dat een korps van de andere kant van de landsgrens sneller ter plaatse is. Daarnaast is het mogelijk dat samenwerking wenselijk is vanwege de hoeveelheid of de aard van de materialen die nodig zijn om het inci dent te kunnen bestrijden. Brandweerprotocol Maar het is nog niet zo heel erg lang dat de afspraken over deze vorm van grensoverschrijdende samenwer king ook daadwerkelijk zijn vastgelegd. In 2003 is een eerste samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Zelzate en Terneuzen ondertekend. Al redelijk snel daarna sloot ook de stad Gent aan. En in 2006 zijn de afspraken tussen alle Oost-Vlaamse en Zeeuws-Vlaamse steden en gemeenten die aan de weerszijden van de landsgrens liggen vastgelegd in het brandweerprotocol. In dit protocol zijn onder andere afspraken gemaakt over de wijze van alarme ren, de bevelvoering over de diverse korpsen bij een inzet, de wijze waarop kosten worden verrekend en het oefenen en opleiden van de samenwerking. Het protocol is tot stand gekomen op initiatief van de Commissaris van de Koningin in Zeeland en de Gouverneurs van Oost-Vlaanderen en van West- Vlaanderen. Zij hebben bij de Scheldemondraad bepleit om middelen beschikbaar te stellen voor het Project Grensbrandweer. De Veiligheidsregio Zeeland is vervolgens verzocht om het project te leiden. De eerste stap was het protocol uitbreiden met de West- Vlaamse grensgemeenten. Dit is op 6 november 2009 bekrachtigd. Het betreft nu niet meer enkel de al vele jaren bestaande burenhulp, waarbij we elkaar komen assis teren. Bijzonder aan dit protocol is dat het de moge lijkheid creëert gebieden aan te wijzen waar een buur korps sneller aanwezig kan zijn dan het eigen korps; en hier de eerste uitruk voor zijn rekening neemt, en bij kleinschalige incidenten zelfs de enige inzet op het grondgebied van de buurgemeente. Voor het bereke nen van de snelste inzet wordt voor het gehele grens gebied in de Euregio dezelfde systematiek toegepast. Nadere uitwerking Momenteel wordt de uitvoering verder vormgege ven. Het project heeft al een overzicht opgeleverd van gebieden waar eerste inzet van een buurkorps aanzienlijke tijdwinst oplevert. Voor die gebieden zullen aparte overeenkomsten tussen de betreffende gemeenten worden uitgewerkt, waarin ook de financi ële aspecten worden geregeld. Het project heeft bovendien inzichtelijk gemaakt welke de noodzakelijke aanpassingen zullen zijn op het vlak van software, techniek en instructies voor de centralisten van de meldkamers alarmcentrales te Gent, Brugge en Middelburg. Noodzakelijk geachte technische aanpassingen in de meldkamers alarm centrales vallen buiten het project. Hiertoe zijn op ambtelijk niveau gesprekken met de ministeries lopende. Een projectbureau bewaakt de planning en de financiële verplichtingen. Vertegenwoordigers van de brandweerkorpsen in de grensgemeenten worden in een klankbordgroep vertegenwoordigd. De leden van de klankbordgroep worden indivi dueel gevraagd op onderdelen mee te werken aan een bepaald product of activiteit. Tevens wordt de klank bordgroep als geheel geraadpleegd over de ontwik kelde producten en voorgestelde activiteiten. Tijdens oefeningen wordt de werking van het protocol getest. Een voorbeeld van een grootschalige oefening van de afspraken die in het protocol zijn beschreven, is de oefening die in het najaar van 2009 plaatsvond nabij Terneuzen. Korpsen van Assenede, Gent, Zelzate en Terneuzen oefenden hierbij de geza menlijke inzet tijdens een grootschalig verkeersonge val. Of het nu een brand, een ongeval of een ander incident is, het feit dat beschikbare materialen of mensen zich aan de andere kant van de grens bevinden mag en kan nooit een argument zijn om niet de beste hulpverlening in te zetten die wense lijk is. De grensbrandweer biedt daarvoor de hand vatten. 52 Zeeuws Tijdschrift 2010 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 52