dat een korps van de andere kant van de landsgrens
sneller ter plaatse is. Daarnaast is het mogelijk dat
samenwerking wenselijk is vanwege de hoeveelheid of
de aard van de materialen die nodig zijn om het inci
dent te kunnen bestrijden.
Brandweerprotocol
Maar het is nog niet zo heel erg lang dat de afspraken
over deze vorm van grensoverschrijdende samenwer
king ook daadwerkelijk zijn vastgelegd. In 2003 is
een eerste samenwerkingsovereenkomst tussen de
gemeenten Zelzate en Terneuzen ondertekend. Al
redelijk snel daarna sloot ook de stad Gent aan. En
in 2006 zijn de afspraken tussen alle Oost-Vlaamse
en Zeeuws-Vlaamse steden en gemeenten die aan
de weerszijden van de landsgrens liggen vastgelegd
in het brandweerprotocol. In dit protocol zijn onder
andere afspraken gemaakt over de wijze van alarme
ren, de bevelvoering over de diverse korpsen bij een
inzet, de wijze waarop kosten worden verrekend en
het oefenen en opleiden van de samenwerking.
Het protocol is tot stand gekomen op initiatief
van de Commissaris van de Koningin in Zeeland en
de Gouverneurs van Oost-Vlaanderen en van West-
Vlaanderen. Zij hebben bij de Scheldemondraad
bepleit om middelen beschikbaar te stellen voor het
Project Grensbrandweer. De Veiligheidsregio Zeeland
is vervolgens verzocht om het project te leiden. De
eerste stap was het protocol uitbreiden met de West-
Vlaamse grensgemeenten. Dit is op 6 november
2009 bekrachtigd.
Het betreft nu niet meer enkel de al vele jaren
bestaande burenhulp, waarbij we elkaar komen assis
teren. Bijzonder aan dit protocol is dat het de moge
lijkheid creëert gebieden aan te wijzen waar een buur
korps sneller aanwezig kan zijn dan het eigen korps;
en hier de eerste uitruk voor zijn rekening neemt, en
bij kleinschalige incidenten zelfs de enige inzet op het
grondgebied van de buurgemeente. Voor het bereke
nen van de snelste inzet wordt voor het gehele grens
gebied in de Euregio dezelfde systematiek toegepast.
Nadere uitwerking
Momenteel wordt de uitvoering verder vormgege
ven. Het project heeft al een overzicht opgeleverd
van gebieden waar eerste inzet van een buurkorps
aanzienlijke tijdwinst oplevert. Voor die gebieden
zullen aparte overeenkomsten tussen de betreffende
gemeenten worden uitgewerkt, waarin ook de financi
ële aspecten worden geregeld.
Het project heeft bovendien inzichtelijk gemaakt
welke de noodzakelijke aanpassingen zullen zijn op
het vlak van software, techniek en instructies voor de
centralisten van de meldkamers alarmcentrales te
Gent, Brugge en Middelburg. Noodzakelijk geachte
technische aanpassingen in de meldkamers alarm
centrales vallen buiten het project. Hiertoe zijn op
ambtelijk niveau gesprekken met de ministeries
lopende.
Een projectbureau bewaakt de planning en de
financiële verplichtingen. Vertegenwoordigers van de
brandweerkorpsen in de grensgemeenten worden in
een klankbordgroep vertegenwoordigd.
De leden van de klankbordgroep worden indivi
dueel gevraagd op onderdelen mee te werken aan een
bepaald product of activiteit. Tevens wordt de klank
bordgroep als geheel geraadpleegd over de ontwik
kelde producten en voorgestelde activiteiten.
Tijdens oefeningen wordt de werking van het
protocol getest. Een voorbeeld van een grootschalige
oefening van de afspraken die in het protocol zijn
beschreven, is de oefening die in het najaar van 2009
plaatsvond nabij Terneuzen. Korpsen van Assenede,
Gent, Zelzate en Terneuzen oefenden hierbij de geza
menlijke inzet tijdens een grootschalig verkeersonge
val.
Of het nu een brand, een ongeval of een ander
incident is, het feit dat beschikbare materialen
of mensen zich aan de andere kant van de grens
bevinden mag en kan nooit een argument zijn om
niet de beste hulpverlening in te zetten die wense
lijk is. De grensbrandweer biedt daarvoor de hand
vatten.
52 Zeeuws Tijdschrift 2010 1-2