Op het Eilandje aan de Schelde verreist het MAS Museum Aan de Stroom, een eigentijds museum voor en over de stad en de wereld. Het MAS opent zijn deuren op 17 mei 2011. Het gebouw is een ont werp van architect Willem Jan Neutelings. tijden van crisis de wereld er altijd op vooruitgaat en meer in het bijzonder Europa als instituut. Hij noemde drie crises. De Tweede Wereldoorlog die leidde tot het akkoord van Bretton Woods in 1945 die tot gevolg de instelling van het IMF en de Wereldbank had en de invoering van de gouden wisselstandaard. De energiecrisis in de jaren zeventig die de vorming van de Europese Unie in een stroomversnelling bracht en de huidige crisis waarvan het verdrag van Lissabon en de G20 de belangrijkste resultanten zul len blijken te zijn. Successen worden niet een-twee- drie geboekt. Dat gebeurt met vallen en opstaan. Een mooi voorbeeld hiervan is Kopenhagen. Om een crisis het hoofd te bieden zijn twee belangrijke pijlers nodig: leiderschap en creativiteit. Leiders zijn mensen die durven ondernemen en dur ven risico's nemen, ook en vooral in tijden dat het economisch minder gaat. Creativiteit zorgt ervoor dat we durven creëren en vooral dat we ons durven te laten inspireren. Cultuur is de creatieve motor bij uit stek. We hebben leiders nodig en we hebben creatieve geesten nodig en als het even kan: de combinatie van die twee. Antwerpen Creative City Uit de cijfers van de UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development) blijkt dat België wereldwijd de negende plaats bekleedt in de export van creatieve goederen. Vorig jaar werd een onderzoek uitgevoerd naar de aanwezigheid van de creatieve sector in Vlaanderen. Dat gebeurde op basis van de creativiteitsindex van de Amerikaanse socioloog Richard Florida. Talent, Tolerantie en Technologie (de drie T's) zijn volgens hem de noodzakelijke voorwaar den om een creatieve klasse te kunnen aantrekken. En wat blijkt, de creatieve sector is in vergelijking met de andere Vlaamse steden het sterkst vertegenwoor digd in Antwerpen. Die stad genereert 40 procent van de toegevoegde waarde en ongeveer 34 procent van de werkgelegenheid van de creatieve economie in Vlaanderen. Antwerpen onderscheidt zich van de rest door het feit dat er een sterke concentratie is aan cultu reel aanbod én doordat deze creatieve sector zeer gedi- versificeerd is. De sterkst groeiende creatieve deelsec toren zijn: creatieve diensten, audiovisuele kunsten en nieuwe media. Het hippe imago van Antwerpen wordt verder uiteraard mee bepaald door de modescene. 21 Zeeuws Tijdschrift 2010 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 21