HIER GEEF JE DE WERELD EEN HAND CULTUUR-ECONOMIE IN DE OPENBARE RUIMTE VLISSI NG EN tekst fotografie leon riekwell Het begrip utopie kan uitgelegd worden als een 'onmogelijke werkelijkheid'. In minder gunstige zin spreekt men over 'waanvoorstellingen en hersen schimmen'. Kunst bevindt zich in het vrije gebied van de utopische verkenningen, waar idealen een (tijdelijke) werkelijkheid krijgen en de verbeelding aan de macht komt. Vele kunstenaars en filosofen oriën teerden zich op utopistische steden met in theorie een nieuwe cultuur en samenleving Thomas More schetst in zijn Utopia (1516) een samenleving die qua organisatie overeenkomsten toont met een totalitaire staat. Constantijn Nieuwen- huys creëerde in zijn New Babyion (1946-1966) een visie op een nieuwe stedelijke cultuur die hij vormgaf in tekeningen, schilderijen en maquettes. Meer recent in 2001 bouwde Joep van Lieshout in Rotterdam zijn 'AVL Ville', een selfsupporting samenleving van uit mobile homes. Allen onderzoeken het ideaalbeeld van een samenleving gerelateerd aan ideeën over de stedenbouwkundige structuur, de architectuur, het gebruik van publieke ruimte en de sociale structuur. Wanneer hedendaagse kunstenaars zich mengen in het debat over de publieke ruimte worden ze door sceptici smalend veelal utopisten genoemd maar is het niet beter te onderkennen dat een deel van de kracht van de kunstenaars ligt in het analyseren van die openbare ruimte, het stimuleren van denkproces sen en het typeren van het karakter van de stad? Door dit te openbaren en zichtbaar te maken geven ze vorm aan de uniciteit van de stad. Ergens ben ik anders ben ik nergens Wat betekent die zoektocht voor vandaag de dag en in welke vorm is deze bruikbaar in Vlissingen? Vanuit de visie stad en kunst te 'vervlechten' zijn er sinds het midden van de jaren negentig van de vorige eeuw kunstprojecten ontstaan als Mijn Domein (een onderzoek naar het spanningsveld tussen privaat en publiek recht), Utopia (een mobiele minigolfbaan als toeristische attractie ontworpen door 17 kunstenaars) en Insomnia (een nieuw perspectief voor verblijfs- toerisme). Hetzelfde geldt ook voor kunstwerken als Blue Swallow Las Vegas, een serie lichtobjecten over 600 meter woonstraat van Martin Riebeek of de archi tectonische zuilen van Bob Pingen in Familia Beata. Ze overstijgen het idee van een tentoonstelling of beeld-op-locatie. In de gemeentelijke cultuurnota wordt die ver vlechting benadrukt en gekoppeld aan de economi sche ontwikkeling van de stad. De kunstenaars en organisatoren die uitgenodigd worden door Vlissingen zijn gecharmeerd van een gedeeltelijk nog onontgonnen stad. Zij zijn verbaasd over de dynamiek en potentie van die stad maar ook over de ontkenning van de eigenheid die er heerst. Zo werd bij een quick scan door kunstenaars (2002) 27 Zeeuws Tijdschrift 2010 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 27