuzen waar heel het gebied wel bij vaart. En de grens, die kan je nergens meer terugvinden. Termont Ik denk dat het Europa van de lidstaten geen toekomst heeft. Die constructie bewijst meer en meer dat ze er niet in slagen zich te organiseren. Als je ziet wat er monetair gebeurt. Als je ziet hoe het gaat met Griekenland. Ik ben ervan overtuigd dat problemen meer en meer opgelost moeten worden door de regio's en steden. De Scheldedelta heeft de toekomst: gezamenlijke industriële ontwikkeling op een duurzame manier. Lonink Als Europa geen tegenwicht kan bieden aan China en de VS, dan wordt het de oude man van de wereld. Bovendien dreigt dan het gevaar van fragmen tatie. We keren terug naar het nationale statenmodel en ïo Zeeuws Tijdschrift 2010 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 10