(boven) Kleding van Raf Simons uit zijn voorjaarscollectie 2010. Foto's: Pierre Debusschere voor Vogue Hommes Japan. (linkerpagina) Ontwerp van A.F. Vandevorst, voorjaar 2010. Eilandje met het MAS, atelier van Dries Van Noten, het Felixarchief en de jachthaven. Stralende bruid Mijn vroegere professor psychologie en vriend, Jacques Claes - Antwerpenaar in hart en nieren - heeft de roeping van onze stad als geen ander - nogal dramatisch - weten samen te vatten: 'Duidelijk is de stad het kwetsbare lichaamsdeel waarin het voort durend koortsende wereldlijf bij voorkeur zijn kwa len manifesteert. Natuurlijk is het comfortabel om zich in een riante suburb te nestelen, maar de stad is het geprivilegieerde oord, waar te zien is hoe de hoogzwangere werkelijkheid zich in telkens nieuwe barensweeën poogt te verlossen tot wat zij geroepen is te zijn: stralende bruid, lonkend naar leven, Jeruzalem voor altijd, steeds bedreigd door, maar nooit wijkend voor de verzoeking om Babyion te worden.' Cultuur en ondernemerschap is echter geen nieuw thema. Dat was het altijd al. En zeker in Antwerpen, ooit wel eens het New York van de zestiende eeuw genoemd. Het was de tijd van Rockox, Van Dyck, Jor- daens, Marnix van Sint Aldegonde en Rubens. Met de Officina Plantina, de drukkerij van Plantin-Moretus, beschikte Antwerpen over het kenniscentrum van toen - zeg maar de zestiende-eeuwse Microsoft. Die status kwam niet uit het niets. Antwerpen is door zijn rijke en bewogen geschiedenis vruchtbare grond geworden voor strijd, handel, uitwisseling, vermen ging en verzameling. Antwerpen was door de eeuwen heen een plek van ontmoeting: de onlosmakelijke band met de Schelde, waardoor het een plaats is waar mensen van over de hele wereld elkaar blijven ontmoeten. Een plek van aankomst en vertrek, zoals voor de Red Star Line. Ant werpen was ook altijd een agora, een marktplaats voor economische en culturele uitwisseling en een plaats waar goederen en ideeën werden en worden uitgewis seld. De plek van de eerste Handelsbeurs in de wereld en broedplaats van het Verzekeringsrecht. Ook was het een arena waar fel voor gevochten werd. Een arena waar de Noormannen en de Vikingen, de Spanjaarden en de Oostenrijkers, de Fransen en de Nederlanders en de Duitsers om vochten. Agora én arena: die dialec tiek heeft ons gemaakt tot wie we zijn. Antwerpen was door de eeuwen heen tevens een storyteller: weinig andere steden hebben zich dan ook zo vaak verbeeld of beschreven gezien als Antwerpen aan de Stroom: de stad werd een heuse storyteller. De Antwerpse schep pingsmythe alleen al zou aanleiding geven tot een waaier aan afgeleide verhalen. De stad brengt verhalen, maar wordt zelf één groot verhaal. De verhalen van Brabo en Antigoon, de Lange Wapper, Semini, Els- schot, Ramsey Nasr en Joke Van Leeuwen. 23 Zeeuws Tijdschrift 2010 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 23