De cultuureconomie van Antwerpen tekst PHILIP HEYLEN Het samengaan van economie en cultuur is al lang geen taboe meer, integendeel, het is een kans. We ver ruimen steeds meer onze definities van kunst en cul tuur. Het gaat al lang niet meer over cultuur met een grote C of kleine c. Die discussie uit de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw hebben we gelukkig achter de rug. Ook de termen profit en non-profit ver vagen. Gelukkig maar. Tegenwoordig hebben we het over de 'culturele industrieën', of nog ruimer: 'creatieve industrieën'. Mode, muziek, boeken: ze zijn van alle tijden maar in deze tijd ligt het zwaartepunt niet langer exclusief op de creatie en participatie ervan. Om het in marke- tingtermen te zeggen: alle facetten van de value chain worden belangrijk: ook de productie en distributie Marketing is voor kunstenaars trouwens geen vies woord meer. Zo maakte Luc Tuymans, een van 's werelds bekendste kunstenaars, een aantal jaren gele den in Rotterdam een muurschildering. Hij deed dit op één voorwaarde: dat de muur van het festival zou worden afgebroken. Een knap staaltje van publieks- marketing. De crisis maakt dit thema actueler dan ooit. Franklin Delano Roosevelt uitspraak 'never waste a good crisis' wordt veel aangehaald. Het is geen toeval dat ik hem aanhaal want de provincie Zeeland mag prat gaan op zijn Roosevelt Study Center dat zijn Four Freedoms hoog in het vaandel heeft geschreven. Deze zouden leidraden kunnen zijn om uit de huidige crisis te geraken. Crisis en leiderschap Bij de opening van de Universiteit Antwerpen Management School begin februari wees de President van de EU Herman Van Rompuy me erop dat in 20 Zeeuws Tijdschrift 2010 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 20