Op het Eilandje aan de Schelde verreist het MAS
Museum Aan de Stroom, een eigentijds museum
voor en over de stad en de wereld. Het MAS opent
zijn deuren op 17 mei 2011. Het gebouw is een ont
werp van architect Willem Jan Neutelings.
tijden van crisis de wereld er altijd op vooruitgaat
en meer in het bijzonder Europa als instituut. Hij
noemde drie crises. De Tweede Wereldoorlog die
leidde tot het akkoord van Bretton Woods in 1945 die
tot gevolg de instelling van het IMF en de Wereldbank
had en de invoering van de gouden wisselstandaard.
De energiecrisis in de jaren zeventig die de vorming
van de Europese Unie in een stroomversnelling
bracht en de huidige crisis waarvan het verdrag van
Lissabon en de G20 de belangrijkste resultanten zul
len blijken te zijn. Successen worden niet een-twee-
drie geboekt. Dat gebeurt met vallen en opstaan. Een
mooi voorbeeld hiervan is Kopenhagen.
Om een crisis het hoofd te bieden zijn twee
belangrijke pijlers nodig: leiderschap en creativiteit.
Leiders zijn mensen die durven ondernemen en dur
ven risico's nemen, ook en vooral in tijden dat het
economisch minder gaat. Creativiteit zorgt ervoor dat
we durven creëren en vooral dat we ons durven te
laten inspireren. Cultuur is de creatieve motor bij uit
stek. We hebben leiders nodig en we hebben creatieve
geesten nodig en als het even kan: de combinatie van
die twee.
Antwerpen Creative City
Uit de cijfers van de UNCTAD (United Nations
Conference on Trade and Development) blijkt dat
België wereldwijd de negende plaats bekleedt in de
export van creatieve goederen. Vorig jaar werd een
onderzoek uitgevoerd naar de aanwezigheid van de
creatieve sector in Vlaanderen. Dat gebeurde op basis
van de creativiteitsindex van de Amerikaanse socioloog
Richard Florida. Talent, Tolerantie en Technologie (de
drie T's) zijn volgens hem de noodzakelijke voorwaar
den om een creatieve klasse te kunnen aantrekken.
En wat blijkt, de creatieve sector is in vergelijking met
de andere Vlaamse steden het sterkst vertegenwoor
digd in Antwerpen. Die stad genereert 40 procent
van de toegevoegde waarde en ongeveer 34 procent
van de werkgelegenheid van de creatieve economie in
Vlaanderen. Antwerpen onderscheidt zich van de rest
door het feit dat er een sterke concentratie is aan cultu
reel aanbod én doordat deze creatieve sector zeer gedi-
versificeerd is. De sterkst groeiende creatieve deelsec
toren zijn: creatieve diensten, audiovisuele kunsten en
nieuwe media. Het hippe imago van Antwerpen wordt
verder uiteraard mee bepaald door de modescene.
21 Zeeuws Tijdschrift 2010 1-2