methode, een transformatie van beschilderingen van
schepen naar bestaande structuren, weinig inspi
rerende gebouwen, gerealiseerd op de voormalige
grens van de scheepswerf, zou een geactualiseerde
betekenis kunnen geven aan de historie van de plek.
De Dazzle-methode kan tevens een inspiratiebron
vormen voor architecten in het Scheldekwartier. Een
of meerdere schepen, geschilderd in deze kleuren
zouden de basis vormen voor een Razzle-Dazzle
Museum in het Dok: een plek om te experimenteren
met Dazzle-schilderingen, het Zeeuwse licht, mode
en de relatie tussen kunst en zeevaart. Hiermee
ontstaan nieuwe stedelijke iconen, die zonder meer
zullen verbazen, op het netvlies blijven hangen en
bezoekers naar de stad trekken. De eerdergenoemde
vervlechting van kunst en stad kan daarmee verder
ingezet worden voor een eigen kwaliteit van de open
bare ruimte en een versterking van de maritieme
identiteit. Ze sluiten tevens aan en versterken het toe
ristisch en economisch beleid van de stad. Ik maak
me er sterk voor deze utopie werkelijkheid te laten
worden.
(vorige pagina boven en onder) Bob Pingen,
Familia Beata, 1997, Paauwenburg in Vlissingen.
(links) Martin Riebeek, Blue Swallow Las
Vegas, 2003, Vlissingen, Lichtobjecten in de
Bloemenlaan in Vlissingen.
(rechts) Scheldesmederij aan het Scheldeplein:
compilatie van 3 foto's (bovenste foto is van Jos
Brouwer; onderste beeld is een artists impression
van Linda van Zweden).
29 Zeeuws Tijdschrift 2010 1-2