kristalhelder de maritieme kracht van het toegangs-
gebied van Vlissingen aangetoond maar tegelijk de
ontkenning daarvan omdat het gebied is afgeschermd
met heggen.
Begin 2000 typeert beeldend kunstenaar-filosoof
Loek Grootjans, staande op de zeedijk, de kracht van
de plek en de stad: 'Hier geef je de wereld een hand.'
Een uitspraak die aansluit bij zijn eerder gerealiseerde
kunstwerk op de panoramische uitkijktoren met de
tekst 'ergens ben ik anders ben ik nergens'. Het gaat
over reizen, zowel fysiek als in de geest, en zo verbon
den met deze stad. Later realiseer ik mij dat de uit
spraak van Grootjans de metafoor is verder te werken
aan noem het maar 'utopische' beelden. De kracht
van de stad ligt besloten in een versterking van het
maritieme, het manifest maken van de geschiedenis
vanuit begrippen als reizen, industriële staalbouw en
avontuur. Deze vormen het belangrijkste deel van het
collectieve geheugen van Vlissingen.
Razzle Dazzle
In een afgewogen combinatie van architectuur,
kunst, maritieme objecten en de koppeling tussen
historie en hedendaags, kan het unieke karakter
van de stad verder versterkt worden. Ongekende
mogelijkheden biedt het Scheldekwartier, het voor
malige terrein van scheepswerf De Schelde met zijn
gebouwen en kaden. Om hier het gewenste unieke te
bereiken moet elke vorm van kopieergedrag worden
vermeden. Dus dat betekent geen nieuwe Vinexwijk
en geen 'bruine vloot' in het water, maar aandacht
voor avontuurlijke architectuur in staalbouw, die
verwant is aan de beeldtaal van industrie en scheeps
bouw en de poëzie van een werkstad. Het legt ook
een link in vorm, kleur en camouflage in verleden
en heden naar een traditie van decennia van marine-
bouw in Vlissingen.
De camouflagetechniek legt een unieke relatie
tussen stad en kunst. De Engelse kunstenaar Norbert
Wilkinson ontwikkelde in de Eerste Wereldoorlog de
Dazzle-schildersmethode. Deze grijs, wit en zwart
geometrische schilderingen op schepen desoriënteer
den bij het wisselende licht op zee de schippers in
hun waarneming. Het beschilderen vanuit de Dazzle-
28 Zeeuws Tijdschrift 2010 1-2