Toen viel het kabinet. Er kwamen verkiezingen, een nieuwe Kamer. En een nieuwe minister die het dossier moest gaan behandelen: Gerda Verburg. Zij had de kiezers beloofd niet tot ontpoldering over te gaan. Ze sprak er in twee termijnen over met de Kamer en stuitte toen op een meerderheid voor de motie-Koppejan (CDA), waarin stond: wij willen de Scheldeverdragen goedkeuren, maar zijn tegen de natuurparagraaf. Ook Koppejan stuurde aan op de benoeming van een commissie die alternatieven voor ontpolderen zou moeten gaan onderzoeken. Dat werd de commissie-Nijpels. Op 21 oktober 2008 komt Nij- pels (WD), oud-voorzitter van Natuurmonumenten en minister van Milieu en op dat moment lid van de oppositie, met een eenduidig advies: ontpolderen! Hij veegde 78 alternatieven zo van tafel! Ongelooflijk! Enfin, laten we ervan uitgaan dat-ie heel goed gezocht heeft en echt niets heeft kunnen vinden, dan had Nij- pels z'n opdracht eenvoudig terug moeten geven.' 'In Den Haag kon men weinig beginnen met het rap- port-Nijpels. De kwestie bleef liggen tot april 2009, toen het kabinet bij monde van minister Verburg drie dingen verklaarde: 1. Ik wil rekening houden met de Zeeuwse bevolking; 2. Ik wil tegemoet komen aan de wensen van de Eerste en Tweede Kamer en de direct betrokkenen die al te lang in onzekerheid hebben gezeten en 3. Ontpoldering is van de baan. Ik weet het nog precies: het was twee uur. Om vijf over twee heb ben we op de dijk in de Hedwigepolder champagne gedronken. Maar dan komt 't. De natuur- en milieubeweging stapt naar de Raad van State en daar wordt besloten om de verdieping stil te leggen met alle politieke gevolgen van dien. Het was hun recht om dat te doen, maar wat ik die organisaties verwijt is dat ze ruim 13 jaar meegedaan hebben aan het maatschappelijk debat over ontpolderen en dat het ze niet gelukt is om voor hun standpunten een meerderheid te krijgen. Na een democratisch proces en een kabinetsbesluit is besloten om niet te ontpolderen, dan moet je zo spor tief zijn om je daarbij neer te leggen. Nu probeerden ze de zaak te gijzelen op oneigenlijke gronden en met steeds andere argumenten. Voorbeeld. Zo zou ontpol dering noodzakelijk zijn vanwege komberging. Het is in het laboratorium onderzocht en het resultaat was dat het effect zo gering was dat metingen niet eens mogelijk waren. Twee centimeter tegen een getijden- verschil van 4,85 meter! Ander punt: de natuur- en milieubeweging was aanvankelijk niet tegen verdie ping totdat ze hoorden dat ze die 600 hectare natuur compensatie niet kregen. Toen waren ze plotseling tegen verdieping, sterker: ze probeerden verdieping tegen te houden. Wat was de logica daarachter? Laat ik duidelijk zeggen: ik heb geen hekel aan de natuur- en milieubeweging. Ik ben al 35 jaar donateur van de Stichting Zeeuws Landschap. Waar ik moeite mee heb is dat het bestuur in al die jaren nog nooit verantwoording heeft afgelegd over wat ze doen en waar ze hun geld aan besteden. Dat zie je ook bij andere natuur- en milieu organisaties. Ze zijn begonnen als vrijwilligers maar groeiden uit tot grote gesubsidieerde, gesloten finan ciële instellingen met een zware personele bezetting. Er is geen toezicht, geen controle. Echt een schande! Daarnaast zien ze de polders als hun speeltje. De organisaties schrijven hun rapporten niet om een oplossing te zoeken voor een probleem. Ze redeneren precies andersom: we hebben de oplossing, nu moe ten we een probleem vinden om ons doel te bereiken. Het geval van de Westerschelde en het ontpolderen is te vergelijken met het kapotte dak van mijn huis. Dat moet gemaakt worden, maar wat stellen ze voor: pak het dak van mijn buurman aan. Dus: het probleem ligt in de Schelde, maar ze richten zich op de polders. Waarom? Ze hebben hun zinnen gezet op die polders, die willen ze hebben. Al sinds 1990 aast de Stichting Zeeuws Landschap op de Hedwigepolder. Ze hebben al zo vaak geprobeerd om die polder te kopen. Ik heb het altijd afgewezen. Toen hebben ze gedacht: hoe kunnen we nu toch onze zin krijgen? Hoe kunnen we die Hedwigepolder dan toch verwerven? Ik heb het uitgelegd: met oneigenlijke argumenten. Want waarom per se de Hedwigepolder? Ze hebben er geen antwoord op. Waterbouwkundigen zeggen bovendien: als je wilt ontpolderen doe het dan in de buurt van Breskens en Vlissingen, aan het begin van de rivier. En niet in de Hedwigepolder, dan haal je als het ware de zee het land in.' 'Terug naar de realiteit van 3 september 2009. De Tweede Kamer debatteerde toen met minister Verburg over de Westerschelde. Wij zijn toen met twee bus sen afgereisd naar Den Haag en zaten op de publieke tribune. Het debat dreigde de verkeerde kant op te gaan, want de oppositie wierp de minister voor de 17 Zeeuws Tijdschrift 2010 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 17