Wisselwerking 'Ik ben er nooit op uit om controverses te veroorza ken,' vertelt Lydia Schouten, 'maar het overkomt me wel vaker met mijn werk. In eerste instantie vind ik het zwaar wanneer er controverses rond je werk ont staan, maar in het geval van Kats inspireerde het me weer tot een serie autonome tekeningen, waar nog meer uit gaat komen. Dus uiteindelijk is de stem mingmakerij voor mij heel vruchtbaar geweest en ben ik geïnteresseerd geraakt in het karakter van de Zeeuwen en vind ik het heel mooi dat er een wissel werking ontstaat tussen opdrachtgebonden werk en mijn vrije werk.' Schouten doelt op tekeningen/collages die recent in het Vlissingse kunstcentrum deWillemlII zijn geëxposeerd. Ze borduren voort op het verdronken- dorpenthema en de receptie van het ontwerp van het monument bij delen van het publiek; zo is er een werk waarin het Monument op een eilandje wordt afgebeeld, voorzien van een uitgebreide collectie pers berichten over de kwestie. Er is ook wisselwerking tussen verschillende 'Zeeuwse' opdrachten die Schouten uitvoerde. 'Het Monument sluit heel mooi aan op de opdracht die ik gedaan heb voor het Zeeuws Archief in Middelburg,' zegt ze, 'waarbij ik uitging van verhalen vertellen. In dit geval vanuit het verleden, door het zeeverslag van de Middelburgse ontdekker van het Paaseiland Jacob Roggeveen in verschillende gedaantes te laten terug komen door het archief. Het is ook een begin geweest in het combineren van heden en verleden.' Lydia Schouten hoopt dat het Monument bij Colijnsplaat óók aanleiding zal geven tot het terug gaan in de geschiedenis en het vertellen van verhalen aan elkaar, terwijl men op de trappen naar de Ooster- schelde zit. 'Verhalen vertellen heb ik al vaker gedaan in mijn werk, nooit op een logische manier met kop en staart, maar veel meer fragmentarisch zoals de hui dige wereld ook in elkaar zit. Waarbij ik het publiek wil uitnodigen zijn eigen wereldbeeld te vormen door de verschillende stukjes aan elkaar te verbinden. Qua vorm is het altijd anders omdat ik conceptueel werk, uitga van een idee en dan ga kijken welke vorm en materiaal er het beste bij past.' Lydia Schouten, Westenschouwe, het zal je berouwen, 2008, acryl, pastel, foto op papier/aluminium, too x 140 cm. Tegengestelde verhalen Dichter en criticus Ad Zuiderent, wiens werk flink is beïnvloed door de Februariramp van 1953 (hij stelde bijvoorbeeld Na de watersnood. Schrijvers en dichters over de Ramp van 1953 samen), sprak óók bij de ont hulling op 13 oktober. Hij vindt dat het Monument voor de Verdronken Dorpen in Zeeland heel duide lijk past in de ontwikkeling die het werk van Lydia Schouten heeft doorgemaakt. Ook Zuiderent sprak van de betekenis en invloed van verhalen als 'rode draad'. Verhalen van verlangen en dood, van voor spoed en ondergang. Zuiderent: 'Aanvankelijk was Lydia Schouten vooral geïnteresseerd in moderne gru welsprookjes (verhalen van erotiek en geweld) zoals wij die horen en zien op tv en waarover we lezen in de krant; inmiddels blijkt zij ook gevoelig voor verhalen 12 Zeeuws Tijdschrift 2010 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 12