Lydia Schouten en de zoektocht naar het andere verhaal DE KUNSTENAAR ALS MACHINIST tekst Jan J.B. Kuipers 'De Provincie Zeeland is ondertussen ook heel enthousiast over het monument, na de publicaties in de landelijke kranten', zegt de ontwerper Lydia Schouten (Amsterdam) kort na de onthulling. 'Ik ben daar erg blij mee en er valt een zware last van mijn schouders.' Het monument was immers lang vóór zijn oprichting al een zaak van felle discussie op Noord-Beveland en in heel Zeeland. Een eerste beoogde locatie bij Kats ketste af op bezwaren van een deel van de bevolking. Men zou er te veel door wor den herinnerd aan de trauma's van de Ramp van 1953. Het monument echter verwijst naar de ongeveer 117 Zeeuwse kerkdorpen die tot en met 1682 verdronken. Koperslagers en een gong De 'kwestie Kats' is volgens Lydia Schouten flink aan gezwengeld door de regionale pers. 'Zij zijn in staat om mensen volledig te manipuleren door stemming kwekerij. Ik ben nog steeds verbijsterd over hoe een cd met slechts geluidsschetsen erop en waarop geen stem van een mens te horen is, laat staan rennende of roepende mensen, zo uit z'n verband getrokken kan worden. Zelfs tot op de dag van de onthulling werd er via de pers gesuggereerd dat er roepende mensen te horen zouden zijn.' Enkele malen per dag klinkt uit het monument inderdaad het geluid van een opkomende storm (water en wind), afgewisseld met meerstemmige zang uit de vijftiende eeuw en in de verte middeleeuwse kerkklokken. De tijdstippen verwijzen naar jaartallen van grote vloeden: 11.34,14.04 uur en 15.30 uur. Het kunstwerk van Schouten oogt als een toren die uit het water oprijst, zoals ook op oude prenten van Zeeuwse verdronken dorpen is te zien. Op de getrapte stenen van de dijkbekleding bij het monu ment zijn naar het water toe de namen van de ver dronken kerkdorpen aangebracht en enkele actuele regels naar aanleiding van de Tweede Sint-Elisabeths- vloed van 1421: 'Het geldt voor nu, het geldt voor later. Wantrouw de macht van wind en water'. De onthulling van het monument is gevierd met een driedaags festival op 13, 14 en 15 oktober 2009, na voltooiing van de dijkversterking en de aanleg van een fietspad ter plaatse. Op de eerste dag van het festival luidden drie koperblazers de veelbesproken toren letterlijk in met een live uitvoering van een geluidscompositie van Arjan Kappers. Tijdens de uit voering nam de rol van de koperblazers af en namen de geluiden van kerkklokken, water en stormwind uit het multimediale monument toe. De finale werd met een gongslag nog luister bijgezet. Een gongslag door Karla Peijs. li Zeeuws Tijdschrift 2010 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 11