methode, een transformatie van beschilderingen van schepen naar bestaande structuren, weinig inspi rerende gebouwen, gerealiseerd op de voormalige grens van de scheepswerf, zou een geactualiseerde betekenis kunnen geven aan de historie van de plek. De Dazzle-methode kan tevens een inspiratiebron vormen voor architecten in het Scheldekwartier. Een of meerdere schepen, geschilderd in deze kleuren zouden de basis vormen voor een Razzle-Dazzle Museum in het Dok: een plek om te experimenteren met Dazzle-schilderingen, het Zeeuwse licht, mode en de relatie tussen kunst en zeevaart. Hiermee ontstaan nieuwe stedelijke iconen, die zonder meer zullen verbazen, op het netvlies blijven hangen en bezoekers naar de stad trekken. De eerdergenoemde vervlechting van kunst en stad kan daarmee verder ingezet worden voor een eigen kwaliteit van de open bare ruimte en een versterking van de maritieme identiteit. Ze sluiten tevens aan en versterken het toe ristisch en economisch beleid van de stad. Ik maak me er sterk voor deze utopie werkelijkheid te laten worden. (vorige pagina boven en onder) Bob Pingen, Familia Beata, 1997, Paauwenburg in Vlissingen. (links) Martin Riebeek, Blue Swallow Las Vegas, 2003, Vlissingen, Lichtobjecten in de Bloemenlaan in Vlissingen. (rechts) Scheldesmederij aan het Scheldeplein: compilatie van 3 foto's (bovenste foto is van Jos Brouwer; onderste beeld is een artists impression van Linda van Zweden). 29 Zeeuws Tijdschrift 2010 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 29