\A u -SI t -tif Zo weet ik dat ik een Vlaamse gast niet meer moet vragen mee te komen naar mijn kamer. In Vlaan deren is kamer namelijk niet een ander woord voor kantoorruimte, maar voor een intiemere ruimte, zoals slaapkamer... Zulke taalverschillen komen we nog steeds geregeld tegen, maar nu zijn ze aanleiding tot de nodige hilariteit.' Informatieproducten Een van de producten van het centrum is de jaarlijks verschijnende Scheldekrant, die onder meer via bibli otheken wordt verspreid en bedoeld is voor een breed publiek. Deze uitgave bevat een afgewogen artikelen aanbod over de gevarieerde natuur in het Schelde- estuarium, de economische betekenis van de rivier, de bescherming tegen overstromingen en onderwer pen over recreatie en cultuur. Al deze onderwerpen komen ook uitgebreider en diepgravender aan bod op de website (www.scheldenet.nl, www.scheldenet. be). Mede dankzij de dagelijks actuele berichtgeving en nieuwsartikelen over de Schelde is de site een veel geraadpleegd medium. Een van de andere 'producten' van het Schelde Informatiecentrum is het project infodragers. Zo zijn er in Fort Ellewoutsdijk en het Visserijmuseum Breskens infozalen ingericht en heeft het centrum meegewerkt aan een digitale voorstelling van het Schelde-estuarium in het Havencentrum Lillo. Ook andere bezoekerslocaties in Vlaanderen zijn hiervoor in beeld. In alle gevallen krijgen de bezoekers infor matie over het hele estuarium, van de monding tot aan Gent. 'Veel inwoners staan er niet bij stil dat de rivier er aan de andere kant van de grens heel anders uitziet', zegt Jolanda Duinkerke. 'Ze zien de rivier alleen maar in hun eigen omgeving. Daarom weten veel Zeeuwen niet dat de Zeeschelde - het gedeelte tussen Gent en de Belgisch/Nederlandse grens - een relatief smalle, sterk meanderende rivier is. Op hun beurt weten veel Vlamingen niet hoe het mondings- gebied eruitziet. Op de bezoekerslocaties proberen we het grensoverschrijdende karakter van de rivier zicht baar te maken.' Het SIC richt zich ook speciaal op scholieren, via onder meer leskoffers voor op het veld en het lessenaanbod op de website www.scheldeles- sen.be, www.scheldelessen.nl. Tot begin dit jaar bracht het Schelde Informatiecen trum elk kwartaal de Schelde Nieuwsbrief uit Deze papie ren versie verdwijnt - in maart is het laatste nummer verschenen. Ervoor in de plaats komt een digitale nieuws brief en voor het publiek blijft de Scheldekrant bestaan. Vlaams Nederlandse Schelde Commissie De verdwijning van de papieren nieuwsbrief is niet de enige verandering van het SIC dit jaar. Na 16 jaar zelfstandigheid gaat de organisatie op in de Vlaams Nederlandse Schelde Commissie (VNSC). Een logische ontwikkeling, zo legt Nederlands VNSC- secretaris Peter van Zundert uit. 'Twee communicatie lijnen vloeien samen. Wij brachten vanuit de VNSC informatie naar buiten over projecten die met de Schelde te maken hebben, bedoeld voor deskundigen. Het SIC deed dat ook, maar die was daarnaast ook gewend om te communiceren met brede doelgroepen met minder achtergrondkennis. Door de twee lijnen samen te brengen kun je een krachtiger boodschap overbrengen. Alle partijen hebben daar baat bij.' Ook de websites worden samengevoegd. Het Schelde Informatiecentrum is nu in omvor ming naar de Werkgroep Communicatie van de VNSC. In oktober wordt deze overgang toegelicht tij dens een studiedag over de Schelde in samenwerking met de werkgroep Onderzoek&Monitoring. Het (mee) organiseren van een jaarlijks Schelde-evenement is meteen ook een van de nieuwe doelstellingen van de werkgroep. In de nieuwe opzet wil het Schelde Informatie- Centrum mensen nog meer warm maken voor de vele facetten van de Schelde, en daarnaast bestuurders en andere direct betrokkenen samenbrengen rond de door Vlaanderen en Nederland gesloten Schel- deverdragen. Het ambitieniveau ligt hoog: 'Het SIC wil de spil worden in het netwerk van informatie en organisaties die bezig zijn met de Schelde. Het werkt voor burgers als toegangspoort naar de Schelde, voor professionals als intermediair.' De mensen moeten vooral weten dat ze bij ons terecht kunnen voor objectieve informatie, benadrukt Jolanda Duinkerke. 'Verschillende belangengroepen bemoeien zich met ontwikkelingen in het Scheldege- bied, elk met zijn eigen geluid. Wij staan daar neu traal tegenover. Zo dragen we bij aan de meningsvor ming en kunnen mensen zelf bepalen wat ze belang rijk vinden aan de rivier.' De eerste digitale nieuwsbrief verschijnt eind mei. Aanmelden kan via info@scheldenet.be. De Scheldekrant ligt vanaf mei op verschillende bezoekerslocaties langs de Schelde. 49 Zeeuws Tijdschrift 2010 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 49