Scheldekleuren Liefkenshoek, één van de tekeningen van het Tabula Scaldis- project van Joost Heeren (afbeelding uit het besproken boek). Jan van Nijlen, Emile Verhaeren enz. Tabula Scaldis was en is als tentoonstelling te zien in verschillende plaatsen aan de Schelde, in Frankrijk, België en Nederland. In Zeeland is de expositie in 2010 te zien in Vlissingen (muZEEum), Terneuzen (de Passerelle), april 2010, Fort Ellewoutsdijk en de Raadskelder te Sluis. Een haven te ver. De Britse expeditie naar de Schelde van i8og, een bundel onder redactie van maritiem histo ricus Victor Enthoven (Vantilt, 24,95), gedenkt het tweehonderdjarig 'jubileum' van de Britse invasie van 1809. Deze is vooral bekend gebleven door de fatale rol voor de landingstroepen van de Zeeuwse koortsen (een verzamelnaam van malaria, dysenterie, paratyfus e.d.) en het desastreuze Engelse bombardement op Vlissingen. Een haven te ver is een luxe paperback met veel kleurafbeeldingen over een gedenkwaardig échec. Enthoven: 'De Scheldemonding behoort tot de belang rijkste slagvelden van Europa.' Over dit slagveld in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog verscheen ook Klein venijn. Kleinkampf- mittel en de konvooivaart op Antwerpen 1944-1945 (ADZ, 19,95), het lang verwachte boek van maritiem Scheldespecialist Cor Heijkoop over - ik citeer een uitspraak van uitgever Bert Gerestein - 'de een- en tweepersoonsduikbootjes en ander klein varend oor logstuig waarmee de Duitsers aan het eind van de Tweede Wereldoorlog de konvooivaart op Antwerpen onveilig maakten'. Een massa boven water gebrachte gegevens op basis van literatuur- en (ook buitenlands) archiefonderzoek, studiereizen, correspondentie en andere contacten: we herkennen Heijkoops degelijke werkwijze. De groene elementen in de typografie vind ik een tikje storend. Kort voor Klein venijn verscheen bij dezelfde uitge ver een ander boek van Heijkoop: De duvel zit in het water. Scheepsrampen in het Nauw van Bath 24,95). De auteur behandelt in dit volledig in kleurendruk uitgevoerde werk op chronologische wijze circa hon derdvijftig jaar scheepsrampen in het Nauw van Bath en de Pas van Rilland: een onafzienbare rij. De titel is ontleend aan een verzuchting van een Belgische loods, waarbij deze doelde op de plotseling optre dende, hevige (dwars) stromingen die het nemen van het Nauw van Bath zeer riskant maken. Heijkoop stelt in zijn 'Conclusies aanbevelingen' vast dat veel ongevallen hetzelfde patroon vertonen. Vaak werden aanbevelingen tot verbetering slecht ter harte geno men, hetgeen weer leidde tot nagenoeg vergelijkbare scheepscalamiteiten. Heijkoops aanbevelingen omvat ten onder meer volledige integratie van de loodsdien- sten, spreiding van afvaarten uit Antwerpen naar avond en nacht, sleepboten stand-by houden, opstel ling van een uitgebreid rampenscenario inclusief ver regaande afspraken met bergers. Heijkoop: 'Veiligheid voor economie, en niet andersom.' De rode - of liever blauwgrijze - draad van de Scheldearmen in het 'verhaal' van Zeeland toont zich ook prominent in twee recente overzichtsboeken over de geschiedenis van het gewest, beide gericht op een groot publiek. Het Zeeland boek (sic) van Peter Sijnke (Waanders, 14,95) geeft een beknopt overzicht in jaartallen en behandelt onder meer de inheems- Romeinse godin der Scheldemonding Nehalennia, de strijd op de Zeeuwse stromen in 1572-1576, de bouw van Fort Ellewoutsdijk ter controle van de Westerschelde (1839) en de industrialisering van het Sloegebied vanaf 1961. In de vijftig vensters van de Zeeuwse canon zitten, zo blijkt in Geschiedenis van Zeeland. De CANON van ons Zeeuws verleden 70 Zeeuws Tijdschrift 2010 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 70