(boven) Kleding van Raf Simons uit zijn voorjaarscollectie 2010. Foto's: Pierre Debusschere voor Vogue Hommes Japan.
(linkerpagina) Ontwerp van A.F. Vandevorst, voorjaar 2010.
Eilandje met het MAS, atelier van Dries Van Noten,
het Felixarchief en de jachthaven.
Stralende bruid
Mijn vroegere professor psychologie en vriend,
Jacques Claes - Antwerpenaar in hart en nieren -
heeft de roeping van onze stad als geen ander - nogal
dramatisch - weten samen te vatten: 'Duidelijk is de
stad het kwetsbare lichaamsdeel waarin het voort
durend koortsende wereldlijf bij voorkeur zijn kwa
len manifesteert. Natuurlijk is het comfortabel om
zich in een riante suburb te nestelen, maar de stad
is het geprivilegieerde oord, waar te zien is hoe de
hoogzwangere werkelijkheid zich in telkens nieuwe
barensweeën poogt te verlossen tot wat zij geroepen is
te zijn: stralende bruid, lonkend naar leven, Jeruzalem
voor altijd, steeds bedreigd door, maar nooit wijkend
voor de verzoeking om Babyion te worden.'
Cultuur en ondernemerschap is echter geen nieuw
thema. Dat was het altijd al. En zeker in Antwerpen,
ooit wel eens het New York van de zestiende eeuw
genoemd. Het was de tijd van Rockox, Van Dyck, Jor-
daens, Marnix van Sint Aldegonde en Rubens. Met de
Officina Plantina, de drukkerij van Plantin-Moretus,
beschikte Antwerpen over het kenniscentrum van
toen - zeg maar de zestiende-eeuwse Microsoft. Die
status kwam niet uit het niets. Antwerpen is door
zijn rijke en bewogen geschiedenis vruchtbare grond
geworden voor strijd, handel, uitwisseling, vermen
ging en verzameling.
Antwerpen was door de eeuwen heen een plek van
ontmoeting: de onlosmakelijke band met de Schelde,
waardoor het een plaats is waar mensen van over de
hele wereld elkaar blijven ontmoeten. Een plek van
aankomst en vertrek, zoals voor de Red Star Line. Ant
werpen was ook altijd een agora, een marktplaats voor
economische en culturele uitwisseling en een plaats
waar goederen en ideeën werden en worden uitgewis
seld. De plek van de eerste Handelsbeurs in de wereld
en broedplaats van het Verzekeringsrecht. Ook was
het een arena waar fel voor gevochten werd. Een arena
waar de Noormannen en de Vikingen, de Spanjaarden
en de Oostenrijkers, de Fransen en de Nederlanders
en de Duitsers om vochten. Agora én arena: die dialec
tiek heeft ons gemaakt tot wie we zijn. Antwerpen was
door de eeuwen heen tevens een storyteller: weinig
andere steden hebben zich dan ook zo vaak verbeeld
of beschreven gezien als Antwerpen aan de Stroom: de
stad werd een heuse storyteller. De Antwerpse schep
pingsmythe alleen al zou aanleiding geven tot een
waaier aan afgeleide verhalen. De stad brengt verhalen,
maar wordt zelf één groot verhaal. De verhalen van
Brabo en Antigoon, de Lange Wapper, Semini, Els-
schot, Ramsey Nasr en Joke Van Leeuwen.
23 Zeeuws Tijdschrift 2010 1-2