Landing van de Britse troepen op Walcheren. Abusievelijk wordt hier de landing voor Veere gesitueerd. lastige gesteldheid van het terrein met zijn vele door snijdingen en mogelijkheden tot inundatie zou dit echter nog niet zo eenvoudig zijn; 3. met de bezetting van Cadzand zou belet worden dat het garnizoen in Vlissingen kon worden bevoorraad. Op Walcheren zouden ruim 14.000 infanteristen op drie plaatsen aan land gaan: de rechtervleugel bij Zoutelande, het centrum bij Domburg en de linker vleugel tussen Domburg en Veere. Vanuit drie kanten zou naar Vlissingen worden opgetrokken. Zoutelande, aan de zuidkant van het eiland, was gekozen van wege het brede strand, maar dat was onbeschut bij zuidwestenwind en door een hoge branding mogelijk ongeschikt voor een landing. Een alternatief bood het strand bij Breezand tussen Domburg en Oostkapelle. De linkervleugel zou richting het Sloe oprukken om Vlissingen aan de oostkant in te sluiten. Het centrum, dat bij Zoutelande of bij Domburg zou landen, zou de stad vanuit het noorden en het westen insluiten. De Britse bevelhebbers maakten zich grote zorgen over de Franse oorlogsschepen in Vlissingen. Mede hierom werd de landing van de zuidkant naar de noordkant van Walcheren verplaatst. Verder waren er te weinig landingsvaartuigen om op drie verschillende plaatsen in één keer voldoende man aan land te zet ten. Daardoor zou het anderhalf uur duren voordat een tweede contingent arriveerde. Besloten werd om bij Breezand op één plaats te landen, waardoor er in één keer vijfduizend man aan land kon worden gezet. Deze beslissing had grote consequenties. Men landde nu op de grootst mogelijke afstand van Vlissingen. Een eventuele coup de main om Vlissingen, inclusief de Franse schepen, in te nemen was hiermee van de baan. Terwijl de landing op Walcheren plaatsvond, zou den zo'n achtduizend infanteristen de Oosterschelde opvaren, om aan de noordkant van Zuid-Beveland aan land gaan. Nadat ze het eiland hadden overgestoken zouden ze vanaf de zuidkant kunnen beletten dat de Franse oorlogsschepen richting Antwerpen zouden ontkomen. Vervolgens zouden deze troepen de vloot moeten dekken terwijl die richting Zandvliet voer. Gedurende de initiële fase van de operatie zou den de twee overgebleven divisies bestemd voor de landing bij Zandvliet, in de Downs in Zuid-Engeland blijven wachten. Dit eskader, met de schepen met paarden, belegeringsgeschut en de voorraden, zou later zee kiezen. De koopvaarders, die als troepen transportschepen waren ingehuurd, achtte men te log en te traag om in de bochtige en ondiepe Schelde 42 Zeeuws Tijdschrift 2010 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 42